Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter för FD-optik på EOS? (var: "Behöver hjälp!!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjo

Ny medlem
Behöver hjälp!!!

Är det någon som har testat en adapter så man kan använda FD-Optik på Eos-kameror??? Har aldrig hört om det funkar bra eller inte...O hade det funkat bra så hade man nog vetat det vid det här laget...Eller!!!!

Anders
 
Favorit i repris

Ja, det finns.

Nej, det funkar inte bra, endera förlorar du oändlighetsfokus eller också måste adaptern ha linser och fungera som telekonverter.
 
FD är Canons gammla objektivfattning (kopplingen mellan objektiv och kamerahus) med endart manuell fokus.

Jag är också intreserad av adapter och att inte kunna fokusera på oändligt är inge alternativ. Gärna förslag på tillverkare (vilket jag inte sett i en annan tråd).

Mvh Erik !
 
Ja, det finns många trådar här i forumet men jag önskar bara ett kort svar.

Är det så att man inte kan uppnå fokus på oändligt avstånd med adapter mellan EOS och FD? Eller finns det en adapter som ger alla möjligheter?

Mvh Niclas,
 
Man kan inte få fokus på oändligt med en "ren" adapter utan optik.

Däremot finns det adaptrar som funkar som svaga telekonvertrar som ger bibehållen oändlighetsfokus. Dels billiga piratvarianter, och dels en mer påkostad från Canon. Canonvarianten passar bara L-telen.
 
Niclasfoto skrev:
Ja, det finns många trådar här i forumet men jag önskar bara ett kort svar.

Är det så att man inte kan uppnå fokus på oändligt avstånd med adapter mellan EOS och FD? Eller finns det en adapter som ger alla möjligheter?

Mvh Niclas,

Eftersom en adapter måste sitta mellan objektivet och kameran kommer den effektivt att fungera som en mellanring, d.v.s. du förlorar oändlighetsfokusering. Om man ska kompensera för den effekten måste man införa linser och då försämras de optiska egenskaperna.

Jag antar att ingen är intresserad av att göra en bra sådan konverterare, och att det därför bara finns halvtaskiga lösningar där försämringen blir ganska stor. Rätta mig om jag har fel.
 
Canons adapter lär inte vara så dålig. Funderade på en sådan när jag fick en grym deal på en FD 400mm f/2,8 men bestämde mig ändå för att låta bli.

/Pontus
 
Lite OT, men på www.shiftlenses.com säger de att deras Nikon->EF-adapter inte tar bort möjligheten att fokusera på oändligt.

Kan det vara så att Canons större bajonett gör det möjligt att försänka gluggen så att fokuseringen inte påverkas?
 
Vem var det på fs som använde Nikons manuella på Canon Dslr... var det herr Lönnbro tro... Undrar om ha förlorar oändligheten, måste vel d..

mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Vem var det på fs som använde Nikons manuella på Canon Dslr... var det herr Lönnbro tro... Undrar om ha förlorar oändligheten, måste vel d..
Nejdå, det går att göra en adapter för att montera Nikon F-objektiv på en EOS-kamera utan problem (och utan linser i adaptern). Avståndet från filmplanet till objektivfattningen är nämligen kortare på en EOS-kamera än på en kamera med Nikon F-fattning.

Faktum är att det går att montera det mesta på en EOS med hjälp av adaptrar. Det finns några undantag och FD-objektiv tillhör dem.

PD
 
Niclasfoto skrev:
Vem var det på fs som använde Nikons manuella på Canon Dslr... var det herr Lönnbro tro... Undrar om ha förlorar oändligheten, måste vel d..
Jag använder mitt Nikon 400mm f/3,5 på Canon 20D. Funkar otroligt bra på full glugg så bra att jag nästan köpte ett 600mm f/5,6 också... Ljusmätningen på full bländaröppning är exakt och kan användas i M- och Av-lägena. Vill man blända ner får man ställa skärpan och därefter blända ner manuellt, sk stop-down metering. Önskar bara att 20D hade en bättre sökare...

Som Per skriver är det inga problem med Nikon-objektiv på Canon-kamera eftersom avståndet mellan objektivet och filmplanet/sensorn är längre hos Nikon än hos Canon. Därmed förlorar man inte oändligheten. Tvärtom fungerar inte.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.