Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF Hjälpljus D50 - Hur, fungerar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

redbull

Medlem
Har lyckats fippla bort detta på något vis antar jag för den vill verkligen inte fungera.

Har en Nikon D50 iaf, AF-Hjälpljus står på ON men endå lyser inte lampan, kvittar hur mörkt det är. Fotar jag på exakt samma ställe och kör på fullauto så fungerar lampan perfekt dock.

Vad har jag missat? Säkert något enkelt så nu blir man väl idiotförklarad för frågan ;) Har även försökt leta hjälp i manual och lite här och där men allt som står att det krävs för att AF-Hjälpljus ska fungera har jag påslaget/avslaget. Lampan fungerar alltså ALDRIG så det är inget att den slår av sig för att kyla sig heller.

Mvh Mikael

Okej, givetvis hittade jag något precis efter jag startat denna tråd. Under "AF-Omr läge"

"Närmaste motiv" - AF-Hjälpljus fungerar
"Specifikt omr" - AF-Hjälpljus Fungerar inte
"Dynamiskt omr." - AF-Hjälpljus fungerar inte

Ska det inte fungera även på dessa två nedre val? Är väl inte alltid man vill ha fokus på objekt närmast men kanske endå behöver hjälpljus?

Nvh

Jag har visserligen en D70 men hjälpljuset fungerar inte om man har lägesväljaren på landskap, sport eller nattlandskap.

Kanske lika på D50 ?

/Göran

Spelar ingen roll vad jag har lägesväljaren på, men kör vanligtvis inte med automatiklägena utan A S eller P. Dock är det som du säger att hjälpljus inte fungerar med läget sport eller landskap har jag för mig. Det står om detta i manualen tom :)

Tack för ditt svar iaf!

Mvh

redbull skrev:
Spelar ingen roll vad jag har lägesväljaren på, men kör vanligtvis inte med automatiklägena utan A S eller P. Dock är det som du säger att hjälpljus inte fungerar med läget sport eller landskap har jag för mig. Det står om detta i manualen tom :)

Tack för ditt svar iaf!

Mvh

Det är inte så att de är överhettad?

låt kameran vila i 30 sekunder och prova igen.

Det är många som tror att focuslampan är trasig...

Besitter samma "problem" med min d70. Har aldrig tagit mig i kragen och kollat upp det dock
Funkar fint på tex Autoläget

Har jag hittat svaret på din fråga?

När jag kör specifikt eller dynamiskt område så funkar hjälplyset bara när man har den centrala focuspunkten vald.

Jag tycker det är skumt att det finns så många inställningar för att lampan ska funka. Varför funkar den inte alltid, om man har valt det?

Fokuspunkt!

Hade precis samma problem innan (D70) och som några redan nämnt så är det alltså fokusområdet som är det viktiga.

Man måste ha det mittersta valt för att AF-lampan skall funka!

mvH // Leif

Re: Fokuspunkt!

RockLeffe skrev:
Hade precis samma problem innan (D70) och som några redan nämnt så är det alltså fokusområdet som är det viktiga.

Man måste ha det mittersta valt för att AF-lampan skall funka!

mvH // Leif

Alltså måste man använda fokusvalet "närmaste motiv" för att få hjälpljus? Störande, jag skulle vilja ha den på specifikt omr. också.

Mvh

Nej..."Single Area" borde också fungera (dock inte Dynamic eftersom den automatiskt väljer fokusområde beroende på var ditt objekt befinner sig), så länge du ser till att fokusområdet är _det mittersta_!

(Du ser detta om du tittar i sökaren och flippar runt med "joysticken" - det blinkar till rött på det området som är valt!)

När jag lånat ut min kamera har jag ofta märkt att folk har bytt fokusområde så att inte AF belysning funkar...

Prova! Hoppas det hjälpte!

MvH // Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar