Annons

Adobe RGB i LR2

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompers

Medlem
Hej!

Håller på att lära mig LR 2 och har en fundering; När jag ska exportera den färdigredigerade bilden får jag bla frågan om vilken färgrymd, tex sRGB etc.

Nu har jag förstått att Adobe RGB är att föredra och har den inställningen på kameran.
Men på LR står det "Adobe RGB(1998)". Vad innebär detta?

// Tom

Hej!

Håller på att lära mig LR 2 och har en fundering; När jag ska exportera den färdigredigerade bilden får jag bla frågan om vilken färgrymd, tex sRGB etc.

Nu har jag förstått att Adobe RGB är att föredra och har den inställningen på kameran.
Men på LR står det "Adobe RGB(1998)". Vad innebär detta?

// Tom

Det är Adobe RGB. :)

När du exporterar för webben är det dock lämpligast att exportera som sRGB. Fast det kanske du kände till redan? :)

Prophoto RGB är en färgrymd som är ännu större än adobeRGB. Jag är ingen expert på området, men jag tror att ytterst få kameror kan utnyttja prophoto RGB mer än adobeRGB. Helt klart är att den innehåller många färger som ingen monitor kan visa, och ingen skrivare kan skriva ut. Men oavsett vilken man väljer så bör man konvertera till sRGB när bilderna ska upp på webben. Detta därför att sRGB är skapad för att motsvara "medelskärmens" färgomfång, och det faktum att det är förhållandevis ovanligt med (hårdvaru)kalibrerade skärmar samt att många webbläsare ignorerar den inbäddade färgprofilen, utan antar sRGB.

Prophoto RGB är en färgrymd som är ännu större än adobeRGB. Jag är ingen expert på området, men jag tror att ytterst få kameror kan utnyttja prophoto RGB mer än adobeRGB. Helt klart är att den innehåller många färger som ingen monitor kan visa, och ingen skrivare kan skriva ut. Men oavsett vilken man väljer så bör man konvertera till sRGB när bilderna ska upp på webben. Detta därför att sRGB är skapad för att motsvara "medelskärmens" färgomfång, och det faktum att det är förhållandevis ovanligt med (hårdvaru)kalibrerade skärmar samt att många webbläsare ignorerar den inbäddade färgprofilen, utan antar sRGB.

Nu är det ju så att LR är egentligen en RAW konverterare och RAW har ingen färgrymd.
Därför är färgrymdinställningar i kameran helt oväsentligt om man fotograferar RAW utan påverkar endast JPG filer och eftersom man vill att JPG filer ska vara direktanvändbara så rekommenderar jag sRGB i kameran om man JPG eller JPG+RAW.

EDIT: Med det ville jag bara säga att LR arbetar Profoto färgrymden tills man exporterar och inskränker färgrymden till sRGB eller aRGB

/Stefan

Nu är det ju så att LR är egentligen en RAW konverterare och RAW har ingen färgrymd.
Därför är färgrymdinställningar i kameran helt oväsentligt om man fotograferar RAW utan påverkar endast JPG filer och eftersom man vill att JPG filer ska vara direktanvändbara så rekommenderar jag sRGB i kameran om man JPG eller JPG+RAW.

EDIT: Med det ville jag bara säga att LR arbetar Profoto färgrymden tills man exporterar och inskränker färgrymden till sRGB eller aRGB

/Stefan

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra? :)

Prophoto RGB är en färgrymd som är ännu större än adobeRGB. Jag är ingen expert på området, men jag tror att ytterst få kameror kan utnyttja prophoto RGB mer än adobeRGB.
Nej, flertalet DSLR får vid motiv med intensiva färger och normala inställningar i råkonverterare färger som ligger långt utanför de som Adobe RGB kan hantera. Prophoto RGB är utvecklad just för att fånga in alla de färger som en bra digital kamera kan hantera.

Helt klart är att den innehåller många färger som ingen monitor kan visa, och ingen skrivare kan skriva ut.

Det är helt rätt, men det är lika sant att dagens bättre skrivare har ett omfång som till vissa delar ligger utanför det omfång som Adobe RGB kan hantera.

Men oavsett vilken man väljer så bör man konvertera till sRGB när bilderna ska upp på webben. Detta därför att sRGB är skapad för att motsvara "medelskärmens" färgomfång, och det faktum att det är förhållandevis ovanligt med (hårdvaru)kalibrerade skärmar samt att många webbläsare ignorerar den inbäddade färgprofilen, utan antar sRGB.
Man bör konvertera till sRGB, men tyvärr är det inte så att de flesta webbläsare antar sRGB. De antar ingenting, utan använder skärmens färgprofil. Det gör att det är bara skärmar som verkligen visar sRGB som visar färgerna på rätt sätt. Har du en skärm med ett mindre omfång än sRGB kommer färgerna därför bli blekare än avsett, har du en skärm med större färgomfång blir färgerna för överdrivna och för mättade.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar