ANNONS
Annons

AF 50 1.4 vs 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det var en väldigt märklig inställning. Skillnaden är 0,73 steg vilket motsvarar 1/100 sekund istället för 1/60. En stor skillnad om man ligger på gränsen för vad man klarar att handhålla med andra ord.
Det är dumt att applicera sina generaliseringar på andra utan att veta deras behov.

Hmmm kan du inte hålla kameran stilla på 1/60 med en 50mm glugg???

Om inte! DÅ är det läge att träna på det!!

hj.cs skrev:

Det där inlägget var väl bra korkat? Spelar ju ingen roll om din gräns är 1/10s eller 1/500s, en ljusstarkare glugg kommer ju ändå ha samma fördel relativt sett.

Men som jag sa innan, främsta anledningen till att köpa 1.4 tordes vara att man vill använda gluggen på stora bländaröppningar och då är den helt enkelt en del skarpare.

jonasy skrev:
Det där inlägget var väl bra korkat? Spelar ju ingen roll om din gräns är 1/10s eller 1/500s, en ljusstarkare glugg kommer ju ändå ha samma fördel relativt sett.

Men som jag sa innan, främsta anledningen till att köpa 1.4 tordes vara att man vill använda gluggen på stora bländaröppningar och då är den helt enkelt en del skarpare.

Korkat eller ej det är ju upp till dig men att komma ner på under 1/30 eller 1/15 så har 1,4 eller 1,8 ingen större betydelse. Där spelar de halva steget ingen större roll.
Är man tränad håller man en 50mm glugg stilla på tider ner mot 1/15. Prova själv innan du säger att någon är korkad!
Kan man inte det! DÅ är det läge att träna!

hj.cs skrev:

Vad har det med saken att göra? Jag skrev:

"En stor skillnad om man ligger på gränsen för vad man klarar att handhålla med andra ord."

Vad den tiden är skiljer från person till person. Jag får inte lika bra skärpa vid 1/60 som vid 1/100 med 50 millimeter, nej. Jag kan inte träna bort mina hjärtslag som är den största orsaken till att jag inte står blixtstilla.

hj.cs skrev:
Korkat eller ej det är ju upp till dig men att komma ner på under 1/30 eller 1/15 så har 1,4 eller 1,8 ingen större betydelse. Där spelar de halva steget ingen större roll.
Är man tränad håller man en 50mm glugg stilla på tider ner mot 1/15. Prova själv innan du säger att någon är korkad!
Kan man inte det! DÅ är det läge att träna!

Driver du med oss eller? Ditt resonemang ÄR korkat, för någonstans finns så klart en gräns för när man hade fixat att få bilden skarp med den kortare slutartiden. Sedan ÅTER IGEN så är 1.8:an sämre på full öppning än vad 1.4:an är på samma bländare, så för att få samma bildkvalite måste du blända ner 1.8:an ett steg minst och då är skillnaden större än vad vi diskuterar just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar