Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adobe bridge cs5 segar jättmkt och krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Jag har börjat sortera mina foton, tagga dem och betygsätta i bridge.
När mappen jag går igenom innehåller en större mängd foton - typ över 1000 så krånglar det.
Jag drar igång bridge, den jobbar igenom fotona och skapar miniatyrer. Så långt allt väl.
Men när jag ska kasta bilder så laggar det ngt kopiöst. Det är frustrerande och tar mkt tid.
Om jag sen går ur denna stora (?) mapp och gör ngt annat för att sen återvända - så måste bridge sortera bilderna igen. De ligger huller om buller och det tar några minuter att återigen få ordning.
När jag kastar bilder är det heller inte alltid de försvinner.
Ngn som kan ana var problemet ligger? För långsam dator? Felaktiga inställningar?
Handhavandefel??

Lite teorier:

* Bridge har en cache som den fyller på med miniatyrer. Kanske är den för liten. Titta i Bridge inställningar

* Bridge måste tyvärr få översikt över alla miniatyrer innan den kan anpassa efter din handkspade ordning

Det du råkar ur för är egentligen huvudskälet till att folk väljer Lightroom. Och jag tror du borde överväga det också. Det är många skillnader mellan Bridge och Lightroom, och Lightroom är inte för alla. Men så som du verkar vilja att det ska bete sig (kunna sortera tusentals bilder snabbt) så bör du i alla fall testa Lightroom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar