Annons

AF-motorn låter inte bra på Sony A33

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan altid reklamera en vara i tre år (gäller väl kanske bara i sverige?)
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vill-du-klaga-pa-det-som-du-kopt/Reklamera/

Frågan är bara om man kan hävda att felet var från början???

Ja, det kan man som privatperson, men det är som du säger svenska regler. Man ska också kunna påvisa att felet är av den arten att det funnits från början. Till exempel ett mindre dolt fel som inte märkts från början men som orsakat ett större fel längre fram. Finns ett antal variationer- men det ska framgå att felet inte beror på konsumentens sätt att använda varan.

//Lennart

Nu har jag testat ett tamron 70-200 utan motor och det lät lika mycket.
Alltså är det husets motor eller överföringen till objektivet som låter.

Vad föreslår ni att jag ska göra? Är det dags att skruva upp den eller vad kan jag göra?

Huset är drygt 1,5år så jag gissar att garantin är slut, eller hur lång garanti har Sony på sina kameror?

Svenskköpt? Jag fick ett Sonyobjektiv reparerat på garanti trots att det var 22 månadergammalt. Fick den uppfattningen att det var 2 år som gällde.

För säkerhets skull kan du kolla med Assist Workshop www.assistworkshop.se om de fortfarande har hand om service på kameror och objektiv. Du måste ha originalkvittot när du skickar in den. Finns info på länken.

//Lennart

Svenskköpt? Jag fick ett Sonyobjektiv reparerat på garanti trots att det var 22 månadergammalt. Fick den uppfattningen att det var 2 år som gällde.

För säkerhets skull kan du kolla med Assist Workshop www.assistworkshop.se om de fortfarande har hand om service på kameror och objektiv. Du måste ha originalkvittot när du skickar in den. Finns info på länken.

//Lennart

Köpt från England så jag vet inte hur det är med garantin då. Vet inte vad det kan kosta att skicka tillbaka den ifall det går på garanti.

Tror internationell garanti bara är ett år.
Men man kan ju alltid ringa eller maila SONY eller Assist

Har öppnat kameran efter dessa bilder: http://www.flickr.com/photos/stormlv/sets/72157630160520816/with/7386592186/

Svårt att se trots skalet är borta men fokusmotorn ser ut att vara remdriven och jag tror inte ljudet kommer från hoppande rem så det verkar vara något annat som man inte ser.

Har dock noterat när jag fokuserar att axeln som går till objektivöverföringen oscillerar. Vet inte om den ska vara lite lös för att kunna anpassa sig till olika objektiv eller om det är i det hålet något har försvunnit som håller axeln centrerad.

Har fotat fokusmotorn och "objektivöverföringen" (som säkert har något vettigare namn).

Någon som kanske kan gissa eller vet hur det ska vara och vad det kan vara för fel nu?

Bilagor

• DSCF7601.jpg
    DSCF7601.jpg
    19.4 KB · Visningar: 67
  • DSCF7607.jpg
    DSCF7607.jpg
    12.1 KB · Visningar: 67
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar