Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

adapter för canon ef-s-objektiv till m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har nyligen fått hem olympus omd och är ruggigt nöjd. Fantastiska bilder, fantastiska funktioner och precis lagom stor. Det känns inte så särskilt lockande att använda min gamla canon eos 40D längre däremot skulle jag gärna använda objektiv med efs fattningen närmare bestämt tokina 12-24. Men det verkar som de flesta adaptrar är för canons ef fattningen. Skulle därför vara tacksam om det är någon som kan tipsa om en adapter som funkar med efs objektiv.
 
Jag har nyligen fått hem olympus omd och är ruggigt nöjd. Fantastiska bilder, fantastiska funktioner och precis lagom stor. Det känns inte så särskilt lockande att använda min gamla canon eos 40D längre däremot skulle jag gärna använda objektiv med efs fattningen närmare bestämt tokina 12-24. Men det verkar som de flesta adaptrar är för canons ef fattningen. Skulle därför vara tacksam om det är någon som kan tipsa om en adapter som funkar med efs objektiv.


Det är samma fattning, skillnaden är att efs-optiken endast funkar på aps-c kameror.

Manuellt fokus och ingen bländarstyrning, så se till att adaptern har bländare.

//MW
 
Är det säkert att Tokina använder EF-S fattning på sina APS-C objektiv?
Enda anledningen att använda EF-S är om bakre linselementet är så långt bak att det tar i spegeln om objektivet skulle monteras på en FF kamera.

Men så tror jag inte Tokina kan konstruera sina objektiv eftersom de ska passa på fler fattningar än Canon EF-S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.