Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Store

Produkter
(logga in för att koppla)

asa_86

Medlem
Hej, jag begriper mig inte på momspålägget vid beställning i Adobe Store - kanske någon av er som har lite bättre koll?

Eftersom att jag är student och har f-skatt ser jag det som en självklarhet att köpa Photoshop med studentrabatt (särskilt när programvaran i dag är tillåten att använda kommersiellt.)

Problemet uppstår när jag ska beställa med download som leveranssätt, då läggs 23% moms på. Väljer jag däremot att få paketet hemskickat läggs 25% moms på.

Hur ska man göra? Inte någonstans finns det möjlighet att fylla i VAT-nummer. Kan jag lyfta momsen även om den är satt till 23%?

Tacksam för svar /Åsa
 
Hej, jag begriper mig inte på momspålägget vid beställning i Adobe Store - kanske någon av er som har lite bättre koll?

Eftersom att jag är student och har f-skatt ser jag det som en självklarhet att köpa Photoshop med studentrabatt (särskilt när programvaran i dag är tillåten att använda kommersiellt.)

Problemet uppstår när jag ska beställa med download som leveranssätt, då läggs 23% moms på. Väljer jag däremot att få paketet hemskickat läggs 25% moms på.

Hur ska man göra? Inte någonstans finns det möjlighet att fylla i VAT-nummer. Kan jag lyfta momsen även om den är satt till 23%?

Tacksam för svar /Åsa

Har du skickat studentlegget?
 
Ja, köpet har nu gått igenom och jag har fått programmet som download. På kvittot står det däremot moms 23% och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med bokföringen nu. Kan momsen lyftas eller borde jag göra ett återköp för att sedan göra om på rätt sätt?
 
Ligger Adobe store i Sverige? Det vill säga - Har de en filial i Sverige som fungerar som den butik du handlat från? Eller finns butiken i ett annat EU land med momssats på 23%?

Om det är det första alternativet borde de ha en moms på 25% annars gör de väl fel. (?)

Om det är alternativ två, annat EU land så kan momsen mycket väl vara 23% i det landet … i bokföringen om du har betalat den så tror jag inte du får räkna med moms … Det man skall göra vid inköp från annat EU land är att uppge sitt VAT nummer och då drar säljaren momsen direkt. Då bokför man moms från annat EU land vilket blir +/-0 …

I detta fall om Adobe Store ligger i annat EU land så vet jag inte om det går att vid köp både åberopa VAT/moms och studeranderabatt, även om licensen för student går att användas kommersiellt?

Finns det andra butiker som säljer programmet med studentrabatten som ligger i Sverige?

Jonas
 
Nu är jag inte säker, men kan det vara så att studentlicensen enbart gäller för privat bruk?

Edit: Rättar mig själv.


"Får man använda Adobe Student and Teacher Edition för kommersiellt bruk?

Ja. De som köper denna produkt får använda den för både personligt och kommersiellt bruk."
 
Senast ändrad:
Det är svårt att få tillbaka utländsk moms, nära på omöjligt. Våra ekonomiansvariga tyckte det var bättre att köpa utan moms eller bara ta utländsk moms och acceptera det.

Vid ett köp från England har vi krånglat en del för att få leverantören att sälja utan engelsk moms. Var mer pappersarbete än vad det var värt, men det löste sig till slut.

Om fler länder än England har regler för att sälja momsfritt till utländska företag vet det tusan :)
 
I detta fall om Adobe Store ligger i annat EU land så vet jag inte om det går att vid köp både åberopa VAT/moms och studeranderabatt, även om licensen för student går att användas kommersiellt?
Då kan det säkert vara så att det blir svårt att köpa utan moms samtidigt som jag vill få studentrabatt.
 
Då kan det säkert vara så att det blir svårt att köpa utan moms samtidigt som jag vill få studentrabatt.
Det går ju ändå att ta in i firman, som kostnad … men utan att göra avdrag för momsen. Det blir ju ändå billigare för firman än om du köpt full-licens och fått göra avdrag för momsen.
 
Lightroom 4 student (download) kostar tex 681 kr inkl 23% moms via Adobe Store. Samma program i studentversion fast DVD-varianten finns hos Dustin för 692 kr inkl svensk moms.

Så om det nu är så att studentversionen är fri att använda även kommersiellt, och om man vill lyfta momsen, så kanske det är bättre att köpa via Dustin? Fördelen med att handla i Adobe Store är att inga pengar dras förrän det är bekräftat att du kan få studentrabatt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.