Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe RGB, Crimson ICC - Problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har fått hem min första beställning från Crimson och är inte riktigt nöjd. Har läst lite om ICC-profilerna men jag lyckas inte få deras profil till mitt Photoshop.

* När jag tar View - Proof Setup och väljer "Load" för att leta efter ICC-profilen så vill PS ha en .PSF-fil. - Vad gör jag åt detta?

* Min kamera (ist DS) är inställd på sRGB, läste i forumet att Crimson föredrar Adobe RGB? Stämmer detta?
 
Gud jag skriver som en kratta....

Svaret är nej, filen finns ej under Custom. Och när jag skall visa sökvägen (load) för PS så vill den bara godta PSF-filer. Proof setups.
 
Vart och hur har du lagt filen i systemet?

Du ska få upp crimsonprofilen under view -> proof setup -> custom

Där ska du inte välja Load utan istället använda menyn och där finns crimsonprofilen om du lagt filen på rätt ställe..
 
ICC-profilen skall du alltså själv lägga i mappen

Program/Delade filer/Adobe/Color/Profiles/Recommended

då ska det nog fungera
 
Johan Okker skrev:
ICC-profilen skall du alltså själv lägga i mappen

Program/Delade filer/Adobe/Color/Profiles/Recommended

då ska det nog fungera

Ett alternativ som fungerade för mig är att lägga icc - filen under windows/system32/spool/drivers/color, och sedan klicka med höger musknapp på profilen och välja "Install profile..." . Då dyker den upp i PS.
Det borde även gå att lägga icc-filen på valfri plats och sedan välja "install profile", men det har jag inte testat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.