Annons

AF-motorn låter inte bra på Sony A33

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Den inbyggda AF motorn har helt plötsligt börja låta annorlunda och mer. Vet inte hur den fungerar, men det låter som kugghjul som inte riktigt ligger rätt mot varandra.

Har bara ett objektiv så jag kan inte kolla om det är anslutningen till objektivet, men jag har typ aldrig tagit bort objektivet och det ser ut som att de sitter ihop bra, men jag har inte lyckats testa AF utan objektiv.
Någon som vet om man kan lura kameran testa det?

Har funderat på om man ska skruva upp kameran och kolla om det kan vara motorn, men tänkte höra om det är någon idé ens. Vill inte skruva upp kameran i onödan.

Att lämna in kameran och få den fixad blir nog lika dyrt som att köpa en ny kamera, så det känns inte som något alternativ.

Så vad föreslår ni att jag ska göra?

Om det är kit-objektivet som följde med kameran du har så är det ett 18-55 SAM. Det objektivet har egen AF-motor och då är det bara fel i objektivet. Ett begagnat likadant är nog inte dyrt.

Nä, ett begagnat sådant kan man ibland få för en femhundring eller så

Bor du i närheten av Göteborg så kan du komma hem till mig, jag har ett flertal Minolta AF och Sony Alpha-objektiv som vi kan testa med.

Jag skulle inte råda dig till att försöka laga kameran själv. Dagens systemkameror innehåller en otrolig mängd av småttiga prylar! Sannolikheten för dig att utan erforderlig kunskap och erfarenhet lyckas reparera den torde ligga mycket nära noll procent.

Om det är AF-motorn som låter konstigt, så ligger problemet dessutom som tidigare sagts sannolikt i objektivet. Ifall du aldrig har monterat av och på detta tidigare, så prova med att göra så nu. För att undanröja alla risker bör du i detta fall ha kameran avstängd när du gör detta. Kolla också att det inte har kommit fett, oxid eller andra föroreningar på de åtta guldkontakterna i kamerahus respektive objektiv.

Ifall du ändå skulle skruva isär kameran, så kommer du visserligen att hitta en AF-motor där också, men den aktiveras enbart ifall du monterar på ett skruvdrivet objektiv. Den används alltså ej med SAM-objektiv (vilket sannolikt är vad du har, eftersom det är standardkitobjektivet som levereras med A33:an) eller SSM-objektiv, som har egna AF-motorer inbyggda.

Hamnar fokus fel också, eller?
.

Objektivet jag fick med sålde jag när jag fick kameran och köpte ett Sigma 18-200 objektiv och jag är ganska säker på att det inte har någon inbyggd motor.
Tyckte att orginalobjektivet kändes lite trögt eller rättare sagt svårt att zooma mjukt.

Så jag är rätt säker på att det är den inbyggda motorn det handlar om och jag har provat att montera av och på objektivet ett flertal gånger för att se om det kunde vara motoröverföringen.

Fokuset verkar bli rätt även fast det låter illa.

Tråkiga med många sigma är att kugghjulen i objektivet inte är 100% bra på vissa modeller.
Vet inte om detta gäller detta.
SÅ det kan vara objektivet också?
Ta med dig kameran till närmast elektronik lada (typ MediaMarkt) och prova ett objektiv där som kräver hus motor....

Tråkiga med många sigma är att kugghjulen i objektivet inte är 100% bra på vissa modeller.
Vet inte om detta gäller detta.
SÅ det kan vara objektivet också?
Ta med dig kameran till närmast elektronik lada (typ MediaMarkt) och prova ett objektiv där som kräver hus motor....

Bra idé. Tack.

Går ju enkelt att kolla om objektivet har egen motor eller är beroende av kamerahusets motor. Det sticker ut en liten del från kamerahusets bajonett som ser ut som toppen på en skruvmejsel. den är fjädrande.

Om det på objektivet finns en liten roterande del som just ser ut som en skruvskalle nedsänkt i objektivets bajonettfattning då har objektivet ingen fokuseringsmotor. Därav det populära namnet "skruvdrift".

Mycket vanligt att tredjepartsobjektiv till Sony är skruvdrivna. Har ditt objektiv inte tilläget HSM om det är ett Sigma är det med Alphafattning ofta skruvdrivet.

Det är för övrigt lätt att skada transmissionen mellan kamerahus och objektiv om man vrider på fokusringen med skruvdriften inkopplad. Objektivet måste isåfall sättas på "MF" istället för "AF". I vissa udda fall också kameran.

Men vänd på din glugg så att du ser bakre fattning och vrid försiktigt på fokusringen med objektivet i AF-läge.
Roterar då en liten "skruv" på bajonetten så är ditt objektiv skruvdrivet och saknar motor.

Sedan vet du ju om det är kamerans interna motor eller objektivets fom trilskas.

//Lennart

Har kollat en extra gång och objektivet har ingen inbyggd motor.

Förstår inte hur motorn eller drivningen skulle kunna bli skadad, men jag får prova med annat objektiv för att kunna utesluta det ena eller det andra.

Har kollat en extra gång och objektivet har ingen inbyggd motor.

Förstår inte hur motorn eller drivningen skulle kunna bli skadad, men jag får prova med annat objektiv för att kunna utesluta det ena eller det andra.

Min gissning är att det skett en liten "överkuggning" i objektivets mekanism. Alltså inget fel som du framkallat utan en svaghet i ditt exemplar. Det är mycket ovanligt att kamerans interna motor går sönder.

Kan du känna (med objektivet bortmonterat från kameran) om det hackar/skrapar till lite grand när du vrider på fokusringen i läge AF så sitter boven i gluggen.

//Lennart

Det känns och låter bra när jag vrider så jag är fortfarande rädd att det sitter huset.
Även om det kanske inte är fel på själva motorn så sitter det säkert även några kugghjul i huset som kan kugga över.

Det känns och låter bra när jag vrider så jag är fortfarande rädd att det sitter huset.
Även om det kanske inte är fel på själva motorn så sitter det säkert även några kugghjul i huset som kan kugga över.

Ja, då är det bäst att kolla med annat objektiv som har skruvdrift. Och det var du ju inne på tidigare, precis som Gunnar föreslog. Nu har du gjort vad du kan i alla fall. Lycka till!

//Lennart

Jadå, det är väl känt. Och det gäller inte bara för Sony, Nikon har ju också en del kamerahus med rejäla AF-motorer. Vid instegsmodellerna, som Sonys A2XX-A3XX-modeller kan det gå bra, men byter man upp sig i kamerhushierarkin så tenderar många Sigma-objektiv att paja ganska snabbt.

Folk som skruvat isär sina pajade Sigma-objektiv har funnit att fokuskuggkransen är av plast på dessa (åtminstone på de lite äldre), men av metall på alla andra tillverkares objektiv.
.

Det finns även andra problem med Sigmas objektiv. Dessa är värst när det gäller kompatibilitetsproblem, dvs när tillverkarna uppgraderar sina kamerahus så funkar inte alltid överföringen mellan objektiv och kamera som den ska längre. Vanligaste problemet är att autofokusen lägger av. Sigma är klart värst i detta avseende bland tredjepartstillverkarna (problemet gäller även för Nikon, Canon etc., inte bara för Sony). Det är mycket mindre problem med Tokina, de få rapporter jag sett har gällt enbart äldre Tokina-gluggar. Jag har inte sett någon enda rapport om kompatibilitetsproblem med Tamron-objektiv.

Det är helt klart att Sigma inte betalar några licens-pengar till originaltillverkarna, utan de ägnar sig istället åt "reverse engineering" av respektive tillverkares kamera-objektiv program- och hårdvara. Huruvida Tamron gör detta (eller helt enkelt inte har lika usla ingenjörer som Sigma) har jag inte kunnat belägga. Dock torde det vara ställt utom varje rimligt tvivel att vissa av Sonys objektiv är tillverkade av Tamron, så det är inte helt orimligt att anta att Sony och Tamron kan ha en affärsuppgörelse sinsemellan där Sony ser till att Tamron inte gör något som kan komma att ge framtida problem i detta avseende.
.

Det finns även andra problem med Sigmas objektiv. Dessa är värst när det gäller kompatibilitetsproblem, dvs när tillverkarna uppgraderar sina kamerahus så funkar inte alltid överföringen mellan objektiv och kamera som den ska längre. Vanligaste problemet är att autofokusen lägger av. Sigma är klart värst i detta avseende bland tredjepartstillverkarna (problemet gäller även för Nikon, Canon etc., inte bara för Sony). Det är mycket mindre problem med Tokina, de få rapporter jag sett har gällt enbart äldre Tokina-gluggar. Jag har inte sett någon enda rapport om kompatibilitetsproblem med Tamron-objektiv.

Det är helt klart att Sigma inte betalar några licens-pengar till originaltillverkarna, utan de ägnar sig istället åt "reverse engineering" av respektive tillverkares kamera-objektiv program- och hårdvara. Huruvida Tamron gör detta (eller helt enkelt inte har lika usla ingenjörer som Sigma) har jag inte kunnat belägga. Dock torde det vara ställt utom varje rimligt tvivel att vissa av Sonys objektiv är tillverkade av Tamron, så det är inte helt orimligt att anta att Sony och Tamron kan ha en affärsuppgörelse sinsemellan där Sony ser till att Tamron inte gör något som kan komma att ge framtida problem i detta avseende.
.

Jag är inte 100% säker, Gunnar, men jag har för mig att vi var flera om att utreda det här i annan tråd om A900/A850 eftersom Sony i den vevan lanserade SAL 28-75/2.8 SAM i ett kit tillsammans med A850.

Den gluggen är optiskt och slaglängdsmässigt en direkt kopia av Tamron 28-75/2.8 XR Di interiört (förutom SAM-driften). Exteriört är den Sonymärkta varianten lite mer påkostad. Men t o m reglage för ofrivillig "vandring" av zoomtuben sitter på exakt samma plats.

Även fackpress noterade att det var samma glugg rent optiskt. Så det ligger ju nära till hands att det både förekommer uppgörelse och samarbete mellan företagen.

Jag ägde Sonyvarianten och den var bra, men Tamronvarianten var lika bra vad gäller IQ mätt på en A900 resp en A550.

Man kan även notera att det förekommit "lustifikationer" med Sigmas annars välrenommerade 50/1.4 HSM på Nikon vad gäller en AF-funktion; inte den konventionella utan den kontrastsökande via LV. Har själv upplevt det med en D800 där Sigmat vägrade att fokusera vid CDAF och LV.

//Lennart

Känns som att jag borde ha köpt ett Tamron 18-200 istället men det är så dags nu.

Ska prova med ett annat objektiv. Kanske ett Tamron 18-200 att jämföra med.

Om felet ligger i objektivet, hur lång garanti har Sigma?

Det är ett års garantitid på Sigma, som vanligt förutsatt att man kan uppvisa kopia på kvitto eller faktura.
.

Såg på förpackningen att det är 3års garanti. De har dessutom klistrat på speciellt att den är kompatibel med a33 och a55.
Dock registrerade jag inte objektivet när jag köpte det, men garantin borde väll gälla i alla fall, eller?
Köpte det från Tyskland.

Uppgiften om 1 års garanti kommer från den svenska generalagenten, Tura Scandinavia. Kan ju vara annorlunda i Tyskland, men då får du skicka objektivet dit. Tror att det är den säljande butiken som ska ansvara för garantin.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar