Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adox CHS50/Efke R50 + rödfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Ville bara meddela den som tänkte testa detta att med ett rödfilter med 5x faktor är 2 1/3 f-stop kompensering alldeles för lite. Jag vet inte vilken kompensering som skulle vara lämplig, men gissar på 3,5 eller 4 f-stop.

Och ja, det är lite korkat av mig att slänga rödfilter på en ortopankromatisk film... tänkte inte på det, som man säger... :)

*h

Nej, inte än. Tror inte att jag kommer att köra så mycket efke50, jag får inte till det med den.

Jag har testat en massa olika filmer under det senaste halvåret och börjar komma fram till vilka jag verkligen gillar och vill fortsätta med. Efke är inte högt på listan.

Dessa är jag säker på:

HP5+
Neopan 1600
Lucky SHD 400

Sen blir det svårare.

Fuji Acros är underbar, men rätt dyr.

Har testat Fomapan 100, men tyvärr var min "batch" feltillverkad och full med vita prickar i emulsionen, kanske har du sett tråden på APUG?

Lucky SHD 100 krullar sig för mycket och jag tycker inte den har samma häftiga "blöd" som 400-varianten.

Jag ska testa FP4+ ordentligt i 120-formatet.

Kanske är Efke/Adox R100 roligare än R25/50, den är ju pankromatisk.

Sen finns ju Fortepan också.

Alla dessa val!

När det gäller framkallare kommer jag att köra XTOL på småbild. I mellanformat har jag kört Rodinal och gillar den jättemycket. Frågan är vad jag ska använda när min tar slut? Acutol? R09? Jag vill ha hög skärpa och tydligt korn. Kornfritt är mesigt! ;)

*h

Kan nog inte hjälpa dig så värst mycket. Håller än så länge fast vid Tri-X till det mesta i småbild och Tmax 100 i ett av husen under de ljusare delarna av året.

Efke PL100 (och Adox 100) (bladfilmsvarianten av Efke R100) hatade jag till en början för att jag fick så dålig känslighet ut av den. Men efter att ha testat ut den systematiskt och accepterat känsligheten (iso 25-80) beroende på framkallning (komprimering eller sträckning av gråskalan) så har det blivit en favorit faktiskt. Men som sagt, känsligheten kan vara ett problem.

ANNONS