Annons

AF på 100-400 med extender

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Är det någon som har praktisk erfarenhet av kombinationen Canon 100-400 och Canon 1.4 extender? Det jag undrar är om autofokusen fungerar. Har läst, att den både fungerar och att den inte fungerar, hos diverse affärer.

mvh

Om vi håller oss till digitala kameror kommer AF att fungera på 1D-serien, men inte på de mer konsumentinriktade kamerorna (10D, 20D, 300 och 350D). Man kan dock med hj a en tejpbit över några av kontakterna "lura" även de billigare kamerorna och få AF, men AF blir då segare och mindre exakt.

Tack för ditt svar

Läser man på buydig.com står det att af fungerar med objektiv med f/4 eller större.

På cyberphoto.se står det :"Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall)."

Detta stämmer alltså inte på de kameror du räknar upp? Tycker ju de borde nämna något om det då?

På ett objektiv med F4 eller större fungerar Autofokus och 1.4 extender men 100-400 har ju f4.5 - 5.6 alltså funkar den inte.

Cyber menar nog egentligen att man inte får autofokus om den slutliga bländaren blir mindre än 5.6 utom i undagtagsfall då det kan fungera med 8. (men det skrev dom inte)

nikmoz skrev:
Tack för ditt svar

Läser man på buydig.com står det att af fungerar med objektiv med f/4 eller större.

På cyberphoto.se står det :"Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall)."

Detta stämmer alltså inte på de kameror du räknar upp? Tycker ju de borde nämna något om det då?

NU har jag inte bländarstorleken i huvudet för 100-400, men om jag inte minns fel är den 4,5-5,6. Med 1,4extender blir det ett steg mindre ljus som släpps genom. Detta innebär att största bländaren blir mindre än 5,6, och då tappar man AF på de billigare husen. Jag vet faktiskt inte vad du syftar till när du skriver att "Detta stämmer osv". Vilka kameror syftar buydig.com till? Mig veterligen finns det ingen Canon av modernare slag som inte har AF upp till f 5,6. 10D och 20D AFar utmärkt med EF 400/5,6. Cyberfotos kommentar säger väl just det, om man sätter en konveter på ett 5,6objektiv får man just f 8 och tappar AF. Men jag kanske misförstod din fråga?

Såg nu att buydig förmodligen avser vad extendern fungarerar ihop med. Och då stämmer det ju bra, f4 plus extender blir f 5,6 och då fungerar AF, mindre f än 4 + extender= AF fungerar inte, större f än 4 plus extender= AF fungerar. Och om även Cyber syftar till vad som fungerar med extendern, stämmer ju det också om man tolkar det som Daniel. Så visst stämmer det på de kameror jag räknade upp, förutom att varken buydig eller Cyber tar hänsyn till den större känsligheten hos 1D-kameror.

hmm, jag tänkte att ett steg var som just ett steg på kameran. Alltså med f/5.6 och ett steg nerbländat 6.3 Då borde ju af funkat tänkte jag. Två steg hade ju enligt mitt sätt att räkna blivit 7.1, alltså skulle det fungerat där med.

Frågan lyder alltså: Hur stort är ett steg?

"Den totala ljusintensiteten på filmen eller bildsensorn minskar motsvarande 1 eller 2 bländarsteg. Autofokusen fungerar om den totala maximala bländaröppningen är f/5,6 eller större (f/8 med vissa kameramodeller)."

Antar att det då betyder att af inte kommer fungera på en 350D.
Det var ju precis det ni sa, men jag var tvungen att fatta själv :)

Då återstår bara fråga hur stort ett bländarsteg är (då det inte verkar vara som stegen man ändrar i hos kameran?)

tack för alla snabba svar

Ett bländarsteg motsvarar en dubbleringen av ljusinsläppet (dvs f 4 släpper in dubbelt så mycket ljsu som f 5,6). Ett annat sätt att se det på är att du kan ha dubbelt så snabb slutartid med f4 som du kan på f 5,6 för samma exponering.

ja, det är jag med på.

Men kan man säga att bländarstegen är t. ex 4-5,6-6.3-7.1-8 osv? är det så att säga de stegen som avses när man pratar om bländarsteg?

nikmoz skrev:
hmm, jag tänkte att ett steg var som just ett steg på kameran. Alltså med f/5.6 och ett steg nerbländat 6.3 Då borde ju af funkat tänkte jag. Två steg hade ju enligt mitt sätt att räkna blivit 7.1, alltså skulle det fungerat där med.

Frågan lyder alltså: Hur stort är ett steg?

Man kan räkna ut resulterande bländare genom att multiplicera objektivets bländarvärde med extenderns förstoringsgrad (avrundade värden i exemplen):

F4 x 1.4 = F5.6
F4 x 2 = F8
F5.6 x 1.4 = F8
F5.6 x 2 = F11

Ökning/nedbländning med ett så kallat bländarsteg är lika med multiplicering med faktorn 1.41 (roten ur två) och motsvarar halvering av ljusinsläpp.

Ökning/nedbländning med ett halvt så kallat bländarsteg är lika med multiplicering med faktorn 1.19 (roten ur roten ur två).

Senast ändrad:
maerklund skrev:
Ökning/nedbländning med ett så kallat bländarsteg är lika med multiplicering med faktorn 1.41 (roten ur två) och motsvarar halvering av ljusinsläpp.

Om du inte orkar räkna är de vanligast förekommande bländarstegen dessa:
(Allt mellan dessa är 1/2, 1/3 eller 2/3 bländarsteg)

1,4
2
2,8
4
5,6
8
11
16
22

/Pontus

nikmoz skrev:
Är det någon som har praktisk erfarenhet av kombinationen Canon 100-400 och Canon 1.4 extender? Det jag undrar är om autofokusen fungerar. Har läst, att den både fungerar och att den inte fungerar, hos diverse affärer.

mvh

Har provat med canons 1,4 x på aktuell optik och det funkar inte (10D och 350D) Däremot sägs kenkos konv funka då den inte rapporterar den faktiska bländaren. Har dock inte testat det.
Stefan

maerklund skrev:

F4 x 1.4 = F5.6
F4 x 2 = F8
F5.6 x 1.4 = F8
F5.6 x 2 = F11

Ökning/nedbländning med ett halvt så kallat bländarsteg är lika med multiplicering med faktorn 1.19 (roten ur roten ur två).

Tack, det hjälpte!

Tack för alla svar, helt underbart!

Re: Re: AF på 100-400 med extender

tiger656 skrev:
Har provat med canons 1,4 x på aktuell optik och det funkar inte (10D och 350D) Däremot sägs kenkos konv funka då den inte rapporterar den faktiska bländaren. Har dock inte testat det.
Stefan

Du kan nog förvänta dig en rätt oduglig AF med Kenko-konverter, då bländaren blir f/8 vid 400mm. Fick svaret i en annan tråd att det i första hand inte beror på brist på ljus, utan det infallande ljusets vinkel mot AF-sensorn vid mindre bländaröppningar.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att tejpa kontakter, använda Kenko etc, om jag hade t ex ett 500mm f/4,5. AF bör då fungera riktigt hyggligt med 1,4x-konverter i bra ljus.

/Pontus

Hallå,

Jo, med tejpade kontakter fungerar AF även med Canons extender. Min korta erfarenhet (med Sigmas EX extender) säger mig dock att det inte är någon bra lösning. AF söker fram och tillbaka i kortare och kortare steg, tills skärpa uppnås. Detta i bästa fall. Under dåliga ljusförhållanden eller med kontrastfattigt motiv fungerar det inte alls. Jag testade en kompis extender för att se om jag har behov av en, men min slutsats är att jag aldrig skulle använda den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar