ANNONS
Annons

AF-knappens värde

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
Finns det någon som kan förklara för mig vad jag ska ha AF-knappen till (K10D)? Hittills har den suttit oanvänd och stirrat på mig. AF-funktionen finns ju redan i avtryckaren. Den tillför ju inget - eller? Har inte blivit klokare av att läsa manualen.

Många använder den som AF-knapp och har kopplat bort AF i avtrycket. Jag använder den huvudsakligen till att återställa AF-punkten till mitten efter det att jag flyttat AF-punkten.

/Mats

Men vad är skälet till att koppla bort AF-funktionen i avtrycket? Vad vinner man på det? Att återställa AF-punten till mitten verkar ju dock vara en vinst. Kan man programmera kameran till det? Hur då?

Man programmerar AF knappens funktion under meny C-Specialinställningar.

För den som ofta växlar mellan manuell- och automatisk fokus så är kombinationen QuickShift focus och autofokus via AF-knappen användbar, då behöver du inte fibbla med AF/MF-switchen på sidan, utan då är utgångsläget manuell fokus tills du trycker på AF knappen.

För den som använder spotmätning mycket kan det också vara en fördel att separera mätaraktivering och autofokus. Utgångsläget är att både mätaren och autofokusen körs igång när du trycker ner slutaravtrycket halvvägs, det kan ju kännas rätt onödigt att ha autofokusen igång när du flyttar runt kameran och spotmäter.

Hälsar
R

När man gör bildreportage så tycker jag funktionen är överlägsen. Det är ofta som jag till exempel vill ha skärpa ute på nån av sidorna i en bild. Skulle AF-aktiveringen ligga i avtrycket så skulle jag behöva rikta om kameran inför varje bild, vilket blir lite störande.

En del tycker då att det finns ju AF-punkter ute på kanterna? Jo, men har man inte en yrkeskamera så är det sällan de är korslagda sensorer och därmed är det både osäkrare och tar längre tid. De är väl först med D300 som det kommer en kamera på hobbybasis som har fler än en korslagd sensor. Hur som helst, under de förhållanden som jag plåtar så är det stor skillnad.

En del tycker att skärpan riskerar att hamna fel iom att man vrider sig efter att man ställt in skärpan. Inget jag själv har upplevt som ett problem. Men det beror nog också lite på hur och vad man fotograferar.

Så för vissa av oss är knappen värd en hel del, men för vanligt semester- eller hobbyfotograferande är den kanske inte fullt lika användbar.

Mvh
Maverick

Roland Mabo skrev:
Man programmerar AF knappens funktion under meny C-Specialinställningar.

För den som ofta växlar mellan manuell- och automatisk fokus så är kombinationen QuickShift focus och autofokus via AF-knappen användbar, då behöver du inte fibbla med AF/MF-switchen på sidan, utan då är utgångsläget manuell fokus tills du trycker på AF knappen.

För den som använder spotmätning mycket kan det också vara en fördel att separera mätaraktivering och autofokus. Utgångsläget är att både mätaren och autofokusen körs igång när du trycker ner slutaravtrycket halvvägs, det kan ju kännas rätt onödigt att ha autofokusen igång när du flyttar runt kameran och spotmäter.

Hälsar
R

Jag vet inte om jag är trög men vad är QuickShift focus? Dessutom; om jag ställer vredet på MF så aktiveras inte AF med användning av AF-knappen. Är det någon annan inställning man måste göra för att få manuell fokus i utgångsläget och aktivera autofokus med AF-knappen?

/Peter

Maverick skrev:
En del tycker då att det finns ju AF-punkter ute på kanterna? Jo, men har man inte en yrkeskamera så är det sällan de är korslagda sensorer och därmed är det både osäkrare och tar längre tid. De är väl först med D300 som det kommer en kamera på hobbybasis som har fler än en korslagd sensor.

Du använder inte Pentax va? ;)
Pentax *ist, *ist D, *ist DS/DS2 - och hela K-serien (även den billigaste), har 11 punkters AF med 9 kors - alltså känsliga för både horisontella och vertikala linjer. Jag kör alltid i läget manuellt val av fokuspunkt, komponerar och fokuserar i samma rörelse.

Hälsar
R

Maverick skrev:
När man gör bildreportage så tycker jag funktionen är överlägsen. Det är ofta som jag till exempel vill ha skärpa ute på nån av sidorna i en bild. Skulle AF-aktiveringen ligga i avtrycket så skulle jag behöva rikta om kameran inför varje bild, vilket blir lite störande.

En del tycker då att det finns ju AF-punkter ute på kanterna? Jo, men har man inte en yrkeskamera så är det sällan de är korslagda sensorer och därmed är det både osäkrare och tar längre tid. De är väl först med D300 som det kommer en kamera på hobbybasis som har fler än en korslagd sensor. Hur som helst, under de förhållanden som jag plåtar så är det stor skillnad.

En del tycker att skärpan riskerar att hamna fel iom att man vrider sig efter att man ställt in skärpan. Inget jag själv har upplevt som ett problem. Men det beror nog också lite på hur och vad man fotograferar.

Så för vissa av oss är knappen värd en hel del, men för vanligt semester- eller hobbyfotograferande är den kanske inte fullt lika användbar.

Mvh
Maverick

Men måste du ändå inte rikta om kameran när du använder AF-knappen? Du måste ju, om kameran inte alltid gör vad vi vill, bestämma var fokus ska ligga genom att rikta den, oavsett AF i avtrycket eller via AF-knapp?

/Peter

Aristoteles skrev:
Jag vet inte om jag är trög men vad är QuickShift focus? Dessutom; om jag ställer vredet på MF så aktiveras inte AF med användning av AF-knappen. Är det någon annan inställning man måste göra för att få manuell fokus i utgångsläget och aktivera autofokus med AF-knappen?

QuickShift fokus innebär att du kan fokusera objektiven manuellt utan att ändra AF-reglaget till MF. Du bara rör fokusringen. Alla Pentax objektiv för digitalkamerorna har denna funktion (D FA och DA-serien).

AF-knappen aktiverar inte autofokus med reglaget ställd på MF. Om du har ett Pentax objektiv med QuickShift fokus så har du manuell fokus som utgångsläge när du har AF/MF-reglaget ställt på AF och autofokusaktivering flyttad från slutaravtrycket till AF-knappen. Du fokuserar manuellt, och vill du ha autofokus så trycker du på AF-knappen. Även efter att kameran har autofokuserat objektivet så kan du justera det manuellt genom att röra fokusringen, eftersom QuickShift frikopplar från AF automatiskt vid rörelse av fokusringen. (om du provar detta med ett objektiv som inte har QuickShift så riskerar du att förstöra AF-länkaget).

Observera: Endast Pentax och Samsungs digitala objektiv har denna funktion, inte andra Pentax serier och inte tredjepartstillverkare som Sigma m fl.

Hälsar
R

Aristoteles skrev:
Men måste du ändå inte rikta om kameran när du använder AF-knappen? Du måste ju, om kameran inte alltid gör vad vi vill, bestämma var fokus ska ligga genom att rikta den, oavsett AF i avtrycket eller via AF-knapp?

Nej, inte alls.
Jag kör med manuellt val av fokuspunkt, jag väljer alltså manuellt vilken av kamerans 11 AF-punkter som fokus ska ligga på och då behöver jag inte rikta om kameran jämfört med att köra på den mittersta exempelvist.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Du använder inte Pentax va? ;)
Pentax *ist, *ist D, *ist DS/DS2 - och hela K-serien (även den billigaste), har 11 punkters AF med 9 kors - alltså känsliga för både horisontella och vertikala linjer. Jag kör alltid i läget manuellt val av fokuspunkt, komponerar och fokuserar i samma rörelse.

Hälsar
R

Nupp, använder riktig kamera ;O)

Har man flera korslagda sensorer och att de dessutom ligger där man vill ha dom så använder man naturligtvis dem.

Mvh
Maverick

Aristoteles skrev:

/Peter

Bara om jag vill flytta fokus, annars ligger den kvar. Jag måste ju inte trycka på AF-knappen inför varje exponering till skillnad från avtryckningsknappen. Då kommer den ställa fokus oavsett om jag vill eller inte.

I reportagesammanhang tar man ofta olika alternativ i utsnitt men där fokus ligger kvar på samma ställe. Då går det mycket snabbare att plåta av dessa än om fokus skulle legat på avtrycket.

Mvh
Maverick

Aristoteles skrev:
Är det någon annan inställning man måste göra för att få manuell fokus i utgångsläget och aktivera autofokus med AF-knappen?

/Peter
Du måste slå av "Fokusering vid halvvägs nedtryckt" för avtryckaren i C anpassnings menyn.

Maverick, du skrev ju att om man inte har en yrkeskamera så är det sällan de är kors, alltså måste då Pentax hela aktuella utbud vara yrkeskameror eftersom de har 9 kors! ;)

Hälsar
R

Jag har kopplat bort AF från avtryckaren på min DL. Använder ofta spotmätning vilket gör att jag kan ställa in fokuset och sedan i lugn och ro komponera fotot utan att behöva hålla ner avtrycksknappen halvvägs. Tar ofta foton i dåligt ljus med litet skärpedjup vilket gör att jag vill kunna mäta avstånd direkt på objektet.

Eddie

Roland Mabo skrev:
QuickShift fokus innebär att du kan fokusera objektiven manuellt utan att ändra AF-reglaget till MF. Du bara rör fokusringen. Alla Pentax objektiv för digitalkamerorna har denna funktion (D FA och DA-serien).

AF-knappen aktiverar inte autofokus med reglaget ställd på MF. Om du har ett Pentax objektiv med QuickShift fokus så har du manuell fokus som utgångsläge när du har AF/MF-reglaget ställt på AF och autofokusaktivering flyttad från slutaravtrycket till AF-knappen. Du fokuserar manuellt, och vill du ha autofokus så trycker du på AF-knappen. Även efter att kameran har autofokuserat objektivet så kan du justera det manuellt genom att röra fokusringen, eftersom QuickShift frikopplar från AF automatiskt vid rörelse av fokusringen. (om du provar detta med ett objektiv som inte har QuickShift så riskerar du att förstöra AF-länkaget).

Observera: Endast Pentax och Samsungs digitala objektiv har denna funktion, inte andra Pentax serier och inte tredjepartstillverkare som Sigma m fl.

Hälsar
R

Jag har bar ett FA-objektiv som jag använder; ett 80-200/4,7-5,6, men det fungerar inte så som du beskriver. Således kan jag än så länge glömma QuickShift-focus eftersom resterande objektiv är Tamron och Sigma.

/Peter

Aristoteles skrev:
Jag har bar ett FA-objektiv som jag använder; ett 80-200/4,7-5,6, men det fungerar inte så som du beskriver.

Som jag skrev så är det Pentax digitala serie av objektiv som har QuickShift, alltså D FA och DA. FA är äldre objektiv som inte tillhör den digitala serien, så det är korrekt att FA saknar QuickShift.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Maverick, du skrev ju att om man inte har en yrkeskamera så är det sällan de är kors, alltså måste då Pentax hela aktuella utbud vara yrkeskameror eftersom de har 9 kors! ;)

Hälsar
R

Korslagda sensor är inte det enda som gör en yrkeskamera...

/Maverick

Jag har under en tid provat att koppla bort AF från avtryckaren och köra med AF-knappen, men inte riktigt blivit kompis med det.

Jag har därför gått tillbaka till att ha AF på avtryckaren, men har ställt in AF-knappen så att när jag trycker in den så får jag manuellt fokus, d.v.s. AF-knappen stänger av AF.

I de flesta situationer jag fotograferar så funkar det bättre för mig att låsa fokus med avtryckaren. Vid de fåtal tillfällen då jag vill behålla fokus mellan olika bilder (t.ex. som Maverick skriver om tidigare) så håller jag bara AF-knappen intryckt och kameran går då över i MF-läge, d.v.s. den försöker då inte fokusera när jag trycker ner avtryckaren.

En sideffekt av att flytta AF från avtryckaren i Pentax-sammanhang är ju att halvtryck på avtryckaren aktiverar bildstabiliseringen. Om man har AF på AF-knappen så måste man ju först fokusera, sen hålla ner avtryckaren en kort stund så att stabiliseringen aktiveras, och sen kan man ta bilden. Genom att behålla AF på avtryckaren så blir processen lite snabbare, vilket åtminstone passar mig bättre till vardags. Men, som sagt, med möjlighet att gå till manuellt fokus (AF avstängt) med en knapptryckning.

Provade i början (av mitt k10 ägande) att stänga av AF på halvtryck, med resultat att jag ibland glömde fokusera. Mycket frustrerande, AF på särskild knapp? heldumt!

Men sen kom några kvällar då jag körde med ett gammalt manuellt objektiv och fotade konserter. Då vande jag mig vid att inte hela tiden fippla med fokus eller ens ändra bländare/tid mellan varje bild, bara sikta och skjut med befintliga inställningar.
När jag sedan satte på ett nyare objektiv med AF så djävulen vad irriterande det var att behöva tänka på vad jag siktade på när jag halvtrykte. Ett konstant omfokuserande för varenda bild med väntan på grönljus. Nej aldrig mer, så nu sitter AF på sin egen knapp igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar