Annons

'Adapter' till blixt av annat märke för att kunna använda till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

mariem

Medlem
Jag har hittat flera äldre blixtar här hemma. Kanske fungerar inte min idé men det är ju värt att fråga.
Det är en Olympus electronic Flash T32, en National PE-205 samt en Hitacon Auto-220A.
Nu är det så att jag undrar om man på något vis kan använda någon av dem till min Canon kamera (har en EOS 400D). Ingen av dom passar i gängan där man ska sätta fast den. Kontaktytorna ser inte likadana ut.
Så jag undrar, finns det någon slags adapter eller så som man kan köpa? Finns det något sätt som man kan koppla samman någon av blixtarna med kameran, eller är jag helt ute och snurrar? (Den som jag skulle tro mest på är Olympusblixten.)

Senast ändrad:
Så länge blixtfoten har samma dimensioner går det att montera blixten och förmodligen att trigga den också. Gamla blixtar har bara en enda pinne för att trigga medan det i Canons blixtfot också finns pinnar för att styra ljusmängden genom TTL-mätning.

Det finns inga adaptrar för att få TTL-mätning med gamla blixtar, däremot kan du sätta blixten i auto eller manuellt läge och kameran i manuellt och plåta på. Minsta bländare du kan använda är blixtens ledtal dividerat med avståndet till motivet. Slutartiden är relativt ointressant så länge du håller dig på en längre tid än blixtsynken, oftast runt 1/200s, men ju längre slutartid du har, desto mer befintligt ljus får du med i bilden.

tusen tack!
det fungerade ju! Jag vågade inte sätta på någon av blixtarna innan då de bara hade en 'pinne'. Men då gör det alltså inget att Canon har fler som du sa.
Tack, nu ska här exprimenteras!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar