Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter SLR-optik till M-bajonett?

Produkter
(logga in för att koppla)
5000-7000kr är nypris i England respektive i Sverige.
För 20 år sedan kostade en Nikon FA drygt 4000kr. En RTSIII kostade nog 10000kr. Så med prisutvecklingen så tycker jag att Bessan håller en bra nivå.
5000kr är ju mycket mindre pengar idag jämfört med 1985.
Vet inget om winder till Bessa. Kanske kan Nils hjälpa med det.
Själv så är jag sugen på en R3a med en 50/2, troligen Zeiss.
/Erik
 
Det finns ingen motordriven winder till Bessa. men en sk Trigger winder. Se i nedre halvan av sidlänken. Denna passar bl.a R2, R2A och R3A och man matar fram filmen manuellt med en spak undertill vilket ska gå snabbare än med den vanliga frammatningen då man använder vä hand och sköter avtryck med hö. Dessutom ska det vara en fördel för vä-ögda som jag då man slipper ta ögat från sökaren för att mata fram.
 
Nils,

angående order till cameraquest. Jag skickade ett e-mail där jag skrev vad jag ville ha och vart det skulle skickas. Han skickade tillbaks ett pris och sitt paypal-"namn". Jag skickade pengarna till honom via paypay och hade bessan och två gluggar en vecka senare. Skicka gör man bäst med USPS "Parcel Post". Det är billigt, snabbt och oftast tullfritt. Inga tracking numbers dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.