Annons

Adobe Photoshop Cs 5 / Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan även uppgradera PS Extended till det vanliga PS. Jag har själv gjort det tidigare i år.
Innehåller sviten du har PS, så kan du uppgradera enbart PS också

Man kan även uppgradera PS Extended till det vanliga PS. Jag har själv gjort det tidigare i år.
Innehåller sviten du har PS, så kan du uppgradera enbart PS också
mycket bra att de erbjuder den möjligheten.. efter en närmare granskning på länken jag själv lade upp såg jag också att man t.o.m kan välja att uppgradera delar av en tidigare inköpt svit istället för hela =)

Nu väntar vi bara på att adobe ska åtgärda problemet med att man måste använda sina två licenser på antingen PC eller mac, utan möjlighet att köra en på varje..

Borde du inte ha åtminstone ett reglage för att ändra "exponeringen" och kanske ett för D-lighting? Det förstnämnda är jag helt säker på att det fanns i Nikonview och jag är rätt säker på det andra åxå.

Den stora fördelen med RAW är, IMO, att man enklare (och bättre) kan ändra vitbalansen samt att man kan kan rädda mer i framför allt högdagrarna (och att ändra exponeringen med lite minus är ett sätt att göra det).
Sen får man ju åxå ut 16-bitars filer, vilket är bra, framför allt om man drar mycket i reglagen i efterbehandlingen.

Jo det får man, sen kan man använda verktyget picture controll, men jag har inte haft några lyckade försök med det programmet ännu, det går segt och det är svårt att få en överblick vad man ändrar eller hur det var innan man ändrade.

Jag köpte nyligen LR 3 student edition. Kostade nånting i stil med 85 euro och från mitt kreditkort drog nåt i stil med 850:-. Som tidigare sagts så är studentversionen precis samma program som det riktiga, inga skillnader.

Vad som skiljer Lightroom från "stora" Photoshop är att LR har ett komplett flöde för en fotograf. Det är inte bara bildbehandling, det är hela hanteringen av alla dina bilder. Från import, taggning, gruppering, sökning, nyckelord, betyg... vidare till bildbehandlingsdelen där åtminstone jag kan göra 99,9% av det jag behöver (ljus, kontraster, färger, svartvitt, objektivkorrigering, lokala justeringar, graderade filter m.m.....) till moduler för utskrift, web, bildspel samt förstås export till JPG-filer (LR's motsvarighet till "spara som...").

Ett helt lysande program om du frågar mig.

Formatera om dator

hur gör man om man formaterar om datorn och köpt design premium till studentpris? det står att man får installera det på två stycken datorer, men hur gör man om man formaterar om datorn/köper en ny?
Någon som vet?

Du får använda det på 2st datorer åt gången.
Om en dator går sönder eller byts ut så får du installera om mjukvaran på den nya datorn förutsatt att du avinstallerar från den gamla datorn.

Avtalet gäller mjukvaran.
Inte din dator.
Blir det problem så ringer du Adobe.
De svarar och hjälper.

Var hittar man LR till studentpris?

När jag går in på adobes hemsida och lägger LR i varukorgen hittar jag inte någonstans att fylla i att man är student... Var gör jag det?

Säljs LR även i fysiska butiker i Stockholm och gäller studentrabatten även då? Någon som vet?

Tack!

Har man inte studentlicens och ändå vill komma undan billigt så kan man handla på www.amazon.co.uk.
Handlar man på amazon.com så tillkommer tull eftersom det är utanför EU.
Pundet £ är på väg ned och är redan lågt för den som inte redan visste det.
Nu kan man passa på att skaffa det man sneglat på :)

Har man inte studentlicens och ändå vill komma undan billigt så kan man handla på www.amazon.co.uk.
Pundet £ är på väg ned och är redan lågt för den som inte redan visste det.
Nu kan man passa på att skaffa det man sneglat på :)

När lämnade Storbritannien EU? (co.uk är den brittiska varianten av .com så vitt jag vet iaf)

http://europa.eu/about-eu/member-countries/index_sv.htm

Ja. det där med bildbehandlingsprogram.
Man bör nog först klara ut för sig själv vilket behovs som finns. Vad vill du kunna göra med programmet.
Jag kör själv just nu Capture NX 2 som är ett mycket bra progam för Nikons Raw- filer. Jag har också ett PS cs3 som jag använder väldigt sällan. Detta pga att jag inte har behov att "manipulera" mina bilder.
PS är ett toppenprogram men det är mycket dyrt jag vill inte uppgradera mitt PS för stor kostnad.

Det finns, som flera har sagt, många billiga program och gratis-program som förmodligen uppfyller behoven för de flesta som inte är yrkesfotografer. Jag har tidigare skrivit om att fototidningar och exempelvis Fotosidan borde skriva om om vad som finns och testa både billiga och gratisprogram.

Det verkar dock som om ADOBE har fått en monopolställning hos fotojournalister. Vad det beror på kan man givetvis spekulera om. Ett svar som jag fick var att ADOBEs program har de flesta användarna. Givetvis är det så när 100-tusentals amatörfotografer endast ser ADOBEs program i tester och och artiklar om hur dessa program kan användas för olika andamål.

Det är naturligtvis jobbigt för tidningar att leta efter andra program och analysera dem. Det är mycket enklare och billigare att bli matad med information och förklaringar från ADOBE och andra stora program tillverkare. Man kan säga att programmen får "gratis annonsplats"

Ett annat exempel är när Fotosidan tar upp Canons nyheter i går. "Halva sidan" tas upp med stora bilder där bildstorleken inte säger mer om produkterna. Det blir gratis Canonreklam. Texetn och beskrivningarna av nyheterna i detta avseende blir en bråkdel.
Jag säger inte detta för att jag inte gillar Canon. Det är jornalisternas och tidningsägarnas m fl ointresse för produkter som inte skapar mervärde för dem.
Nog för denna gång

När lämnade Storbritannien EU? (co.uk är den brittiska varianten av .com så vitt jag vet iaf)

http://europa.eu/about-eu/member-countries/index_sv.htm

Var det inte så jag skrev ?
När jag skriver:

Så menar jag att www.amazon.com är den Amerikanska marknaden.
Är det felaktigt ?

Att ...co.uk ligger inom EU framgår tydligt, väl ?

EDIT:
Nu läste jag de som svarat åt mig :)
hehe...

Var det inte så jag skrev ?
När jag skriver:

Så menar jag att www.amazon.com är den Amerikanska marknaden.
Är det felaktigt ?

Att ...co.uk ligger inom EU framgår tydligt, väl ?

EDIT:
Nu läste jag de som svarat åt mig :)
hehe...

Skönt att man inte är ensam om "selektivt läsande" :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar