Annons

AF-läge för aktiva barn (D700)

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D700 som väl fortfarande bör anses ha väldigt bra autofokus även om det har kommit några modeller som säkert är snäppet vassare. Det finns dock en situation som jag aldrig riktigt vet hur jag ska hantera. Det rör sig om fotografering av barn som är för små för att man ska kunna be dem att sitta stilla. Jag vill använda stor bländare (1,4-2) och ändå ha skärpa på närmaste ögat, men jag får en väldigt stor andel suddiga bilder.
Ni som har erfarenhet av liknande fotografering (gärna med samma kamera) får gärna tipsa om hur ni gör för att öka andelen acceptabelt skarpa bilder. Jag vill inte ha tips om nya kameror eller metoder för att få barnet att sitta stilla, utan rent fototekniska tips på hur jag ska få autofokusen att hinna med.
Använder ni följande autofokus? En eller flera fokuspunkter? 3D eller inte?
Eller är det helt enkelt så att kameran inte är bättre än så? Objektivet jag oftast använder i dessa situationer är AF-S 50mm/1,4 G och det är kanske inte det snabbast fokuserande objektivet.
//Christian
 
Slutartid? Rörelse kräver ju sådär 1/200 och uppåt (eller ja, neråt) för att frysa. Annars får man använda blixt. Ska väl gå att få hyfsat bra blixt + flera bilder med din kamera och en 430 EX t ex (blixten pulserar på lägre styrka) .
 
Slutartid? Rörelse kräver ju sådär 1/200 och uppåt (eller ja, neråt) för att frysa. Annars får man använda blixt. Ska väl gå att få hyfsat bra blixt + flera bilder med din kamera och en 430 EX t ex (blixten pulserar på lägre styrka) .

Nja, slutartiden är inte problemet utan snarare att fokus hamnar på fel plats för att barnet rör sig för fort. Ofta ser jag redan i sökaren att autofokusen inte hinner med. Använder jag flera punkter med 3D-följning som ser jag hur punkterna hoppar runt lite överallt utom i ögat där jag vill att den ska vara och har jag bara en punkt så är det snarare jag som inte hinner med att flytta kameran så att modellens öga och fokuspunkten möts.
 
Nja, slutartiden är inte problemet utan snarare att fokus hamnar på fel plats för att barnet rör sig för fort. Ofta ser jag redan i sökaren att autofokusen inte hinner med. Använder jag flera punkter med 3D-följning som ser jag hur punkterna hoppar runt lite överallt utom i ögat där jag vill att den ska vara och har jag bara en punkt så är det snarare jag som inte hinner med att flytta kameran så att modellens öga och fokuspunkten möts.

För mig, som både har egna barn, jobbar med barn och fotograferar barn regelbundet känns det väl som att fotograferar du med så stor bländare och små barn så får du räkna med en hel del "missade" bilder. Du kanske får tips av nån som har samma kamera som dig (det har inte jag) men jag tror att det du kräver inte riktigt är rimligt. Man kan ju hoppas att jag har fel.

Om du redan i sökaren ser att fokus hamnar fel - finns det inget sätt på din kamera att manuellt justera fokus snabbt?

/Jonas
 
Jag vill inte ha tips om nya kameror eller metoder för att få barnet att sitta stilla, utan rent fototekniska tips på hur jag ska få autofokusen att hinna med.
Använder ni följande autofokus? En eller flera fokuspunkter? 3D eller inte?

Jag har ju inte Nikon men på en Canon kamera skulle jag välja AI Servo vilket är följande fokus. Sedan använda mittpunkten, eventuellt utökad mittpunkt, högsta seriebildshastighet. Sedan är det väl bara att fyra av och hålla knappen nere och hoppas på det bästa. Du får nog räkna med att en hel del bilder går i papperskorgen - att lyckas sätta fokus mitt i ögat på ett rörligt barn med extremt kort skärpedjup är nog inte så lätt.
 
Har Nikon, men inte D700. Har aldrig lyckats så bra med 3D, kanske beror på att det tar längre tid att beräkna på det sättet så jag får färre bilder ut.

Just nu testar jag med AF-C och 9 punkter dynamiskt
 
Tack för alla svar! Det verkar som att jag kanske har lite för höga förväntningar på tekniken. Jag ska testa med 9 punkter nästa gång, tror faktiskt inte att jag har provat det alternativet.
 
3D-följning fungerar tyvärr inte så bra på alla motiv (åtminstone inte med min D3). Jag har mest kört med 9-punkters när jag fotograferat sport med den kameran, och det brukar fungera bra. D700 har väl samma AF-system, så det borde gå bra med den också.
 
3D-följning fungerar tyvärr inte så bra på alla motiv (åtminstone inte med min D3). Jag har mest kört med 9-punkters när jag fotograferat sport med den kameran, och det brukar fungera bra. D700 har väl samma AF-system, så det borde gå bra med den också.

Ja, det ska väl vara samma tror jag! Ska testa! Tack!
 
Hur skall det kunna funka med 9 aktiva fokuspunkter om målet är att sätta fokus i ögat?

Nu vet jag inte hur Nikon funkar men om man har så många punkter aktiva på en Canon är det troliga att fokus hamnar på näsan, kinden, hakan eller något helt annat. För att träffa ett öga så krävs det väl mer precision?
 
Hur skall det kunna funka med 9 aktiva fokuspunkter om målet är att sätta fokus i ögat?

Nu vet jag inte hur Nikon funkar men om man har så många punkter aktiva på en Canon är det troliga att fokus hamnar på näsan, kinden, hakan eller något helt annat. För att träffa ett öga så krävs det väl mer precision?

Om jag förstått det rätt så använder kameran främst mittpunkten, men om motivet råkar drälla iväg lite så kör den med hjälppunkterna runt om. Det fungerar bra vid sportfoto, men jag vet inte hur det fungerar om det är just ett öga man vill följa.
 
Om jag förstått det rätt så använder kameran främst mittpunkten, men om motivet råkar drälla iväg lite så kör den med hjälppunkterna runt om. Det fungerar bra vid sportfoto, men jag vet inte hur det fungerar om det är just ett öga man vill följa.

Innebär det att man i så fall alltid bör börja med ögat i mittpunkten?
 
Om jag förstått det rätt så använder kameran främst mittpunkten, men om motivet råkar drälla iväg lite så kör den med hjälppunkterna runt om. Det fungerar bra vid sportfoto, men jag vet inte hur det fungerar om det är just ett öga man vill följa.

Jo, vid sportfoto, flygande fågel etc så funkar det. Då gäller det ju "bara" att fånga spelaren, löparen, fågeln i fokus. Motivet "står ut" från sin bakgrund. Om man skall fota "porträtt" som det handlar om här (om jag fattar rätt) så lär det bli svårare att sätta fokus på enbart ögat om man har många punkter aktiva, men jag kan ha fel. Det är ju enkelt att prova! :)
 
PS. På en Nikon, vad menas med "9-punkter"? Är det 9-punkter i mitten - typ zon-fokus på en Canon, eller är det 9 punkter utspridda över större delen av sökaren?
 
9 punkter samlade runt mittpunkten. Med navigationshjulet så flyttar man hela paketet av 9 punkter vid en sidoförflyttning
 
3D-följning som ser jag hur punkterna hoppar runt lite överallt utom i ögat där jag vill att den ska vara

Faktum är att kameran inte flyttar fokus efter hur punkten hoppar iväg, utan den har mycket bättre koll än så. Jag trodde precis detsamma när jag testade först, men så gav jag det några chanser till och hur punkten i sökaren än hoppar runt så ligger motivet oftast i fokus! Just ögon i porträtt har jag aldrig testat, men jag kan tänka mig att det borde funka bra!

PS. På en Nikon, vad menas med "9-punkter"? Är det 9-punkter i mitten - typ zon-fokus på en Canon, eller är det 9 punkter utspridda över större delen av sökaren?

Det är en punkt i mitten och de nio närmast runt omkring den. Dock visas bara mittpunkten och det är bara den man kan använda för att fokusera, sedan hjälper punkterna omkring den till att hålla fokus på motivet när det rör sig. Du kan t.ex. inte få fokus med någon av de yttre om mittenpunkten inte först låst på något, alltså om du lägger mittenpunkten på något den inte kan hitta fokus på så kommer ingen av de andra att hjälpa till, men om du hittar fokus med mittenpunkten först och sedan tappar det kommer de yttre att hålla kvar fokus.
 
Jo, vid sportfoto, flygande fågel etc så funkar det. Då gäller det ju "bara" att fånga spelaren, löparen, fågeln i fokus. Motivet "står ut" från sin bakgrund. Om man skall fota "porträtt" som det handlar om här (om jag fattar rätt) så lär det bli svårare att sätta fokus på enbart ögat om man har många punkter aktiva, men jag kan ha fel. Det är ju enkelt att prova! :)

Det har inte bara med avstånd att göra, fokuspunkterna jobbar med färg och kontrast också!
 
Jag har en Nikon D700 som väl fortfarande bör anses ha väldigt bra autofokus även om det har kommit några modeller som säkert är snäppet vassare. Det finns dock en situation som jag aldrig riktigt vet hur jag ska hantera. Det rör sig om fotografering av barn som är för små för att man ska kunna be dem att sitta stilla. Jag vill använda stor bländare (1,4-2) och ändå ha skärpa på närmaste ögat, men jag får en väldigt stor andel suddiga bilder.
Ni som har erfarenhet av liknande fotografering (gärna med samma kamera) får gärna tipsa om hur ni gör för att öka andelen acceptabelt skarpa bilder. Jag vill inte ha tips om nya kameror eller metoder för att få barnet att sitta stilla, utan rent fototekniska tips på hur jag ska få autofokusen att hinna med.
Använder ni följande autofokus? En eller flera fokuspunkter? 3D eller inte?
Eller är det helt enkelt så att kameran inte är bättre än så? Objektivet jag oftast använder i dessa situationer är AF-S 50mm/1,4 G och det är kanske inte det snabbast fokuserande objektivet.
//Christian

Jag är benägen att hålla med Jonas Burman, med så litet skärpedjup blir det mycket svårt att få rätt fokus.

Barn är svåra motiv - verkligen! Problemet har så att säga två delar:

a) Barn rör sig ofta mycket snabbt, dessutom ryckigt och ojämnt, för att inte tala om oförutsägbart ... Allt sådant en autofokus ogillar (eller fotografer när man försöker följa manuellt)

b) Man kan säga att barn i sitt sätt att röra sig påminner om till exempel en hockeyspelare som försöker finta sig förbi en motståndare. Men, och det är en mycket viktig skillnad: Hockeyspelare i full fart fotar du ofta på 10-15-20 meters håll. Barn fotograferar du ofta på 1-2-3 meters håll. Så som fokussystemen fungerar blir det oerhört mycket svårare för kameran att hänga med med fokus ju närmare motivet du är.

Den första delen av problemet är svår att göra något åt och helst vill man inte - man vill ju fånga barnen så som de är. Den andra delen av problemet går faktiskt delvis att göra något åt. Om du har möjlighet (utrymmesmässigt, utrustningsmässigt) att fota på långre håll och med längre brännvidd så blir det faktiskt enklare.

När det gäller inställningar så vill du göra autofokusen så snabb som möjligt och få den att reagera så snabbt som möjligt på oväntade förändringar i motivet. Jag håller med om 9 eller möjligen 21 fokuspunkter (inställning A3), enkelt uttryckt blri AF snabbare ju färre punkter du använder (men i gengäld missar du oftare genom att fokuspunkterna inte alltid täcker motivet). Jag skulle dessutom prova att ställa ned omfokuseringsfördröjningen (inställning A4) till 2 (kort fördröjning) eller rent av 1 (mycket kort fördröjning). Då blir autofokusen flipprigare och nervösare, men i ditt fall kan du ha nytta av det.

Att försöka sätta fokus på ett speciellt ställe på ett extremt rörligt motiv, med tunt skärpedjup och på kort avstånd ... Du gör det verkligen svårt för dig :)

Men:

Mitt första råd är att prova att försöka uppnå större arbetsavstånd. Det hjälper.

Mitt andra råd att blända ned lite och acceptera ett lite större skärpedjup.

Mitt tredje råd är att justera inställningarna (A3 och A4) enligt ovan.

Mitt fjärde råd och det som antagligen har störst effekt: Ta massor av bilder. Ta ännu fler bilder. Ta ytterligare fler bilder ändå ... Osv, osv. Dels är faktiskt det här med fokusering (även med autofokus) en träningsfråga - man blir bättre på det med tiden plus att man lär sig sin utrustning. Dels får man acceptera att vissa motiv alltid kommer att handla om en del slump. Ju fler bilder du tar, ju bättre odds skaffar du dig ...
 
A4 inställningen är lätt att glömma bort. Man ska ju inte gnälla över slö autofokus när man har hällt digital sirap i motorn. :$

skickat med Tapatalk
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar