Annons

AF-S 70-200/2.8 VR II vs. ett fast tele

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag jobbar mycket med porträttfotografering där jag varit mycket tillfredsställd med min 50/1.8G och 85/1.8G. Nu är jag på väg att uppgradera till FX-format (från D300s till D800) och kommer alltså förlora 1,5-croppen. Jag har därför funderat på att införskaffa mig ett till tele i samband med det, och min fråga blir därför; är det av värde att lägga runt 14k + moms på 70-200:an eller kanske halva priset på ett riktigt bra fast tele på 105 eller 135 mm?

Tacksam för svar :)
 
85an är väl perfekt för porträtt även på fullformat? Jag har i och för sig tagit många porträtt med längre tele men 85an är ju en klassiker. Jag skulle tro att du med en 70-200/2,8 blir väldigt nöjd, är själv mycket nöjd ägare men jag är naturfotograf. Det du får är ett ganska stort och tungt objektiv men det är ju väldigt flexibelt med zoom och f2,8 tycker jag räcker långt vad gäller kort skärpedjup och du har ju 85an om du behöver mer ljusstyrka.

Nikon har ett gammalt 180/2,8 som är mycket bra men det har ju ingen inbyggd af-motor så det är litet långsamt.

/Frode
 
Jag är väl mest ute efter flexibilitet, jag tror jag skulle kännas begränsande att inte ta sig längre än 85mm.

Tack för svaret :)
 
Nikons 105mm f/2 DC och 135mm f/2 DC är förvisso gamla och har rätt så långsam autofokus, men de har den lilla fina finessen "defocus control", dvs ett reglage för att ställa in bokhens utseende.
 
Jag skulle rekommendera 70-200/2.8, har den själv och den är ofta skarpare än 85mm/1.4D. Nikons 105/2.0DC har jag haft men sålde den då den oftast gav sämre resultat än 70-200:an.

Bra fasta telen tycker jag är Nikon 85/1.4, särskilt den nya med AF-S, Nikon 200/2.0, Zeiss 100/2.0 macro och även Nikons 50mm/1.4.

Det enda som är dåligt med 70-200 är vikten och storleken, bilderna blir alltid super!
 
Nikons 105mm f/2 DC och 135mm f/2 DC är förvisso gamla och har rätt så långsam autofokus, men de har den lilla fina finessen "defocus control", dvs ett reglage för att ställa in bokhens utseende.

Måste instämma här, behöver du inte snabb AF är dessa båda väldigt värda att titta på. Dessutom byggda för porträttfoto med sin "defocus control" som gör att du kan experimentera med bak/förgrundsoskärpa. Snygga är de också ;)
 
135:an tycker jag verkar väldigt intressant.

Tror ni den gifter sig väl med en kamera som D800, dvs FX och enormt hög upplösning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.