Annons

AF-problem med nytt Canon 17-55 eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Har köpt ett Canon 17-55 2.8 IS.

Gjorde ett test idag för att se om det fokuserade rätt och jämförde även med mitt gamla Canon 18-55 IS. Kameran jag har är en 40D.

Det visade sig att AF inte sätter rätt med nya gluggen! Med gamla fungerar det fint.

Vad kan vara felet? Objektivets AF?

Något som jag reagerade lite på var att fokus ringen känns lite slapp/skramlig. Men jag tror det ska vara så.

Här ser ni vilken skillnad det blev när jag ställde in skärpan själv:

AF, Stativ, 55mm, 2.8, ISO400, 1/60
http://img85.imageshack.us/img85/1289/img1740af.jpg
MF, Stativ, 55mm, 2.8, ISO400, 1/60
http://img8.imageshack.us/img8/9906/img1738mf.jpg

Men det verkar som AF kan fungera riktigt ändå i vissa situationer t.ex. denna bilden var en av de första jag tog. Där hade jag AF, IS, handhållet, 55mm, 2.8, ISO400, 1/15.
http://img413.imageshack.us/img413/9995/img1595bn.jpg

Jag har inte använt mig av spegeluppfällning och fjärrutlösare. Men det ska ju inte behövas för detta problem! Bilderna är JPEG direkt från kameran. Har använt mittpunkten och One Shoot. Fokuserat så som bilden är alltså i mitten.

Nu när jag läste igenom vad jag skrivit här så kom jag att tänka på att det kanske är kameran iaf som AF är felinställd på. Eftersom med gamla gluggen så kan jag ju inte välja så stor bländare vilket innebär att jag kanske inte märker av problemet direkt. Fast det är ju konstigt att det går ibland med AF. Men har inte lyckats någon gång sen jag har ställt upp stativet. Dock inte flyttat det heller. Kanske har med avstånd att göra med. Har haft ca 1 meter med stativ testerna. Medan den handhållna bilden är närmare.

Vad tror ni om det?
 
Senast ändrad:
Har testat lite mer nu och jämfört med mina andra objektiv och jag tror att det är det nya som har fokusproblem (troligen frontfokus).

Men hur ska jag nu gå tillväga? Har köpt det hos Rajala. Ska jag höra av mig till Rajala eller strunta i det och kontakta en av Canons serviceverkstäder? Eller både och?

Enligt Rajalas support verkar det som man ska skicka ett brev till dem och sedan skicka produkten till Canon.
http://www.fotovideo.se/PublishedService?pageID=23&freePage=386

Hur brukar ni göra?
 
Senast ändrad:
Hej!

Nu vet jag inte hur det är på 40D men på 50D har jag för mig att det finns en funktions där man kan "finjustera" fokuseringen.
 
Det finns inte på 40D. Dessutom har jag hört att man ska undvika den funktionen. Tror det var att man bara kan ställa in för ett objektiv och att det inte fungerar bra till zoomar heller.
 
Jag har inte testat microjustering själv, men har läst av många som försökt att den inte fungerar speciellt bra.
Det löser inte ett frontfokuserande objektiv att microjustera. Bättre att lämna in kamera och objektiv för justering..
/L
 
Är det någon som kan verifiera detta?

Kan verifiera att man kan välja att göra jusetring globalt eller lokalt. Dvs för alla eller för en och en.
Sen kan jag bara säga vad artiklar och recensioner sagt och det är att mikrojustering bör enbart göras på fasta objektiv då felfokuseringen varierar på olika brännvidd. Dock tycker jag det låter konstigt då felet bör vara någorlunda konstant enligt min världsuppfattning, men är dock ingen objektivtilverkare så.....
De som kan sånt här får gärna förklara hur det ligger till rent mekaniskt.

Man bör korrigera på den högsta brännvidden eftersom skärpedjupet är som kortasrt då detta avstånd och enklast att justera efter,

/Stefan
 
Har nu efter 3 veckor äntligen fått tillbaka mitt 17-55 objektiv. Men tyvärr så frontfokuserar det fortfarande :(

Detta har de gjort:
Demontering för byte av AF-enhet samt injustering av AF.

Vad ska jag göra nu?

Om jag skickar iväg kameran med objektivet så kanske de kan ställa in det rätt? Bara de inte gör något med kameran då så att mina andra objektiv inte fungerar! Täcks detta av garantin? Och om jag köper ett nytt hus då blir det ju kanske till att skicka iväg ännu en gång. Inte så kul när det tar så lång tid, vill ju inte vara utan kameran så länge....
 
Får du konsekventa resultat? Du ska förvänta dig de berömda "minor variations" på stilleben på kort avstånd som det du länktat till (skärpedjupet på F/2.8 är kring 4 cm på en meters håll om det är representativt för din bild). Om du tar 10 bilder på en trädstam, är det alltid ur fokus? Skulle jag vara dig skulle jag hellre testa objektivet på några mer verkliga situationer - och 10 bilder (med omfokusering av AF varje gång). Om 7 av 10 blir bra har du inga problem. Men om 9 av 10 missar så skulle jag lämnat in.

(40D saknar mikrojustering - och det spelar nog inte så stor roll då det ogillas av de flesta pixelpeepers här)
 
Lämna in gluggar och kamerahus till exv Intervision för kontroll.
har du några frågor så återkom
 
Jag tycker bilderna är okej - Jag tror "ur fokus" bilden är inom tillverkarens specifikation.

Frågan är om, ef-s 40d, -autofokus överhuvudtaget har den precision som krävs för att ge samma resultat som manuell fokus...

Vilket resultat blir det med live-view autofokusen (om nu 40d har det)?

Använder man alla fokuspunkterna så kan man få olika resultat beroende på vilken punkt den justerar fokusen för. Mittpunkten ger högre precision än omgivande punkter.
 
Har testat lite mer idag. Det blir väldigt olika resultat. Bara några enstaka lika skarpa som vid manuell fokusering, ett fåtal riktigt dåliga och de flesta lite sämre än vid MF.

Det kändes som jag fick bäst resultat om jag satte det på oändligt innan jag tryckte av medan det blev flest riktigt dåliga när fokuseringen var rätt inställd innan.

Först var jag närmare än en meter när jag testade. Sen provade jag 10 bilder 30 cm längre bort och fick sämre resultat.

Har bara testat live view AF lite nu men det verkar bli likvärdiga resultat!

För mer än 3 veckor sedan innan jag skickade iväg objektivet så testade jag även mitt 100-400 för att se hur det gick med AF. De satte alltid när det var en lång väg att gå för fokuseringen medan det satte fel ofta om fokus var hyfsat rätt inställt innan. Jag testade bara på ett avstånd då. Tog inga bilder heller utan kollade bara i live view efteråt för att se om det satte. Lite oroväckande då jag inte brukar ha det på närgränsen eller oändligt innan jag fokuserar. Testade dock inte hur lång väg den behövde gå för att alltid sätta rätt.

Vid samma tillfälle testade jag även 18-55 som alltid verkade sätta AF rätt!

Jag använder alltid mittpunkten.

Kom nu att tänka på en gång som jag var ute och fotade då jag skulle testa MF. Märkte då att mittpunkten blinkade till lite ibland men inte varje gång jag tog någon bild. Undrar om det är något tecken på fel? För den ska väl bara blinka när man kör AF?
 
Senast ändrad:
Autofokus när man använder live view gör 40D på samma sätt som utan live view, så där finns inget att jämföra med. Kontrastfokus vid live view kom inte förrän i 50D.

Om du kör med manuell fokusering blinkar autofokusbekräftelsen när kameran tycker att du själv har fokuserat likadant som kameran skulle ha gjort, om du haft AF igång. Så det är rätt att det blinkar lite då och då, när du kör med MF.
 
Jag har varit ägare till TVÅ ex av EF-S 17-55 och båda framfokuserade, ett ex var inne en runda på Canon serviceverkstad, men kom tillbaka med marginella förbättringar.
Jag har ALDRIG haft problem med något annat Canon objektiv och det säger tyvärr en hel del om
den bristfälliga kvaliten på den kritikerrosade 17-55 gluggen.
 
Tack för info Anders!

Ja då kanske det är ett vanligt problem med 17-55 gluggen. Lämna du in det på service igen sen med kameran och fick det åtgärdat eller sålde du det?

Kanske ska överväga att försöka få det utbytt mot något annat objektiv. Finns dock inte många alternativ och det verkar vara en bra glugg bara den fokuserar rätt. Dåligt bara att det är ett EF-S objektiv.
 
Jo, fast det är nog inget alternativ för mig då jag prioriterar ljusstyrka före zoomomfång!

Rätt konstigt att 17-55an inte blev rätt då de hade kalibrerat med en 40D. Det blir till att skicka iväg kameran+objektivet.
 
Ja, men bara så du vet är det 1/2 steg 15-24 (F/3.5), det blir 1 steg (F/4) upp till 35mm. Prioriterar man ljusstyrka så är fasta objektiv det som gör skillnaden tillräckligt betydelsefull för många. Men ok, vid 55 är det ju större skillnad om man tar mycket bilder i ändläget. Men gör man det borde å andra sidan 85mm tilltala...
 
Jag har varit inne på fasta objektiv. Men det känns som att det inte finns något bra till ett vettigt pris. Men det kan nog vara något som duger men enligt tester som jag läst så verkar det inte så positivt. Dessutom har jag läst att det ska vara problem med AF på största bländare när det är lite mörkt.

Vad gäller 17-55 så har jag mest läst positivt. Men visst finns det lite dåligt som t.ex. vinjettering.

Visst är 15-85:an en bra normalzoom med dess fantastiska zoomomfång men även den har en del dåliga sidor. Tycker den ändå är rätt lik min 18-55 och jag föredrar en stor konstant bländare =)

Det kanske inte bara är ljusstyrka jag prioriterar utan ett ljusstarkt objektiv med konstant bländare och så stort zoomomfång som möjligt utan att tappa vidvinkelläget =) Samt skarpt med hög bildkvalitet och inga andra dåliga sidor som kromatisk aberration, distorsion m.m. ;)
 
Jo för sjutton, nog är det trevligt med konstant F/2.8!

Ska inte babbla mer om 15-85 sånär som på att det inte alls är likt 18-55 som i sammanhanget är en helt annan klass av objektiv. Det är extremt bra för att vara en kitzoom (ca 1000kr) och gör väldigt fint ifrån sig 18-ca 35. Sen är det tråkigare och kantskärpa och annat är inte på något sätt i nivå med vare sig 17-55 eller 15-85. Sen finns massa annat folk talar om (som är sanna) som avsaknad av USM, plastig o allt det där.

Men sen, oroas du över vinjettering så är just det en svaghet på 15mm hos 15-85 och ett annat skäl att undvika det. Jag har faktikst inte hört samma om 17-55, men du kanske har rätt. Dock, om man har mer skärpefokus/CA och liknande som primärkriterier så är det annat som är viktigt. För vinjettering (eller för den delen distortion) går alltid att rätta till i PS om man bekymrar sig. Däremot kan en oskarp bild aldrig göras skarp. Och för att stödja ditt fokus på ljusstyrka, en för lång slutartid gör allt rörligt oskarpt, så då är man ändå lost... , skillnaden kan ju ibland faktiskt ligga mellan 1/60 mot 1/125 på hyffsad ISO ... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.