Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adaptrar mikroskop för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hörde nämligen med den svenska leverantören, och de sa att en sådan adapter är något som kameratillverkaren gör. Vilket gör mig ganska förbryllad, för det är ju något som de som gör mikroskop brukar vara angelägna om ska fungera lätt och smidigt, och inget man ska behöva rota efter på eget bevåg.

Jag har faktiskt sett en EOS monterad på ett Motic-mikroskop en gång och även bilder från den kombon. Fick för mej att det var Motics egen adapter.
Mikroskopet var inte ett sånt du länkar till, utan ett som vi använder för avsyning och reparation av elektronik.
Bilderna var inget vidare. Jag tog bättre själv med en kompaktkamera genom okularet :)
I det här fallet verkar det i alla fall inte finnas en EOS-adapter, så det blir nog till att få ihop det på något annat sätt.

Stefan på Desab (som jag antar levererat mikroskopet) bör så klart veta vad som finns. Det var där jag såg EOS-Motic-kombon.
http://www.desab-elektronik.se/

Lycka till!

Har du "the trinocular version of the BA210" ? sen behöver du väl även "a photo eyepiece (2.5X or 4X)" och SEN tydligen (min tolkning) en T-gänga-adapter till eos (http://www.ebay.com/itm/T2-T-mount-Lens-to-Canon-EOS-EF-adapter-50D-7D-60D-550D-/350424288630)

The traditional use of a single lens reflex camera (analogue or digital) requires the trinocular
version of the BA210. The adaptation of the camera consists of a mechanical adapter
combined with a photo eyepiece (2.5X or 4X)
The necessary T2 adapter referring to the camera model is supplied by the camera manufacturer. This setup delivers high resolution images of small fields.

Har du "the trinocular version of the BA210" ? sen behöver du väl även "a photo eyepiece (2.5X or 4X)" och SEN tydligen (min tolkning) en T-gänga-adapter till eos (http://www.ebay.com/itm/T2-T-mount-Lens-to-Canon-EOS-EF-adapter-50D-7D-60D-550D-/350424288630)

The traditional use of a single lens reflex camera (analogue or digital) requires the trinocular
version of the BA210. The adaptation of the camera consists of a mechanical adapter
combined with a photo eyepiece (2.5X or 4X)
The necessary T2 adapter referring to the camera model is supplied by the camera manufacturer. This setup delivers high resolution images of small fields.

Jepp, det är den triokularvarianten jag har. Motics egen lilla kamera som hängde med var ganska kass, varför jag funderar på att sätta dit en riktig kamera.

I och med att C-gängan inte verkar något att ha i detta sammanhang, verkar det ju som du skriver (och enligt "ritningen"): en "slr projection lens", följt utav en "photo eyepiece", sen t-ring till rätt kamera.

Jag forskar vidare, stort tack för hjälpen!

Jag har faktiskt sett en EOS monterad på ett Motic-mikroskop en gång och även bilder från den kombon. Fick för mej att det var Motics egen adapter.
Mikroskopet var inte ett sånt du länkar till, utan ett som vi använder för avsyning och reparation av elektronik.
Bilderna var inget vidare. Jag tog bättre själv med en kompaktkamera genom okularet :)
I det här fallet verkar det i alla fall inte finnas en EOS-adapter, så det blir nog till att få ihop det på något annat sätt.

Stefan på Desab (som jag antar levererat mikroskopet) bör så klart veta vad som finns. Det var där jag såg EOS-Motic-kombon.
http://www.desab-elektronik.se/

Lycka till!

Tack!
Mikroskopet är beställt från keboundervisning. De verkade dock inte ha så stor koll. Jag ska kolla av med motic också och se vad de säger (om man nu får svar, de kan vara sega med det). Kanske man kan kolla med killen du refererar till också, han kanske har en adapter...;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar