Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på annan knapp - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ole Wigren skrev:
Ser att en del kör AF på annan knapp än avtryckaren. Vad är de största fördelarna med det?

Ofta blir autofokusen lurad att fokusera på fel saker. I det läget kan det vara en enorm fördel att först sikta där man vill ha fokus, fokusera med den andra knappen och sedan sikta så som man vill ta bilden och slippa att kameran då fokuserar om när du trycker på avtrycket.

Ett enkelt exempel är att du fotograferar fotboll, och skall fota något runt mål. Så sätter man fokus på målvakten och sedan är det bara att fota på utan att riskera att autofokusen istället låser på nätet baktill i målet (nät, spjälstaket och reklamsskyltar är som magneter för en autofokus :)

Allmänt sett ger det mig en trygg känsla av att det är jag som fokuserar och inte kameran ...
 
Man delar helt enkelt på fokusering och exponeringsmätning, så man kan sköta funktionerna oberoende av varandra.
 
Tack för svaren, och det låter lockande att prova. Det är ju bara det där med gamla hundar som redan sitter så bra... ;)

Men vad händer om man tex. kör "följande fokus" på något som rör sig mot kameran. Räcker det att trycka av då, eller måste man hålla in AF-knappen, eller hur går det till?

Om ni inte kör helt manuellt, mäter ni ljuset på egen knapp också eller låter ni det ligga kvar på avtryckaren?
 
Ole Wigren skrev:
Tack för svaren, och det låter lockande att prova. Det är ju bara det där med gamla hundar som redan sitter så bra... ;)

Jag råkade prova det för länge sedan och har efter det i stort sett aldrig kört på något annat sätt.

Men vad händer om man tex. kör "följande fokus" på något som rör sig mot kameran. Räcker det att trycka av då, eller måste man hålla in AF-knappen, eller hur går det till?

Jag kan bara med någon säkerhet uttala mig om Nikon, men där måste du hålla AF-knappen intryckt för fokus skall följa med motivet, oberoende av vad du gör med avtrycket.

Om ni inte kör helt manuellt, mäter ni ljuset på egen knapp också eller låter ni det ligga kvar på avtryckaren?

Jag för min del låter det ligga på avtrycket.
 
Tack tack tack! Har idag provat detta under ett evenemang med ca 400-500 bilder tagna.

Jag kommer INTE gå tillbaka med att ha AF på avtryckaren. Förutom att det känns lite ovant ibland, så hittar jag inga nackdelar med detta sätt. Bara en massa fördelar!

Ni som inte provat än... gör gärna det. :)
 
Tack tack tack! Har idag provat detta under ett evenemang med ca 400-500 bilder tagna.

Jag kommer INTE gå tillbaka med att ha AF på avtryckaren. Förutom att det känns lite ovant ibland, så hittar jag inga nackdelar med detta sätt. Bara en massa fördelar!

Ni som inte provat än... gör gärna det. :)

om man har en nikon D80 och är "vänsterögd" så vill man gärna peta sig i sitt högra öga eller på näsan om man använder AE-L knappen som fokus...
det är en nackdel...
 
Jag var också "vänsterögd" av ohejdad vana, men retade mig så pass att jag bytte. Till min stora förvåning vande man sig att titta med "rätt" öga på bara några timmar. Jag kan tillägga att som grädde på moset kan man göra på det sättet att man låser knappen som gör det möligt att ändra fokuspunkten till att vara fast i mitten. Jag kan då snabbt flytta kameran till där jag vill ha fokus, trycka på knappen och låsa fokusen utan att den sedan ändrar sig när jag trycker på avtryckaren. Finessen med detta är att ljusmätaren INTE tar hänsyn till vald fokuspunkt utan fungerar som jag är van vid från 200:an. I övrigt använder jag naturligtvis de övriga möjligheterna som D300:an har beträffande fokussystemet.
Mvh
JB
 
om man har en nikon D80 och är "vänsterögd" så vill man gärna peta sig i sitt högra öga eller på näsan om man använder AE-L knappen som fokus...
det är en nackdel...

Jag använder vänsterögat och har kört med det på alla mina kameror sedan EOS 5. Även Canon 350D som är mindre än D80 och har inte lyckats peta mig i öga el dyl. inte tänkt på det alls. Självklart var det skönare med en 1D mk3 när jag körde med den...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.