Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-finjustering D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Ollof

Aktiv medlem
hej

satte för skojs skull på min gamla AF28/2,8D på D300:an (har funkat fint på D70s)

-Fokuserarar helt galet!!

provat mej fram med AF-finjustering, vid -20 börjar det likna ngt

är -20 verkligen ett rimligt värde eller är det på gluggen?
 
Jag har haft samma problem med mina objektiv (och vänners objektiv som jag prövat på min D300).

Hur mycket jag än AF-finjusterar så blir det aldrig riktigt bra, så jag har fixat tågbiljetter upp till Sthlm för att besöka min syster och i samma veva även Lasses Kameraservice.

Får se om det blir bättre.
 
- efter mycket fippel och mackel fokuserar den faktiskt perfekt på -15
- nu är den skarpare än 18-200:an är på 28, hur gör man med en zoom? måste man köra testet på alla brännvidder? puh!
 
Det handlar om millimetrar. Är inte så tekniskt insatt i detaljerna men det är mycket små justeringar man kan göra. Min frontfokus var förhållandevis mild och jag fick nästan maxa. Har man ett kraftigt felande objektiv så är det bara att lämna till Lasses antar jag...
 
För den som vill mäta in sina objektiv kommer här en länk till en utmärkt publikation. Testsidan finns bland sidorna längst bak, och det man skall tänka på är att man fokuserar på "mittenstrecket" och har en vinkel på 45 grader mellan kamerans sensor och testkortet. Kortet är graderat i millimeter, och det finns en detaljerad instruktion om hur man använder kortet. Häftet innehåller dessutom en genomgång av fokussytemet i en Nikon D70 för den som vill nörda in sig :)

Nåväl, länken:

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

//Patrik
 
Det handlar om millimetrar.
Nja, det låter väldigt osannolikt eftersom oskärpecirklarnas storleksförhållande mellan "skarpt" och "oskarpt" beror på fokusavståndet. Ju längre bort du fokuserar, desto mer kommer fokus att flytta sig med en viss justering. 20 mm är väldigt mycket vid närgränsen, men nästan ingenting på några meters håll. Skalan bör rimligen alltså inte vara kopplad till någon enhet, men vid ett visst avstånd stämmer det säkert med millimeter. Frågan är vilket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.