Annons

Adobe Gamma

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Blir så trött, har kört adobe gamma typ 20 gånger nu och det blir olika varje gång.

Hur ska man göra?
När jag kommer till "gamma setting" ska den där rutan i mitten försvinna? för de går inte att få så på min skärm verkar det som och nur är allt helt fel, de bilder ja har i gråskala ser inte ens gåra ut :S, mer grönaktiga.
Har en iiyama s700jt monitor, typ 3 år gammal.

behöver hjälp här, har läst massa trådar om detta på forumet, men de e så luddigt. Hur vet jag att mina bilder ser likadana ut på andras skärmar? Eller ifall jag ska skicka dom på framkallning, eller skriver ut dom?

Behöver akut hjälp här!!
 
Tänkte beställa ett par foton från proprint, står ju att dom har färgprofil, men hittar den inte någonstans.
Nån som vet om dom skärper bilderna eller om man ska göra det själv innan? Vilken färgprofil ska ja konvertera bilderna till innan jag skickar?

Tror jag lyckats rätt hyfsat med Kalibreringen i adobe gamma i alla fall...
 
Da´Russian Stallion skrev:
Tänkte beställa ett par foton från proprint, står ju att dom har färgprofil, men hittar den inte någonstans.
Nån som vet om dom skärper bilderna eller om man ska göra det själv innan? Vilken färgprofil ska ja konvertera bilderna till innan jag skickar?

om du kikar här så hittar du deras färgprofil.

dom skärper inte bilderna alls, så det får du göra själv.
och det är deras färgprofil du ska konvertera till.

mina erfarenheter är att bilderna blir gulare i större format på proprint. jag pratade med dom och undrade varför det var så, och fick höra nåt om emulsionskorrigering trots samma emulsion. hade visst nåt med storleken att göra. men inte blev det bra inte. ska snacka med dom igen och fråga varför det blir så och vad man kan göra för att det ska bli bra.
i övrigt är proprint suveräna!
 
Estethia skrev:
om du kikar här så hittar du deras färgprofil.

dom skärper inte bilderna alls, så det får du göra själv.
och det är deras färgprofil du ska konvertera till.

mina erfarenheter är att bilderna blir gulare i större format på proprint. jag pratade med dom och undrade varför det var så, och fick höra nåt om emulsionskorrigering trots samma emulsion. hade visst nåt med storleken att göra. men inte blev det bra inte. ska snacka med dom igen och fråga varför det blir så och vad man kan göra för att det ska bli bra.
i övrigt är proprint suveräna!

Okej tackar.. har inte tänk å beställa större än 20x30 men det kanske blir gulaktigt redan vid den storleken?
 
Jag har också hållt på med Adobe Gamma. Fick tips här på Photosidan hur man går till väga.När man trimmar in dom tre grundfärgerna får man vara snabb med växlingarna. Som nämnts här, kisa med ögonen är en bra ide. Vänd bort ansiktet från skärmen en stund och testa igen. Man får hålla på en god stund innan det känns rätt. Ha full kontrast på skärmen när du gör dina justeringar och inget ströljus från någon belysning. Efteråt dra ner kontrast och ljus.
Jag fick själv hålla på en god stund innan jag tyckte det kändes bra.
 
profiler och sånt

Ska man ladda upp till proprint så går det bra att bara ta filerna direkt från kameran. Jag har säkert lagt 15 order dit och fått väldigt bra bilder varje gång. Filerna har varit i sRGB och nu på slutet konverterade till deras profil.

Ska man skicka dit i adobe RGB så blir kopiorna lite färglösa och trista. Klart den färgrymden är större än sRGB så det är kanske naturligt att färgen minskar då.Man kan då ställa ner skärmfärgerna typ 15 % i avancerat läge i PS och då få väldigt bra resultat om man väljer bort deras korrigering.

Bäst är givetvis om man har deras profil. Min kalibrerade skärm ger väldigt lika resultat mellan skärm och kopia. Jag har tömt min plånbok och köpt en spider. Man får faktiskt bättre koll då än om man försöker med adobe gamma.

Christel jag skulle gärna vilja höra hur det går för dig med dina gula bilder. Av vad jag kan bedömma så har proprint en väldigt bra kundtjänst. Har de inte erbjudit dig omkopiering eller nåt sådant? Vad jag har läst här om proprint och det som jag själv har upplevt som kund där, så verkar de väldigt seriösa och väldigt måna om sina kunder. Jag skulle tro att de vill lösa ett sånt "fall" direkt.
 
Re: profiler och sånt

kd500z skrev:
Christel jag skulle gärna vilja höra hur det går för dig med dina gula bilder. Av vad jag kan bedömma så har proprint en väldigt bra kundtjänst. Har de inte erbjudit dig omkopiering eller nåt sådant? Vad jag har läst här om proprint och det som jag själv har upplevt som kund där, så verkar de väldigt seriösa och väldigt måna om sina kunder. Jag skulle tro att de vill lösa ett sånt "fall" direkt.

jodå, jag fick nya kopior.
2 av varje faktiskt istället för beställda 1, och dom är väldigt tillmötesgående och trevliga på proprint.
det är väldigt uppskattat och känns professionellt och gör att man hänger kvar och vill hitta en lösning på problemet istället för att direkt byta labb.

dom nya kopiorna var lite bättre, inte lika gula och hade lite mer stuns i magentan. men likväl alldeles för gula.
jag körde ändå iväg två nya beställningar. en i storlek 20x27 och så våra julkort i storlek 10x15.
när jag pratade med killen på proprint berättade han att dom kör en emulsionsskalibrering på större storlekar trots att emulsionen är densamma. det har visat sig behövas en kalibrering för storleken ändå.
jag gissar att den kalibreringen behöver filas lite till på, trots allt. för julkortena i 10x15 ser suveräna ut, helt utan färgstick.
nu har jag iaf skickat in en färgkarta i alla storlekar för att se hur det blir.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.