Annons

Adapter med AF confirm chip?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Hur funkar det om jag har ett manuellt objektiv eller för den delen ett Nikonobjektiv och köper en adapter med AF confirm chip, kommer jag då få ljusmätning och AF confirm i AV, TV och M-läge att funka eller är det endast att den känner av när fokusen är som den ska så att man måste köra med ljusmätare?
Funderar nämligen på att köpa ett Carl Zeiss objektiv.

MvH Jakob
 
AF confirm chip ger autofokusblink och ljusmätning, som ofta fungerar mycket bra. AF-confirm fungerar oavsett om du kör M, Av eller något annat. Tv fungerar inte, eftersom kameran inte kan styra bländaren, du får köra Av eller M.

De manuella objektiv du ska använda måste som sagt ha manuell bländare, eftersom du inte kan styra den från kameran. För fokusering och ljusmätning får man använda nåt som kallas "stop-down metering"; du ställer in fokus på maximal bländare, så att kamerans autofokuselektronik ska få så mycket ljus som möjligt att jobba med. När fokus är inställt bländar du ner till önskad bländare, låter kameran ljusmäta och anpassa slutartiden och sen trycker du av. Man måste inte alltid ställa fokus på full glugg, men att försöka fokusera vid f8 eller däromkring brukar inte funka, det blir för mörkt.

Zeiss ZE har elektroniskt styrd bländare, vilket gör att även Tv fungerar utmärkt, dock är det fortfarande manuell fokus, med blink, som gäller.

Jag har själv använt både Nikon och Zeissgluggar med AF-confirmadaptrar på min Canon utan problem.

Slutligen kan jag nämna att det finns avancerade AF-chip som tillåter mikroinställning av fokusindikeringen, liknande den som finns i Canon 50D och uppåt, även om kameran som används inte själv har den funktionen. Chippet kan alltså programmeras att "ge blink" vid olika fokusinställningar, om man märker att fokus hamnar fel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.