ANNONS
Annons

AF med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Fungerar AF med mellanringar?
Har kikat lite på Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm till Minolta AF.
Hur mycket kvalitetsförlust råkar man ut för med dessa?
Hur mycket förändras närgränsen?
Hur går det med ljusmätningen? Är det nått annat som händer som man bör tänka på?

/Douglas

Med den mellanringssatsen från soligor fungerar AF, Ljusmätningen fungerar som den ska med.

Kvalitetsförlust och närgräns beror på vad man använder för optik.

förstoringsgraden = mellanringsstorlek / brännvidd

så för att få så hög förstoringsgrad som möjligt så ska man ha så mycket mellanringar och så kort brännvidd som möjligt, men ju kortare brännvidd desto kortare arbetsavstånd med, med ett 28mm objektiv och alla 3 mellanringarna får du en närgräns några millimeter framför linsen.

Anddje skrev:
... men ju kortare brännvidd desto kortare arbetsavstånd med, med ett 28mm objektiv och alla 3 mellanringarna får du en närgräns några millimeter framför linsen.

Med Nikons 18-70 och 26mm mellanring kan jag få skärpeplanet inuti objektivet. Inte helt bra... Kombinera rätt brännvidd med rätt mellanring!

Var tvungen att leka lite med mitt 18-70 bara för det ;)

Fingret på linsen (obeskuren):

Bilagor

• nara.jpg
    nara.jpg
    13.7 KB · Visningar: 275
Tips med om man vill ha ännu högre förstoringsgrad men samma närgräns, kör objektiv-telekonverter-mellanringar.

50mm-1.5x-62mm = 1.86x förstoring (62/50x1.5)

BengtJohnsson skrev:
Med Nikons 18-70 och 26mm mellanring kan jag få skärpeplanet inuti objektivet. Inte helt bra... Kombinera rätt brännvidd med rätt mellanring!
Det är inte alltid så enkelt. Jag vill gärna ha en mellanring till mitt 11-18, men med 12mm mellanring (den tunnaste jag känner till) så får även denna kombination skärpeplanet inne i objektivet, dvs inget blir skarpt.

Är det någon som känner till en tunnare mellanring till Minolta AF?

Göran Larsson skrev:
Är det någon som känner till en tunnare mellanring till Minolta AF?

Den kortaste komersiellt tillgängliga jag sett är 12mm. Praktiskt sett går det inte att tillverka en ring kortare än ca 6mm. Men att klämma in bländarstyrning, AF-koppling och elektrisk koppling i en så kort ring är lite småknepigt. Det är inget oöverstigligt problem att tillverka en själv genom att slakta nåt gammalt objektiv och kamerahus.

/Andreas

hazard skrev:
Den kortaste komersiellt tillgängliga jag sett är 12mm.
Marknaden för en tunnare ring är nog så liten att ingen bryr sig om att tillverka någon.

Det enda en 11-18mm med 12mm mellanring kan användas till är att ta bilder som enbart består av bokeh. :)

Någon vidvinkel från Ryssland/Ukraina med M42-gänga + Minolta-adapter kanske kan användas?

Finns det någon möjlighet att beräkna på ett ungefär var närgränsen hamnar?

Vad händer med en mellanring och ett 300mm objektiv?
Finns det någon vits med denna kombination?

Det finns vits med 300mm + mellanringar, men för macrofoto är det bättre att använda en kortare brännvidd, ca 50mm är lagom.

Glöm inte att du förlorar förmågan att fokusera på långt avstånd med mellanringar...

210mm utan mellanringar (ca 5-6-7dm avstånd):

Bilagor

• telering1.jpg
    telering1.jpg
    19.3 KB · Visningar: 198
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar