Annons

Adapter Zeiss 1.7/50 till EOS1(Analog)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagiz

Avslutat medlemskap
Jag har letat sönder internet, så om det är någon som surfat runt och det gått segt så kan det vara jag som tog all internet trafik.

Jag letar efter en adapter som får mitt Carl Zeiss Planar 1.7/50 T* till EOS-1:an med EF-mount (den analoga från '89).



Tack på förhand!
Hagiz
 
Senast ändrad:
Ni behöver en C/Y -> EOS (EF) adapter för att kunna använda objektivet med era Canonkameror, jag använder själv en inköpt från Kaffebrus som fungerar bra. Just C/Y adaptrarna kan vara lite knepiga, är de aningen för tjocka går det inte att få fokus på oändligheten (det var inget problem att få min första, för tjocka adapter, utbytt av Kaffebrus varför jag kan rekommendera dem).

Zeiss 50/1.7 Planaren har så vitt jag känner till inga problem med spegeln, vilket däremot min Zeiss 35/2.8 Distagon har. Det är vanligen kammarna som styr bländaren som tar i, går ofta att åtgärda med en fil. Generellt brukar C/Y objektiv fungera bra på Canonkameror, men 5D (bägge modellerna) har dessa lite tightare marginaler varför de oftare strular.

Har ni en för tunn adapter är risken naturligtvis större att få problem. Problemet skall dock inte överskattas, i allmänhet går det ändå bra att fotografera. Det är på nedvägen spegeln fastnar, det räcker då att vrida lite på fokusringen så släpper spegeln och återgår till normalt läge.

En massa bra information för den som vill använda Zeissobjektiv (eller Leica) finns här: http://www.pebbleplace.com/Personal/Contax_db.html

På frågan om man skall ha adapter med eller utan AF-chip är det lite individuellt, personligen rekommenderar jag att man har chip. Mattskivan i autofokuskameror är inte gjord för manuell fokusering och visar ett mycket större skärpedjup än vad du får med bländare f/2.8 eller större, med autofokusstöd kan ni få lite hjälp med att fokusera (fokuspunkten lyser upp och/eller kameran piper till vid fokus). En annan fördel är att kameran lagrar brännvidd och största bländare i exif-informationen, vissa adaptrar kan även spara valt bländarvärde i exif.

Det finns många olika AF-chip att välja bland, jag föredrar själv EMF chip som är programmerbara (brännvidd och bländare) samt ger fungerande ljusmätning på största bländare. Dessa köper man på E-bay från denna leverantör: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...Accessories&hash=item1c0ad4c5a7#ht_4526wt_673
(De säljer även kompletta adaptrar med monterat chip.)

Det kan vara värt att känna till att ljusmätningen också är ett litet problem, av samma skäl som det är svårt att se rätt skärpedjup med standardmattskivan så mäter kameran även ljuset fel (ljusmätaren sitter högst upp i spegelhuset, efter mattskivan). Om man fotograferar digitalt är det inget större problem, det är bara att ta en testbild och justera exponeringen. Ett alternativ är att byta mattskiva till en avsedd för manuell fokusering vilka ger mer korrekt ljusmätning, på Canonspråk heter dessa xx-S (där xx är olika beroende på kameramodell), ett annat alternativ är AF-chipet jag nämnde ovan.

Även med autofokusstöd kan det vara svårt att sätta skärpan rätt, därför finns det alternativa mattskivor (helmatta eller med snittbild/mikroprismor) att köpa till de flesta Canonhus. På riktigt stora bländaröppningar (f/2 eller större) räcker ibland inte ens detta, då är förstorad visning i "live view" ett bra hjälpmedel.

Men vill du komma billigt undan bara för att testa lite går det naturligtvis bra också utan AF-chip, det går alltid att komplettera adaptern med ett AF-chip i efterhand.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.