Annons

Adapter M42 skruv -> Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

schizo

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett par Vivitar objektiv med M42 skruvgänga (Tydligen också kallad Pentax-E).

Det jag undrar är om det finns någon firma (helst i Stockholm m. omnejd) som saluför en adapter som gör det möjligt att använda dessa objektiv på min Nikon kamera.

/Andreas
 
Det är ju kanon.
Skulle vara bättre dock om det fanns i någon butik i Sthlm eftersom jag då skulle slippa frakt och pf avgifter.

Sedan har dom ju en minimiordergräns på 400:-

/Andreas
 
Jag har en som jag inte använder (använder Canon).
Läste att den som phoax säljer har korrektionslins men det har nog inte min så den kanske inte funkar.

Jag stannar till i Stockholm(söder någonstans) i helgen så om du vill prova min så kanske det går att ordna. Såg att du använder en D70 så det borde vara enkelt att verifiera funktionen.

/Daniel
 
Photax adapter

Jag har Photax adapter med korrektionslins som jag har använt en del för att kunna använda en 300 mm Pentax orginal på min Nikon. Fungerar hyfsat men det är bara att konstatera att det inte når upp till kvaliteten på en orginal Nikon. Vinjettering finns på full öppning och skärpan är inte den samma. Men de finns tillfällen kvaliten räcker till.


Bildexempel Pentax 300mm på en Nikon

Jag köpte visserligen en del andra saker på Photax samtidigt och kom över 400 kr gränsen men tycker det var värt investeringen. En kul sak att ha för att kunna komplettera sin utrustning.

/Erland
 
Förstår att kvaliteten inte blir lika bra med adapter men som sagt det är roligt att kunna använda sina gamla objektiv.

Men som sagt har idag inte råd (Har ju köpt en D70) att bara för skojs skull beställa prylar från photax, som jag dessutom inte behöver.

Så frågan kvarstår om det finns någon butik i Shtlm (eller nordvästra skåne) som har en sådan adapter.
 
Lyfter frågan

Tänkte bara lyfta frågan för att kolla om någon vet av en butik i sthlm eller nordvästra skåne som kan ha en dylik adapter.
 
schizo skrev:
Förstår att kvaliteten inte blir lika bra med adapter men som sagt det är roligt att kunna använda sina gamla objektiv.

Jag har inget svar på din fråga men det du skriver här stämmer inte. Kvalitén blir precis lika bra med adapter. Optiken är ju densamma. Det är kamerahuset som är utbytt. Ville bara meddela detta. Men det är klart är kamerahuset digitalt så vet man ju aldrig om resultatet blir som förut. Det är ju sensor istället för film.
Hälsn, Nils.
 
Den adaptern som www.photax.se säljer har justerande optik.
Men som sagt ligger problemet i att jag inte har lust/råd att handla för 150:- (dom har minmiorder på 400:) bara för att och att jag gärna skulle vilja prova den innan.

Men det verkar vara svårt att hinna någon annan än www.photax.se som har denna adapter till salu.
 
OK, jag hade fel där. Hade bara en vanlig M42-adapter utan glas i tankarna. Visste faktiskt inte att det ibland krävdes korrigeringsglas pga olika avstånd mellan fattning-filmplan.
 
Är oxå intresserad av en sån adapter, så min fråga är om du har hittat någon nån annanstans än hos photax?
 
Ok,
Ja jag har hittat det på ebay oxå, men lite enklare(?) att handla i sverige, sen hade ju photax's en korrektionslins det hade inte det jag hittade på ebay.

Funkar det bra?
Tänkte använda det till ett 400mm tele som farsan har liggandes hemma.

Till en D50 dårå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.