Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF/fokus-shift på Sigma EX 100-300/4

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Jag har just fått hem mitt efterlängtade Sigma EX 100-300/4 med APO och DG och HSM och det är så kul!

Men när jag nu testar det (med Canon 300D) verkar det som om AF:en vill ställa skärpan olika på 100 och 300 mm. Jag ser direkt att skärpan är rätt på 300mm, men är ännu osäker på om det är fokus-shift eller front/back-fokus som är problemet vid 100mm.

Skulle vilja veta hur det här objektivet SKA bete sig från er som använder det. Jag ska göra en ordentlig test imorgon för att se vad problemet är, jag hade för dåligt ljus nu ikväll.

/ Leif

Läskigt fokus-skift

Så här ser det ut på 100mm. AF är ställd på det markerade området ca 50m bort, och skärpan hamnar på lönnen som står ca 25m från min balkong! På 300mm brännvidd är fokuseringen nästan rätt, diffar på någon meter bara. Jag har testat med min gamla EOS 100 också, med samma resultat.

Är det någon annan som haft liknande problem med ett EX 100-300 eller EX 70-200? Objektivet är förstås köpt från Tyskland nu när det krånglar, måste man skicka det tillbaka eller borde Sigma i Sverige kunna fixa detta på garanti?

/ Leif

Bilagor

• stz_100mm.jpg
    stz_100mm.jpg
    61.6 KB · Visningar: 171
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar