Annons

AF-inställning på Canon 7D för fotbollsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omy

Aktiv medlem
Finns ju en del olika AF-alternativ på Canons 7D.

Vilken är att föredra för fotande av fotboll?
 
Jag tycker att "manuellt val: utökad fokuspunkt" och "AI Servo AF" funkar för detta. Och naturligtvis AF_On. ingen fokus på avtryckaren.
Men jag är inte sportproffs. Har bara börjat labba lite med det när jag fotar ungarna på match och träning.
Provade lite med zon AF men fick inte till det.

Vore kul med lite idéer från de mer vana.

Petter ...
 
Väljer fokuspunkt själv, har oftast så liten af-punkt som möjligt. Autofokus på tummen, ej på avtrycket.

Kameran tillåts gå ned i bildtagningshastighet för att följa fokus bättre. (Kommer ej ihåg vad CF funktionen heter)
 
Så liten fokuspunkt som möjligt kallas Spot AF på en 7D. Den är avsedd att använda i extrema fall som exempelvis att fota ett djur i bur när man inte vill ha fokus på gallret. Är det den du använder?

Själv har jag hopplöst svårt att hålla en vanlig fokuspunkt på den spelare jag följer. Med följd att kameran fokuserar om mot andra spelare eller mot bakgrunden. Däremot fanna jag att den utökade fokuspunkten gjiorde att jag fick större marginal och därmed lyckades oftare.

Petter ...
 
Jag kör AI-servo, bildserie med hög frekvens, zon-AF (mitten eller övre zonen). Dessutom har jag AF-låsning på "AF-on-knappen". Många kör AF med den knappen och stänger av på avtryckaren, men jag gillar att ha AF även i avtrycket. Dessutom använder frugan kameran ibland, och skulle inte AF ligga i avtrycket då så skulle det inte bli många bilder i fokus.. ;)

I övrigt finns en inställning under "C.Fn III -1 Skärpeföljning AI Servo känslighet". Där har jag ställt ner känsligheten så inte kameran ska fokusera om så fort det kommer en linjedomare eller annat löst folk emellan mig och motivet jag följer. I stället byter den till en AF-punkt med ungefär samma avstånd till motivet inom valt zon-område. Jag har också konfigurerat "nedbländningsknappen" att växla mellan AI-servo och one-shot. När det blir lite bilder mot avbytarbänk, publik och annat så är det smidigt att ändra till one-shot med vänster tumme.

Dessa inställninger tycker jag fungerar bra på fotboll. Jag plåtade dock hockey för första gången i går med samma inställningar. Eftersom allt är lite "kompaktare" på rinken jämfört med en fotbollsplan så blev fokusområdet med "zon-fokus" lite för stort. Det var svårt att följa en spelare eftersom dom alltid har ett par spelare till klättrande på ryggen. Då funkade utökad AF-punkt eller enpunkts-AF bättre.
 
Den stora fördelen med att använda sig av Af-On?

Jag kör med fokus på AF-on och inte avtryckaren. Fördelar som jag tycker är bra är bl a att jag lätt kan växla mellan manuell och auto fokusering utan att ändra omkopplare på objektivet, vill jag köra AF låter jag bara bli AF-on knappen med tummen. Det är även enkelt att förfokusera på något med ett tumtryck och sedan utan att behöva hålla in någon knapp invänta rätt fototillfälle. Det kändes lite ovant de första dagarna att fokusera med tummen men nu är det inget jag tänker på. Det är nästan så att jag ibland trycker till med tummen fast jag redan förfokuserat, tummen har blivit automatisk.
 
Dum fråga...

Men när man t ex fotar fotboll och kör med autofokusen i avtryckaren så ställer man ju fokus och knäpper av en salva bilder.

Hur funkar det då med Af-On. Kan man hålla den nedtryckt hela tiden och på så sätt underlätta att få bra fokus på hela sekvensen?
 
Hur funkar det då med Af-On. Kan man hålla den nedtryckt hela tiden och på så sätt underlätta att få bra fokus på hela sekvensen?

Kör du AI-Servo så fokuserar den så länge du håller in AF-on. Du kan t ex hålla in AF-on, följa en spelare, ta en sekvens (med AF-on fortfarande nedtryckt) fortsätta att följa spelaren och skjuta en sekvens till.
 
Kör du AI-Servo så fokuserar den så länge du håller in AF-on. Du kan t ex hålla in AF-on, följa en spelare, ta en sekvens (med AF-on fortfarande nedtryckt) fortsätta att följa spelaren och skjuta en sekvens till.
Ok! Det måste väl också vara en fördel gentemot att fokusera med avtryckaren.
 
Kör du AI-Servo så fokuserar den så länge du håller in AF-on. Du kan t ex hålla in AF-on, följa en spelare, ta en sekvens (med AF-on fortfarande nedtryckt) fortsätta att följa spelaren och skjuta en sekvens till.

Nyfiken fråga; kan kameran fokusera kontinuerligt även mellan bilderna i en serie? Alltså medan avtryckaren är nedtryckt.

/P
 
Viktigaste fördelen med AF-on

Största skälet till att jag personligen kär med AF-on/"tumm-AF" är möjlgheten att snabbt låsa fokus på en speciell punkt.

Använder det till 99% för att låsa fokus på målvakten vid specifika situationer.
Ex. straffslag.
Eller när det blir "hett" kring målet.

Speciellt i innebandy och ishockey har det stora fördelar, då det ofta kommer spelare framför målvakten som riskerar att flytta fokus till en annan plats än den jag önskar.
 
Nyfiken fråga; kan kameran fokusera kontinuerligt även mellan bilderna i en serie? Alltså medan avtryckaren är nedtryckt.

/P

Ja, och på mina hus 7D & 1DM3, kan jag ställa in hur kameran ska bete sig för efterföljande bilder i en sekvens, t ex om den ska prioritera fokusering/skärpeföljning eller att få i väg nästa bild så snabbt som möjligt.

Från 1DM3 manualen:
C.Fn III -3 AI Servo prioritet 1:a/2:a bilden
För metoderna AI Servo AF och bildserie kan du ändra
Servo-egenskaperna och slutarutlösningsregleringen.

0: AF-prioritet/Skärpeföljningsprioritet
För den första bilden prioriteras inställning av skärpan på motivet. För den andra
och efterföljande bilder i en bildserie prioriteras skärpeföljning av motivet.

1: AF-prioritet/matningshastighetsprioritet
För den första bilden prioriteras inställning av skärpan på motivet.
Vid bildserie prioriteras bildfrekvensen för bildserien framför
skärpeföljningen av motivet.

2: Avtryckning/Matningshastighetsprioritet
För den första bilden prioriteras slutarutlösningen framför
skärpeinställningen på motivet. Vid bildserie prioriteras
bildfrekvensen för bildserien högre än med inställning 1.
 
Ja, och på mina hus 7D & 1DM3, kan jag ställa in hur kameran ska bete sig för efterföljande bilder i en sekvens, t ex om den ska prioritera fokusering/skärpeföljning eller att få i väg nästa bild så snabbt som möjligt.

Från 1DM3 manualen:
C.Fn III -3 AI Servo prioritet 1:a/2:a bilden
För metoderna AI Servo AF och bildserie kan du ändra
Servo-egenskaperna och slutarutlösningsregleringen.

0: AF-prioritet/Skärpeföljningsprioritet
För den första bilden prioriteras inställning av skärpan på motivet. För den andra
och efterföljande bilder i en bildserie prioriteras skärpeföljning av motivet.

1: AF-prioritet/matningshastighetsprioritet
För den första bilden prioriteras inställning av skärpan på motivet.
Vid bildserie prioriteras bildfrekvensen för bildserien framför
skärpeföljningen av motivet.

2: Avtryckning/Matningshastighetsprioritet
För den första bilden prioriteras slutarutlösningen framför
skärpeinställningen på motivet. Vid bildserie prioriteras
bildfrekvensen för bildserien högre än med inställning 1.

Intressant!
 
Upplever det som svårt att få båda spelarna under en kampsituation i fokus med utökad fokuspunkt. Oftast så är det bara den ena som blir skarp.

Kanske lättare med zon-AF?
 
Såpass. Men eftersom jag har ett 70-200/4 och ljusförhållandena ute många gånger är sådär så blir det ju att man kör på största möjliga bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.