Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adaptor för gammalt Tamron till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

leifsten

Medlem
Har ett gammalt Tamron 300mm 5,6 liggande till Pentax. Någon som känner till om/hur/var man kan hitta en adaptor som passar till Nikon (D200). Kanske inte så mycket att ha men för en billig peng kunde det ju vara värt att testa.

Leif
 
om jag inte har helt fel så kan inte din D200 mäta ljus med icke-cpu (TTL-kompatibla) objektiv.. vilket gör att även om du hittar en adapter så får du gissa dig till exponering.. har man tid är det inget problem med digitalkamera då man direkt ser resultatet men har du mindre tid än så skapar det problem
 
harryett skrev:
om jag inte har helt fel så kan inte din D200 mäta ljus med icke-cpu (TTL-kompatibla) objektiv..

Om man ska tro vad Nikon själva skriver dom D200 så ska ljusmätningen funka bara bra.

"färgmatrismätning är tillgänglig för objektiv utan inbyggd processor om användaren anger information om objektivet"
ftp://ftp.nikon-euro.com/Brochures/XkDB9XWFSH/D200_24pg_FINAL_PDF/D200_24pg_FINAL_SE.pdf

I dpreviews recention så står det också någon liknande formulering.

Innan D200 så var detta stöd så vitt jag vet endast förbehållet provshus (d2h, d2x osv).
 
Anders-S skrev:
Om man ska tro vad Nikon själva skriver dom D200 så ska ljusmätningen funka bara bra.

"färgmatrismätning är tillgänglig för objektiv utan inbyggd processor om användaren anger information om objektivet"
ftp://ftp.nikon-euro.com/Brochures/XkDB9XWFSH/D200_24pg_FINAL_PDF/D200_24pg_FINAL_SE.pdf

I dpreviews recention så står det också någon liknande formulering.

Innan D200 så var detta stöd så vitt jag vet endast förbehållet provshus (d2h, d2x osv).

det låter ju skitbra.. jag visste inte att D200 hade en sån funktion.. D200 kanske skulle vara nått för mig ;D
 
leifsten skrev:
Har ett gammalt Tamron 300mm 5,6 liggande till Pentax. Någon som känner till om/hur/var man kan hitta en adaptor som passar till Nikon (D200). Kanske inte så mycket att ha men för en billig peng kunde det ju vara värt att testa.

Leif

Det är nog störst chans ifall man håller ögonen öppna på t.ex. tradera. Eller ännu troligare ebay.
Jag har iaf sett diverse olika Tamron adaptrar annonseras där.

Notera att det finns flera olika adaptorsystem för Tamron. "Adaptall", "Adaptall 2", och dessutom något äldre system (Adaptomatic?). Det borde stå på din nuvarande adaptor. Jag har en Tamron till Nikon, och på dess adapter så står det "Adaptall 2".
 
Ok, tack för tipsen.
Kollade på adaptern och där står inget om vilken typ det är. Däremot så står det "Adaptall" på fodralet.
Grejorna är inköpta ca. 1974-75.

Leif
 

Bilagor

  • dsc_0003-5.jpg
    dsc_0003-5.jpg
    26.7 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.