Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapterringar för dessa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Music-Man

Ny medlem
Hallo, ny här!
Tänkte om det är någon som vet om det finns någon adapterring/ar som kan göra så att mina lite äldre objektiv passar min Olympus e420? Vet att det finns ringar för OM objektiven och nikon objektiv etc men dessa verkar vara lite klurigare att hitta ringar till.

Objektiven vet jag inte så mycket om (köpte dom på loppis..) men de är i alla fall:

1. Miranda 70-210mm 1:4.5 - 5.6 MC Macro
http://diskantforum.se/download/file.php?id=5930&mode=view/Miranda.JPG

2. Expert MC Auto 1:2.8 f=135
http://diskantforum.se/download/file.php?id=5929&mode=view/Expert.JPG
 
Tyvärr vet jag inte vilken bajonettfattning Miranda har/hade. Men det finns massor med adaptrar till Olympus E400/500 serien på ebay. Kostnaden för adaprar (nya) från 150 kr till 1500 kr, beroende på vilket fabrikat och typ av adaptrar. Objektiven blir helt manuella på Olympusen. Alltså ingen automatisk nedbländning vid fotograferingsögonblicket. Många av de gamla objektiven av mindre kända märken var av ganska dålig kvalité jämfört med dagens objektiv. Leica , Carl Zeiss och några till har gjort bra objektiv under många år. Dessutom bör man kosta på en rengöring o kontroll av optiken på en serviceverkstad. Kostnaden från 1000 och uppåt. Så i många fall blir det DYRA objektiv med sämre kvalité. /bengt
 
När det gäller Miranda så hade de systemkameror de tillverkade en helt egen fattning som bestod av en utvändig bajonettfattning på kamerahuset kompletterad med en gängfattning, som inte var M42. Bajonettfattningen användes för de vanligaste objektiven medan gängfattningen till de riktigt långa brännvidderna.

Eftersom anslagsmåttet på dessa var kort så torde det vara svårt att hitta en adapter för att använda dem på något annat hus än just Mirandahusen, såvida adaptern inte är försedd med en inbyggd optik.

Men att döma av bilderna så verkar det inte handla om optik med mirandafattning utan till något annat fabrikat. Pentax K-fattning? I vilket fall som helst så kan jag bara instämma i att det kan bli dyra objektiv med diskutabel kvalitet, Expertoptiken var väl inte direkt känd för någon högre kvalitet. Då tror jag att det är bättre att spara slantarna och satsa på en modern optik. Finns med stor sannolikhet begagnad sådan till bra pris.
 
Här är en sida som beskriver ett antal objektivfattningar, bl a Miranda. Fast jag tycker inte fattningen ser likadan ut som på din bild. Men du kan ju se det i verkligheten. Objektivet i din undre länk har i varje fall inte Mirandafattnig. Vad vet jag inte.
http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.