Annons

AF-ON funkar inte. Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Jag fotar med en Nikon D800, som jag ställt in så jag har autofokus endast på bakre af-on-knappen, inte på avtryckaren. Har haft så ett tag. Nu plötsligt så jagar den fokus oavsett om jag har af-c eller af-s. Jag kan inte få fokus genom att släppa knappen i af-c-läget och omfokusera, den fortsätter bara att jaga fokus. När jag låser fokus i af-s, och försöker komponera om, så ser jag i sökaren att kameran inte fokuserat och det funkar det inte att trycka ner avtryckaren heller, detta gäller i båda lägena.

Är van nu vid af-on, trivs med det och har svårt att börja fota ”vanligt” igen. Jag måste kommit åt inställningarna på nåt sätt, har försökt kolla men lyckas inte hitta felet. Nån som kan hjälpa mig?
 
Om du ställer om så att du fokuserar med avtryckaren fungerar det då?

Ja, jag testade, och det gör det. Däremot så syns inte den röda fyrkanten i bilden som jag tar, där jag satt fokus, utan där fokuspunkten är när jag tar bilden. Är det inte där fokus sitter som den ska visa? Det är ju en annan fråga, men tänkte ifall det har med saken att göra.
 
Jag kör Canon så jag kan inte svara på vilken indikering man får i sökaren hos Nikon. Använder du Nikkor eller ttedjepartsibjektiv? Har det här objektivet funkat som önskat med den här kameran förr? Har du uppdaterat objektivets eller kanerans mjukvara nyligen?

Det fanns nämligen några år sedan problem med Sigmaobjektiv och AF-ON knappen hos Nikon.
 
Jag gissar nu!
OM du lämnar in den så gissar jag att Nikon föreslår att byta en display, fem tusen spänn.....
 
Ja, jag testade, och det gör det. Däremot så syns inte den röda fyrkanten i bilden som jag tar, där jag satt fokus, utan där fokuspunkten är när jag tar bilden. Är det inte där fokus sitter som den ska visa? Det är ju en annan fråga, men tänkte ifall det har med saken att göra.

Den röda fyrkanten visas i den position som fokuspunkten som användes var när kameran satte fokus. Om du sedan riktar om kameran så flyttar den sig inte. Detta är inget fel, utan helt normalt.
 
Jag kör Canon så jag kan inte svara på vilken indikering man får i sökaren hos Nikon. Använder du Nikkor eller ttedjepartsibjektiv? Har det här objektivet funkat som önskat med den här kameran förr? Har du uppdaterat objektivets eller kanerans mjukvara nyligen?

Det fanns nämligen några år sedan problem med Sigmaobjektiv och AF-ON knappen hos Nikon.

Aha, jag har ett Sigma 35 mm art på nu. Jag har inte märkt förut att det skulle strulat, men har inte haft det så länge. Jag har inte uppdaterat mjukvaran för objektivet eftersom jag har för mig att jag läst nånstans att det kunde ställa till med nåt, men minns inte vad det var. Det kanske var just med AF-ON-knappen. Har inte uppdaterat mjukvaran för kameran heller, nånsin, det kanske jag borde? Ska testa hur kameran uppför sig med Nikkor på, om det är samma sak.
 
Den röda fyrkanten visas i den position som fokuspunkten som användes var när kameran satte fokus. Om du sedan riktar om kameran så flyttar den sig inte. Detta är inget fel, utan helt normalt.

Det är just det det att den flyttar sig. När jag kollar på bilden så är det skarpt där jag satt fokus först, så långt ok, men fyrkanten syns där fokuspunkten är när jag fokuserat om, och trycker av bilden.
 
Det är just det det att den flyttar sig. När jag kollar på bilden så är det skarpt där jag satt fokus först, så långt ok, men fyrkanten syns där fokuspunkten är när jag fokuserat om, och trycker av bilden.
Detta alltså efter att jag ställt om kameran till fokus på avtryckaren.
 
Det är just det det att den flyttar sig. När jag kollar på bilden så är det skarpt där jag satt fokus först, så långt ok, men fyrkanten syns där fokuspunkten är när jag fokuserat om, och trycker av bilden.

Kameran vet inte hur du håller på och vrider den om du inte låtit den följa motivet med 3D Tracking e dyl.

Tog fram kameran bara för att visa. Exempel med fokus med mittpunkten nere i hörnet på skärmen med AF-S och sedan vridit kameran (skräpig mobilbild på kamerans skärm):
 

Bilagor

  • IMAG0381.jpg
    IMAG0381.jpg
    24.3 KB · Visningar: 32
Kameran vet inte hur du håller på och vrider den om du inte låtit den följa motivet med 3D Tracking e dyl.

Tog fram kameran bara för att visa. Exempel med fokus med mittpunkten nere i hörnet på skärmen med AF-S och sedan vridit kameran (skräpig mobilbild på kamerans skärm):
Tack! :) Då är inte det nåt fel i alla fall. Testat med ett Nikon 50 mm 1,8g, och med det funkar det att sätta fokus med AF-ON-knappen, både i af-c och i af-s, och komponera om. I af-s måste jag fortsätt hålla AF-ON intryckt, omkomponera, och ta bilden. I af-c jagar den fokus väldigt, så det är inte lätt att hinna sätta fokus och komponera om, men det funkar i alla fall.
 
Jag kör Canon så jag kan inte svara på vilken indikering man får i sökaren hos Nikon. Använder du Nikkor eller ttedjepartsibjektiv? Har det här objektivet funkat som önskat med den här kameran förr? Har du uppdaterat objektivets eller kanerans mjukvara nyligen?

Det fanns nämligen några år sedan problem med Sigmaobjektiv och AF-ON knappen hos Nikon.
Testade med ett Nikon, och det funkar:) Tusen tack! Hur löser man AF-ON-problemet med Sigmaobjektiven? Nån som vet, och kanske haft samma problem?
 
Jobbigt att den jagar fokus så i af-c. Har det med mina inställningar att göra?

A1: AF-C Prioritera slutare + fokus.
A2: AF-S Prioritera fokus.
A3: Fokusföljning med låsning - 3 (normal).
 
Tack! :) Då är inte det nåt fel i alla fall. Testat med ett Nikon 50 mm 1,8g, och med det funkar det att sätta fokus med AF-ON-knappen, både i af-c och i af-s, och komponera om. I af-s måste jag fortsätt hålla AF-ON intryckt, omkomponera, och ta bilden. I af-c jagar den fokus väldigt, så det är inte lätt att hinna sätta fokus och komponera om, men det funkar i alla fall.

Att du måste hålla in AF-On vid AF-S lär bero på att du har fokusaktivering på avtrycket påslaget. Den inställningen heter AF Activation och verkar vara under Custom setting a4 på D800.

Du är medveten om att du ändrar mellan AF-S och AF-C med knappen i AF/M-väljaren på framsidan av kamerahuset ihop med den bakre ratten och att samma knapp ihop med den främre ratten ändrar vilken sorts fokuspunktval som kameran använder? Förutom att det påverkar hur fokuspunkt väljs så är det en separat inställning för AF-S respektive AF-C.
 
Testade med ett Nikon, och det funkar:) Tusen tack! Hur löser man AF-ON-problemet med Sigmaobjektiven? Nån som vet, och kanske haft samma problem?

Har du ett global vision objektiv är det bara att uppdatera mjukvara via USB dock. Är det äldre får du kontakta Sigma då de åtog sig att uppdatera andra objektiv med mjukvara hos dem. Detta beror på objektivets ålder. Vet att verkstaden ligger i Halland men minns inte om det är Tura Scandinavia som gör det.

Har man Nikon och allt funkar skall man vara försiktig med att uppdatera mjukvaran i kameran då tredjepartsobjektiv och batterier kan sluta fungera.
 
Jobbigt att den jagar fokus så i af-c. Har det med mina inställningar att göra?

A1: AF-C Prioritera slutare + fokus.
A2: AF-S Prioritera fokus.
A3: Fokusföljning med låsning - 3 (normal).

A1 avgör främst vad kameran prioriterar med serietagning. Prioriterar man slutare så bränner den på så snabbt den kan och prioriterar man fokus så försöker den alltid se till att den har lyckats fokusera innan den tar ännu en bild. Något som då kan sänka serietagningshastigheten.

A2 är om kameran ska tillåta att man tar en bild även om den inte har lyckats fokusera eller inte. Inställningen har bara någon effekt om man har fokusering på avtrycket, dvs om man bara har fokusering på AF-On så spelar det ingen roll vad inställningen står på.

A3 ställer in hur länge kameran ska vänta innan den fokusera på något annat när den tappar bort det den har fokuserat på. Alltså t ex om något kommer ivägen för det man har fokuserat på.
 
Du fick en förklaring om dr olika lägena. Eftersom dessa gäller för fokus med både avtryckare och AF-ON är det inte sannolikt att detta är problemet utan mjukvaran i kamera/objektiv. Jag misstänker att ditt objektiv är från före, tror det var runt 2005, då detta problem dök upp och det skrevs mycket då. Du kan säkert googla på af-on nikon sigma.
 
Att du måste hålla in AF-On vid AF-S lär bero på att du har fokusaktivering på avtrycket påslaget. Den inställningen heter AF Activation och verkar vara under Custom setting a4 på D800.

Du är medveten om att du ändrar mellan AF-S och AF-C med knappen i AF/M-väljaren på framsidan av kamerahuset ihop med den bakre ratten och att samma knapp ihop med den främre ratten ändrar vilken sorts fokuspunktval som kameran använder? Förutom att det påverkar hur fokuspunkt väljs så är det en separat inställning för AF-S respektive AF-C.

Nej, AF-ON är frånkopplat avtryckaren. Jag är medveten och använder kameran så som du beskriver. Menar du separat inställning i menyn?
 
Du fick en förklaring om dr olika lägena. Eftersom dessa gäller för fokus med både avtryckare och AF-ON är det inte sannolikt att detta är problemet utan mjukvaran i kamera/objektiv. Jag misstänker att ditt objektiv är från före, tror det var runt 2005, då detta problem dök upp och det skrevs mycket då. Du kan säkert googla på af-on nikon sigma.

Jag kan garantera att ett 35 Art inte är från 2005 eller tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.