ANNONS
Annons

Adobe Photoshop Cs 5 / Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Jag undrar om det är värt att lägga ut pengar på något av programmen. Just nu använder jag bara nikonviewNX till min bilder. Ofta känns det som att det saknas något i det som jag har.

Jag har student licens som jag kan köpa för ca 1000 kr. Enligt information är det ingen skillnad på student versionen och det vanliga, men varför skulle man då kunna "uppgradera" till det vanliga från student versionen om det är samma?

Adobe photoshop cs 5 för ca 2250 kr. (notera att jag "har" cs4)

Du kan ju ladda hem testversioner för att se vad du själv tycker. De är helt klart mer kraftfulla än ViewNX.
Det finnd ju även gratisalternativ. Du kan ju tex använda paint.net som bildredigeringsprogram när du experterat bilderna från ViewNX. Då får en enkel kombination som inte är jättekomplex.
Sedan finns ju The GIMP som är en motsvarighet till Photoshop. Det finns även ett derivat som heter gimpshop, som är The GIMP fast med ett gränssnitt som mer liknar photoshop. Tillsammans med GIMP kan man tex använda UFRaw som råkonverterare, men det funkar givetvis att använda ViewNX för råkonverteringen med GIMP åxå.
Sedan finns det ju en hel hög med andra program, såklart, RawTherapee, tex som är en råkonveter som bygger på dcraw, vilka båda är gratis.

Visst är Lightroom och Photoshop kraftfulla program, om det sedan är värt att lägga pengar på för dig är det ju eg bara du som kan svara på.

PS skulle jag inte rekommendera att lägga pengar på som privatperson, det är alldeles för dyrt för det. Jag skulle till och med säga att priset är en signal att de inte har något intresse av att sälja till privatpersoner.

Lightroom 3 däremot funderar jag själv på att betala för faktiskt, även om det är bra dyrt det med. Just nu kör jag med LR 2 och gillar det verkligen, LR3 lär ju vara ännu bättre.

Hm, sant. Tänkte inte på att man kunde testa dem trodde det bara var för photoshop.
Jag är nog mest intresserad av lightroom skulle jag tro efter att ha tänkt vidare lite. Gimp har jag använt och testat lite, sen har jag även ibland photoshop cs 4.

Men är det någon som vet vad skillnaden mellan "vanlig" och student and techers version? För jag kan köpa en sådan "special" version för ca 1000 kr mot ca 3000 kr som den vanliga kostar?

Jag känner ofta att det saknas något i nikonviewNX just för att ibland har den faktiskt "haft sönder" filer då den konverterat fel efter man har ändrat de manuella inställningarna i raw. (dock inte synligt eller märkbart utom på vissa bilder såsom bilden med en ring runt månen, felet är alltså inte när man konverterar just till jpg, utan det kan vara när man ändrar reglage. Men det verkar vara ett sällsynt problem, men man får en viss "ostabilt" kännsla)

Sen kan man inte direkt dra i några reglage enkelt, utan bara ändra vitbalansen och de förinställda bildkontrollerna. Det går att ändra mer avancerat, men det verkar inte vara det simplaste eller "belönande" i användandet.

Därför undrar jag skulle ni tycka det vara värt att lägga ut 1000 kr för att få detta extra program om ni var i ungefär min situation. Har ni haft många "goda" erfarenheter med lightroom gentemot andra program?

LR är ett ljusår bättre än View NX.

Viwev NX har bara en fördel och det är priset. Fast egentligen borde man få betalt för att använda det.... Capture NX lär vara bättre, men det har ju ett gränssnitt som känns som Windows 95...

Jag känner ofta att det saknas något i nikonviewNX just för att ibland har den faktiskt "haft sönder" filer då den konverterat fel efter man har ändrat de manuella inställningarna i raw. (dock inte synligt eller märkbart utom på vissa bilder såsom bilden med en ring runt månen, felet är alltså inte när man konverterar just till jpg, utan det kan vara när man ändrar reglage. Men det verkar vara ett sällsynt problem, men man får en viss "ostabilt" kännsla)

Jag är lite nyfiken på hur det "förstör" bilderna. Jag har inte använt ViewNX sedan det hette NikonView, så jag vet inte om det är något speciellt med ViewNX, men, jag har hittils inte hittat någon RAW-konverter som jag tycker ger ett bättre bildresultat än CaptureNX och vad jag vet är uppräkningsrutinerna desamma. Däremot har ju CaptureNX mycket mer justeringmöjligheter. Sedan är användagränssnittet på CaptureNX bland de sämsta jag någonsin skådat. En treåring hade gjort det bättre.
Jag har dock inte testat version 3 av Lightroom ännu.

Förhandsvisningsbilden blir helt annorlunda än vad som kommer ut ur programmet när jag är klar med bilden. Men det är något som händer ibland, eller med vissa bilder verkar det som.

Sen tror jag captureNX är bättre än viewNX, men jag tror endåså det lutar åt lightroom eller inget alls. Nyare photoshop kommer jag inte uppdatera till.

Jag undrar om det är värt att lägga ut pengar på något av programmen. Just nu använder jag bara nikonviewNX till min bilder. Ofta känns det som att det saknas något i det som jag har.

Jag har student licens som jag kan köpa för ca 1000 kr. Enligt information är det ingen skillnad på student versionen och det vanliga, men varför skulle man då kunna "uppgradera" till det vanliga från student versionen om det är samma?

Adobe photoshop cs 5 för ca 2250 kr. (notera att jag "har" cs4)

Cs5 för 1000 kr stämmer nog inte.
Om jag fick möjligheten att köpa CS5 till studentpris, så skulle jag inte tveka en sekund. Men betala över 10.000 kr gör jag aldrig. Då kör jag hellre min "egna" version. Kostade 200 kr utomlands !
Och, nej, jag skäms inte !

LR3 lär ju vara fotografens dröm gällande katalogisering samt normalredigering och naturligtvis RAW-bearbetning.
Ett billigare alternativ istället för PS är ju Elements som du kommer långt med.
Håller med om att PS i första hand är för jobbet.

Men tanka hem demovarianter av de program du är intresserad av.
Kan också rekommendera Moderskeppets.se och deras dvd- kursutbud bl.a. Lightroomkursen.

Studentlicens PS cs5

Hej
Om man är student får man köpa CS5 för 2600:- det är exakt samma prg som originalet. Skillnaden är att du inte kan gradera upp det.
Du få hem en testversion/original utan serienummer av PS som du sedan ska verifiera med student leg körkort och intyg från skolan. Du ska ladda upp det på adobes sida och efter ca: 2 veckor får du serienumret. Du får använda det på två datorer
/Thomas

Ursäkta jag måste varit lite trött när jag skrev inlägget, jag menade så klart Lightroom 3 för 1000 kr. Konstigt att jag inte kan ändra inlägget.

Ofta känns det som att det saknas något i det som jag har.

Vad är det du saknar?

LR och PS är ju tämligen olika som program och är bra på olika saker.

Vill du har ordning och reda på dina bilder och oftast bara gör de grundläggande justeringarn såsom beskärning, röda ögon, exponering, vitbalans - ja då är LR klockrent.

Behöver du dock kunna göra mer avancerad redigering, klippa ihop flera bilder, byta ut bakgrunder etc, etc - då räcker inte LR till.

Mycket irriterande att jag inte kan redigera första inlägget.

Men för de som bläddrar ner innan de postar så skriver jag såhär:

Just nu använder jag viewNX för att konvertera RAW till jpeg. Men det känns som att man saknar något med hur programmet funkar, man kan knappt ändra något bara konvertera dem. Jag hör ofta att tar man i RAW kan man rädda många saker, jag verkar dock bara kunna ställa in vitbalans och färgkontrollen med de förinställda inställningarna på kameran. Det känns som att det saknas något alltså i behandlingen av RAW bilderna.

Men är det något som skulle vara värt att lägga ut 1000 kr på att köpa lightroom 3 för? Där ska det vara enklare och effektivare att dra i vitbalans kurvorna istället för förinställda inställningar hela tiden osv.

Mycket irriterande att jag inte kan redigera första inlägget.

Men för de som bläddrar ner innan de postar så skriver jag såhär:

Just nu använder jag viewNX för att konvertera RAW till jpeg. Men det känns som att man saknar något med hur programmet funkar, man kan knappt ändra något bara konvertera dem. Jag hör ofta att tar man i RAW kan man rädda många saker, jag verkar dock bara kunna ställa in vitbalans och färgkontrollen med de förinställda inställningarna på kameran. Det känns som att det saknas något alltså i behandlingen av RAW bilderna.

Men är det något som skulle vara värt att lägga ut 1000 kr på att köpa lightroom 3 för? Där ska det vara enklare och effektivare att dra i vitbalans kurvorna istället för förinställda inställningar hela tiden osv.

Jag använder Capture NX för mina råformatbilder från min Nikon D300. Jag har testat Lightroom3 några veckor men kände att jag inte fick samma "stunns" i bilderna med det. Lightroom3 har samma raw-konverterare som Photoshop CS5 så kan du köpa loss en skarp version av PS CS5 så gör för allt i världen det. Du kan sedan uppgradera efterhand till bra pris.

Jag använder ACDSee Pro 3.0 för att sortera och titta på bilder. Det är mer användarvänligt och snabbare än Bridge!

PS skulle jag inte rekommendera att lägga pengar på som privatperson, det är alldeles för dyrt för det. Jag skulle till och med säga att priset är en signal att de inte har något intresse av att sälja till privatpersoner.

Lightroom 3 däremot funderar jag själv på att betala för faktiskt, även om det är bra dyrt det med. Just nu kör jag med LR 2 och gillar det verkligen, LR3 lär ju vara ännu bättre.

Uppgradering i ditt fall kostar väl 1.000:- inkl moms om jag mins rätt.
Vilket jag personligen tycker att det är värt.
Anser att LR3 är klart förbättrat mot LR2.

Borde du inte ha åtminstone ett reglage för att ändra "exponeringen" och kanske ett för D-lighting? Det förstnämnda är jag helt säker på att det fanns i Nikonview och jag är rätt säker på det andra åxå.

Den stora fördelen med RAW är, IMO, att man enklare (och bättre) kan ändra vitbalansen samt att man kan kan rädda mer i framför allt högdagrarna (och att ändra exponeringen med lite minus är ett sätt att göra det).
Sen får man ju åxå ut 16-bitars filer, vilket är bra, framför allt om man drar mycket i reglagen i efterbehandlingen.

Hej
Om man är student får man köpa CS5 för 2600:- det är exakt samma prg som originalet. Skillnaden är att du inte kan gradera upp det.
Du få hem en testversion/original utan serienummer av PS som du sedan ska verifiera med student leg körkort och intyg från skolan. Du ska ladda upp det på adobes sida och efter ca: 2 veckor får du serienumret. Du får använda det på två datorer
/Thomas

Dessutom är det väl så att programmet inte får användas kommersiellt?

Hej

Rätt med lite modifikationer.. Det är exakt samma program, och du kan uppgradera det senare. Dock får du vid uppgraderingen betala det normala uppgraderingspriset, det finns alltså ingen "studentuppgradering".
Notera att adobe bara har PS Extended som studentlicens, och inte vanliga PS. Orsaken torde vara att adobe tycker studenterna ska betala lite extra när de inte är studenter längre, för att väga upp studentrabatten på 80% som de tidigare fått.

Dessutom är det väl så att programmet inte får användas kommersiellt?
Jodå, det får man. Adobe ändrade licensvillkoren för några år sedan efter mycket klagomål från studenter som ville tjäna pengar vid sidan av under studietiden. Finns ingen begränsning för kommersiella ändamål längre.

Jag valde istället att köpa CS5 design standard (PS utan extended, Illustrator och Indesign) för bara en liten prisskillnad mot PS extended, tror prisskillnaden som student ligger på 5-600 kr, och skillnaderna i uppgraderingspris ligger med motsvarande procentuell skillnad.
Gjorde avvägningen att jag aldrig kommer behöva extended-innehållet men gärna lär mig illustrator =)

Jodå, det får man. Adobe ändrade licensvillkoren för några år sedan efter mycket klagomål från studenter som ville tjäna pengar vid sidan av under studietiden. Finns ingen begränsning för kommersiella ändamål längre.

Aha, där ser man.

Men hur ser villkoren ut efter studietiden? Är användande i kommersiella sammanhang okej även då?

Aha, där ser man.

Men hur ser villkoren ut efter studietiden? Är användande i kommersiella sammanhang okej även då?

Infon om att använda studentlicens kommersiellt fick jag från moderskeppet i samband med deras högskolekurs i digital bildbehandling, samma info finns på denna länk.

Utdrag:"Får man använda Adobe Student and Teacher Edition för kommersiellt bruk?
Ja. De som köper denna produkt får använda den för både personligt och kommersiellt bruk."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar