Annons

Adobe RGB -> sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag borde kanske skrivit det i rubriken så att alla visste vad frågan gäller... för sent nu. Men jag tjatar vidare :)

/Catarina
 
Jag har under min tid med Elements 3 inte kunnat komma på något bättre sätt än det jag beskrev längre upp i tråden, men då jag på den tiden precis som du fick behov av att konvertera en större mängd biler var jag ju tvingen att hitta på något annat, stora PS tyckte jag då var för dyrt.

Jag valde då att köpa Capture NX (Nikons bildbehandlare (och RAW konverterare)) som är billigare än PS, den har en batch funktion ungefär som PS som då bl.a. hjälpte till att konvertera och skala bilder. Jag var även ute efter funktioner som kurvor m.m. till ett billigare pris än PS. Kanske har Cannon någon liknande programvara som du kan ladda ner och trialtesta.

Ett annat förslag är att du hämtar ner en trial av CS eller senaste Elements och gör dina konverteringar där.

Det fins ju även opensource (gratis), exempelvis GIMP som kanske klarar detta, men jag har inte provat GIMP så jag vet inte hur den fungerar.

/Erik
 
Tackar, ja, jag tycker att riktiga PS känns för dyrt, så alla tips på andra sätt att konvertera är jättebra.

Känns tungt att öppna 100 bilder och spara om dem...

/Catarina
 
Erik hade en god idé. Jag testade precis att det går batchkonvertera även JPG i Canon DPP. Ändra bara "Work color space" under adjustment innan du klickar på batchkonvertering.
 
Ursäkta en idiot, men... Canon DPP?

/Catarina

Canon Digital Photo Professional. Canons RAW-konverterare. Medföljer på CDn med alla Canons systemkameror, men uppgradera direkt till senaste versionen. canon.se - Support - Downloads. Har du installerat ZoomBrowser kan du nog installera den senaste versionen direkt utan att först installera den från CD:n.
 
Canon Digital Photo Professional. Canons RAW-konverterare. Medföljer på CDn med alla Canons systemkameror, men uppgradera direkt till senaste versionen. canon.se - Support - Downloads. Har du installerat ZoomBrowser kan du nog installera den senaste versionen direkt utan att först installera den från CD:n.

TACK, förlåt att jag ställer dumma frågor.
Och tack för att du är så pedagogisk.

/Catarina
 
Usch... det där låter pilligt och besvärligt!
Jag trodde att det fanns ett enkelt sätt som jag bara missat.

Jag ställer om min kamera från och med nu till att fota sRGB istället.

Fyll gärna på med fler tips om hur man kan göra, jag ger inte upp ännu.

/Catarina

Nej, gör inte detta!
Du skruvar bara bort färger du egentligen vill ha.
Inga vettiga människor eller labb kräver sRGB, det är helt förlegat. Kör vidare i RGB och om en enstaka konverterare gör om till sRGB när du sparar till web så låt det ske, men bara där.
I alla andra sammanhang vill du väl ha alla färger med dig, eller?

Patrik Paulsson
Göteborg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.