Annons

Adobe RGB eller sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Berra1

Medlem
Hej,jag undrar vad jag ska ha før instællning på min Canon Eos 30 D och 5 D.Fotar ocg sæljer bilder till olika bildbyråer.De har inte sagt något om detta, om vad det skall vara før instællning.
Jag kør alltid med Adobe RGB.Ær det fel eller rætt?

Vilken bildstil ær bæst att ha? Dær har jag Neutral.

Tackar på førhand.
 
Färgrymd och bildstilar spelar ingen roll om du fotograferar i RAW.

AdobeRGB som är en större färgrymd än sRGB.
När det gäller bildstilar så använd den som ger bäst bilder vid varje tillfälle. Bildstils information kan även användas av Canons RAW konverterare med då som underlag för en grundkonvertering själva rådatat är dock detsamma oavsett bildstil.

Mitt tips är att du använder RAW om du inte gör det redan och använder AdobeRGB eller ProphotoRGB i arbetsflödet.

När du skickar på print så använd AdobeRGB och sRGB om det ska publiceras på WEB.
 
Hej,jag undrar vad jag ska ha før instællning på min Canon Eos 30 D och 5 D.Fotar ocg sæljer bilder till olika bildbyråer.De har inte sagt något om detta, om vad det skall vara før instællning.
Jag kør alltid med Adobe RGB.Ær det fel eller rætt?

Vilken bildstil ær bæst att ha? Dær har jag Neutral.

Tackar på førhand.

Idag är Adobe rgb en vedertagen standard för bildbyåer, du gör därför klokast att leverera dom i Adobe RGB
 
Om du fotar i AdobeRGB måste du å andra sidan tänka på att så fort du ska publicera en bild på webben, eller maila den till "en vanlig dödlig människa" som inte fattar detta med färgrymder, så måste du komma ihåg att konvertera bilden till sRGB.
 
Om du fotar i AdobeRGB måste du å andra sidan tänka på att så fort du ska publicera en bild på webben, eller maila den till "en vanlig dödlig människa" som inte fattar detta med färgrymder, så måste du komma ihåg att konvertera bilden till sRGB.

Jag tackar så mycket før era svar och ær hærmed helnøjd med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.