Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Af och ljusmätmetod Dynax 5 m.fl

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Dynax 5. När kameran är inställd på autofokus med alla sju ,ätpunkterna så verkar det som om endast en av de sju autofocuspunkterna väljs - den som först lyckas focusera - och det kan ju vara helt fel punkt. Hade det varit så att alla sju punkterna försökte focusera och att kamerans datakretsar sedan försökte räkna ut ett lämpligt medelvärde för fokuseringen, ja då kanske man kunde använda denna metod med sju mätpunkter, men inte nu när den bara väljer en - den som först hittar något att focusera på.
Eller har jag fattat fel ???

Kan inte heller lista ut av bruksanvisningen för om valet av den centrala kvadratiska fokuseringspunkten också innebär att kameran med automatik byter från den normalt inställda evaluerande ljusmätning till spotmätning.
Är det någon som vet ???

Kameran väljer den mätpunkt som är framför den motivdel som är närmast kameran, detta är i alla fall tanken. Den kan dock bli lurad av kontrastrika delar i motivet & därför välja fel punkt.

Ett råd, använd mittpunkten samt rikta den dit du vill ha skärpan, lås sedan AF & komponera om bilden.

Om du vill fokusera på ett rörligt motiv & inte vill ha det i mitten av bilden så kan du endera köra automatiskt eller välja mätpunkt själv...

Är inte införsatt i Dynax 5 men antar att du kan göra detta med den.

Kommer inte ihåg exakt hur man väljer mätpunkt, men det står i bruksanvisningen .. där står det även hur man låser AFen .. (knappen där det står AF)

Om jag inte cyklar nu så håller du in "AF" o snurra på lilla ratten vid avtryckaren så väljer du själv vilken fokuspunkt du vill ha... Använder jag aldrig men kan vara bra att veta samt svar på din fråga...

Om du tycker allt är krångligt med punkter hit o dit så vrid funktionsratten till "AF (A)(C)(S)" och sätt den på "(C)" så har du kontinuerlig autozoom...

Drar batteri men är bekvämt...

Fick du bra svar eller?---

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar