Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på vertikalgreppet (K10D)

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Som jag skrivit i en annan tråd så bytte jag ju till AF på knappen istället för på avtrycket för några veckor sedan. Jag har inte fotat så mycket sedan dess men gick en vända i helgen. När jag skulle ta höjdbilder så ställde inte fokusen in trots att jag tryckte på knappen....efter lite villande upptäckte jag att det inte var AF-knappen jag tryckte på utan AE-L. Letade efter AF-knapp, fanns ingen. OK, då måste det väl finnas en meny någonstans så man kan få AE-L knappen (som jag nästan aldrig använder) att fungera som AF? Letade, hittade inget. Letade igen ikväll, hittade inget. Har jag missat något eller? Det känns verkligen som man borde kunna byta funktionen på AE-L, men jag kan inte hitta det.

Låter som ytterligare en sak som borde kunna fixas med en mjukvaruuppdatering. Något att lägga till på önskelistan...

Hur känns batterigreppet annars då? Jag funderar på att skaffa ett kanske.

erro.se skrev:
Låter som ytterligare en sak som borde kunna fixas med en mjukvaruuppdatering. Något att lägga till på önskelistan...

Hur känns batterigreppet annars då? Jag funderar på att skaffa ett kanske.
För övrigt anser jag det är mycket bra. Gör kameran stor och stadig, och gör häjdbilderna enklare att ta. Dock är det väldigt ovant, och jag glömmer ofta att jag kan flytta handen vid höjdbilder, fast för enstaka så behövs det ju inte.

För min del är det mest att få kameran lite större så att lillfingret får ordentligt grepp som är anledningen.

värdelös ergonomi, om det ska fungera får man tejpa på skumplast, och då har jag ändå rätt små händer, måste säga att K10D rent ergonomiskt är framtagen för japaner ej högre än två äpplen...

raskolnikov skrev:
värdelös ergonomi, om det ska fungera får man tejpa på skumplast, och då har jag ändå rätt små händer, måste säga att K10D rent ergonomiskt är framtagen för japaner ej högre än två äpplen...

Det för stå för dig, greppet på en kamera, vilken som helst är ju en fråga om personligt tycke. Jag använder själv min K10D i jobbet (och tidigare en *istD) och jag finner greppet tillfredsställande, både på höjden och bredden. Det finns naturligtvis alltid bättre och sämre, men för mina ganska normalstora händer så funkar det tillfredsställande för just mig.

Jag tycker det är så intressant att många åsikter i fotosidan är så svart/vitt, antingen så tycker man att det är det bästa som finns, eller så måste man totalt såga saken ifråga. Undra varför det är så?

/Patrik

raskolnikov skrev:

Du måste vara Pentax bäste kund: du hatar ergonomin på en kameran men ändå är du en märkestrogen idiot som går och köper den bara för att det är senaste kamerasläppet som har namnet Pentax på sig! Och ergonomin är bara en av de saker du klagat om här på FS....

Jag verkar ha japanska händer för för mig är båda greppen sköna och fingrarna vilar naturligt på avtryckare. Men jag har förståelse för att det knappast kan passa alla. Som jag sagt i en tidigare tråd så tillhör jag de som är vänsterögda, och jag har hittills inte sett en kamera som är designad för det, men jag tycker K10 funkar bra för det. Den kamera jag testat som jag upplevde som riktigt usel på det området var MZ-S där tummen på inmatningshjulet satt mitt i ögat.

Vad gäller greppet så för de som har stora händer måste detta vara ett problem på många kameror. Jag kom att tänka på att för länge sedan när jag höll på med pistolskytte så kunde man göra avgjutningar av sin hand så tillvekades kolvar som precis passade handen.Detta tillverkades i trä vilket ju desutom är skönt att hålla i. Det skulle vara ganska enkelt att skruva dit en sådan träbit på vertikelgreppet, men på själva kameran skulle det blockera minnesluckan samt att det är svårare att lösa fastsättnigen. Men Pentax 67 hade ju ett trähandtag som tillbehör så varför inte...kanske ett förslag de skulle nappa på? Skulle definitivt bli unikt.

Om någon tar fram en ekbit och raspen så är jag nyfiken på att se hur det blir. Lägg i så fall upp en tråd.

Punkk skrev:
Du måste vara Pentax bäste kund: du hatar ergonomin på en kameran men ändå är du en märkestrogen idiot som går och köper den bara för att det är senaste kamerasläppet som har namnet Pentax på sig! Och ergonomin är bara en av de saker du klagat om här på FS....

Oj jäklar i min låda vad upprörd du verkar... Som liten satte jag mig i pentaxbåten och därefter har jag inte haft råd att göra annat än att flyta med. Jag skulle hellre jobbat med Nikon/Canon men då måste jag bygga upp en helt ny utrustning. K10D är ingen dålig kamera, tvärtom riktigt bra i relation till priset. Men hur den är utformad, dess ergonomi, är fantastiskt värdelös. Jag har justerat detta genom att tejpa på skumplast från liggunderlag så nu fungerar den.

Och angående klaga...jag samlar kraft just nu för att orka besvara något så dumt som att kritisera någon för att ha avvikande åsikter...Hur skulle det vara om alla tyckte likadant? Hur lät skogen om bara de bästa sångfåglarna tilläts sjunga? Vad vore demokrati om inte alla fick komma till tals? Och hur underbart fantastiskt vore det inte att vara happy go lucky som ett får och rättad i ledet okritiskt berömma allt som om Candide hade rätt..?

raskolnikov skrev:
Oj Och angående klaga...jag samlar kraft just nu för att orka besvara något så dumt som att kritisera någon för att ha avvikande åsikter...

Men jag har aldrig kritiserat din åsikt att du tycker att kameran har dålig ergonomi...

Jag är kritisk mot dina skäl att köpa kameran trots att den inte passar dig. Och jag tycker din förklaring till att kameran har den storlek den har, har en nedvärderande ton mot japaner.

Men det är ju demokrati som du säger. Jag hoppas jag har rätt att ha åsikter om dina åsikter, eller?

Punkk skrev:
Men jag har aldrig kritiserat din åsikt att du tycker att kameran har dålig ergonomi...

Jag är kritisk mot dina skäl att köpa kameran trots att den inte passar dig.

Vänligen räkna upp vilka dessa skäl är!

Punkk skrev:
Och jag tycker din förklaring till att kameran har den storlek den har, har en nedvärderande ton mot japaner.

Nedvärderande därför att japaner i regel är mindre än europer? Det är inte nedvärderande utan bara ett faktum.

Punkk skrev:
Men det är ju demokrati som du säger. Jag hoppas jag har rätt att ha åsikter om dina åsikter, eller?

Självklart har du rätt till att kritisera mina åsikter, men sättet du gjorde det på kändes mer som ett ogrundat personangrepp än en saklig kritik. Se själv under vad du skrev. Eller tror du att jag skriver under på att jag är en idiot för att jag köper en kamera trots att det innebär en kompromiss? Problemet har jag också avhjälpt så att det inte längre är ett problem, men för det måste jag väl kunna tycka att kameran är dåligt formgiven?

Punkk skrev:
Du måste vara Pentax bäste kund: du hatar ergonomin på en kameran men ändå är du en märkestrogen idiot som går och köper den bara för att det är senaste kamerasläppet som har namnet Pentax på sig!

Åtminstone jag anser att du insinuerar mer än vad du har belägg för här...

raskolnikov skrev:
Nedvärderande därför att japaner i regel är mindre än europer? Det är inte nedvärderande utan bara ett faktum.

Det är inte ett faktum att japaner är två äpplen höga, men det kanske var ett roligt skämt?

Att köpa en kamera och sen klaga på storleken och att den inte tar AA-batteri tycker jag är inkonsekvent eftersom detta är saker man kan ta reda på innan köp.

För övrigt har du rätt, jag tappade tålamodet för dina inlägg som du postat sen du köpt kameran och gick för långt. Jag ber om ursäkt!

Sant, de är inte bokstavligen två äpplen hög men de är mindre.

Inkonsekvent? Att köpa en kamera för att den är snabbare, har smidigare reglade, bättre färgåtergivning samt större antal pixlar men att fortfarande ha åsikter om vad som är dåligt? Jag skulle vilja se den kamera som är utan kompromisser. Men att överge möjligheten att använda AA samt att göra greppen minimala tycker jag är missar som Pentax inte borde ha gjort. AA beror nog av ekonomiska skäl, deras batterier kostar ca 500:- Greppet förstår jag inte varför det är som det är.

Menmen, vad vore livet utan lite sköna forumbattles... ;)

K10D har inte generellt dålig ergonomi, Däremot kanske den inte passar dig, vilket är något helt annat. Själv skulle jag gärna se att den var mindre, och jag har handskstorlek 9.

AA-batterier kan man ha olika åsikter om, för mig var det en avgörande faktor för att inte välja K100D utan istället välja K10D.

raskolnikov skrev:
Inkonsekvent? Att köpa en kamera för att den är snabbare, har smidigare reglade, bättre färgåtergivning samt större antal pixlar men att fortfarande ha åsikter om vad som är dåligt?

Men hur länge kan du fortsätta att upprepa dina åsikter om nackdelar som du borde accepterat redan den stund du gjorde det aktiva valet att köpa kameran (trots dess brister)?

Punkk skrev:
Men hur länge kan du fortsätta att upprepa dina åsikter om nackdelar som du borde accepterat redan den stund du gjorde det aktiva valet att köpa kameran (trots dess brister)?

Accepterat var jag tvungen att göra. Men för den delen behöver jag inte gilla vad jag har accepterat. Kan inte den som arbetar ha rätt att klaga på sin lön även fast han kände till den när han skrev under anställningsavtalet?

Nu har jag ritat av bottenplattan på batterigreppet samt sågat ut en ekbit av lagon tjocklek. Återstår att borra in en färstskruv för stativgängan samt att forma biten efter handen. Återkommer när/om den blir färdigbyggd....

Intressant, vill gärna se hur det blev sen.

Har för mig att det finns någon gammal tråd om nån som byggde ett eget grepp till någon kamera här på FS.

Det här är ju inte direkt ett eget grapp utan bara en efter handen formad 12mm tjock eklplatta att skruva under batterigreppet. Men om jag orkar göra färdigt så blir det ju mycket bekvämare att ta höjdbilder än plattbilder....så då får jag väl lov att börja ta mer porträtt :)))

Måste kolla upp gängningen om jag har gängsnitt med stativgänga. Jag misstänker att den typen av gänga är mycket speciell, men om det är en standard 1/4-tumsgänga borde jag kunna fixa till en passande skruv också :)

quarc skrev:
Måste kolla upp gängningen om jag har gängsnitt med stativgänga. Jag misstänker att den typen av gänga är mycket speciell, men om det är en standard 1/4-tumsgänga borde jag kunna fixa till en passande skruv också :)

Det måste väl vara vanlig 1/4" gänga antar jag. Om det nu heter så? Vanlig stativgänga hur som helst och det är väl inget konstigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar