Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe - ologiska och elaka.

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Fick ett mail idag från Adobe med erbjudande att, till 20 % nedsatt pris, köpa ny version av Elements (13, har 11 sedan tidigare).

Att köpa Elements 13 som ny vara kostar just nu 700 kronor.
Att köpa Elements 13 som uppgradering från gammal version kostar 725 kronor.

Mitt gnäll går ut på att Adobe, igen, straffar trogna kunder som redan har en version av programmet genom att ta mer betalt av denna trogna kund som uppgraderar än av en ny kund som kanske aldrig tidigare givit Adobe en enda krona.

Har jag vaknat på fel sida eller har jag rätt i mitt argument?

Nej, du har inte vaknat på fel sida.
Var tvungen att kontrollera på Adobes hemsida, och du har rätt.
Trist och rätt märkligt....

Köp en ny licens och ge din gamla åt någon som kanske kör olagligt. Win-win situation. Förstår inte riktigt varför det ska klagas på icke-problem.

Jag tror att i Adobes "finstilta texter" framgår att man inte får ge en gammal version till någon annan. Man kan dock efter en pappersprocedur få tillstånd av Adobe att överlåta sin gamla version till någon annan (jag tror till och med att dom krävde att denne skulle vara "närstående") person.

Man skall dessutom avaktivera versionen på sin egen dator (eller något åt det hållet).

Jag kan hålla med om att detta, på sätt och vis, är ett icke-problem - men om man ser det hela affärsmannamässigt så vore det trevligare att gynna tidigare kunder med en kaka då och då. Du vet det där snacket att "nöjda kunder kommer tillbaka men missnöjda försvinner för alltid".

Det är ju inget konstigt i sig att företag erbjuder extrapriser för att locka till sig nya kunder som får existerande kunder att bli avundsjuka, tidningsprenumerationer är ju ett exempel. Vad som ser konstigt ut här är ju att uppgraderingspriset på 725 ser ju extremt dyrt ut jämfört med det ordinarie nypriset på 875, jag känner inte till programmets historia så jag vet inte vad som motiverar ett så högt pris för en uppgradering.

Det är ju inget konstigt i sig att företag erbjuder extrapriser för att locka till sig nya kunder som får existerande kunder att bli avundsjuka, tidningsprenumerationer är ju ett exempel. Vad som ser konstigt ut här är ju att uppgraderingspriset på 725 ser ju extremt dyrt ut jämfört med det ordinarie nypriset på 875, jag känner inte till programmets historia så jag vet inte vad som motiverar ett så högt pris för en uppgradering.

Tror inte det hade blivit så stor skillnad i nykundslockelse om de erbjudit samma pris för nya kunder som för de som uppgraderar oavsettt om detta pris varit 700 eller 725 kr, och man hade sluppit irritation bland gamla kunder. När man läser sådant här får man mindre och mindre lust att ha med Adobe att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar