** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

AF fungerar inte på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

flygmark

Medlem
Har en vanlig Canon 350D, ca 1år gammal.
Efter att jag hade rengjort bilsensorn med tryckluft försiktig, och monterade in ett standard objektiv 18/55mm så lade jag märket till att jag ej kunde ta bilder med kameran om objektivetvar inställt på AF.

Objektivet vrider sig, lika fokuseringen, men när man trycker av så fortsätter kameran leta fokus.
dvs motorn fungerar kanske aningen slö hör man på ljudet.

Manuell fokusering är inga problem, tar fina bilder.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa något annat objektiv

Torka av kontakterna på objektivet.
Du har inte händelsevis lyckats fjanta till autofokussensorn, eller dess spegel? Sensorn sitter i bottnen på spegelhuset, autofokusspegeln på baksidan av huvudspegeln.

Leta upp någon som har ett annat objektiv att prova med!

spegeln verkar vara hel och dammfri.
Finns det någon bildförklaring som beskriver EXAKT var dessa är lokaliserade på en 350D ?

Tack för ett snabbt svar!

Jag tyckte mig läsa i manualen att man inte skulle rengöra digitalsensorn med tryckluft... Det finns även speciella digitalsensorrengöringskit att köpa har jag sett.Det for mig att tro att den nya tekniken är lite för känslig för tryckluft på burk.

De flesta typer av tryckluft är alltför skitiga för att rengöra en kamerasensor med. Risken för att få vätska med luften samt eventuellt för mycket kyla är klart överhängande. Kameraverkstäderna som kör med tryckluft använder ett speciellt filtersystem med ett gäng olika steg i.

Vad gäller autofokusen förutsätter jag att du har kollat vilket läge du kör i så det är inställt på One-Shot, osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar