Annons

Adapter EF - m4:3

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej på er! Skulle vilja ha köpråd angående objektivadapter från Canon EF till m4:3. Skulle vilja kunna använda mina canonmakro på Olympus EM1 MKII. Bheöver inte ha AF. Kraven är att Kamerans interna bildstab. ska fungera samt kamerans focuspeaking . Finns det adaptrar som även fixar bländaren är det ju ett stort plus så man kan blända ner vid macrofoto. Helst glaslösa adaptrar.
 
Köpte själv för 2 år sedan en adapter, ”Kipon EF-MFT AF” till min E-M1, användes tillsammans med Canon 400/5.6 L.
Den fungerade utmärkt (efter firmware-uppgradering, AF hopplöst långsam först)
Inga glas, fixar bländaren och kamerans bild-stab fungerade. Liksom AF. Focus peaking testade jag aldrig eftersom jag körde AF men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera, hela den funktionaliteten sitter väl i kamerahuset.
Skulle givetvis testat detta åt dig men jag har lämnat m4/3 så jag har inget att testa den på.
Nackdel - dyr! Vill minnas att den kostade en bra bit över 4000:-
 
Hittat

Jag har hittat några olika adaptrar med egen bländare men utan AF i prisklassen 700-1500 kr (Bl.a. en kipon med bländare). Informationen på websidorna är dock inte heltäckande. Efter lite youtubande hittade jag dock info om att peaking skulle fungera samt bildstab. Får se hur jag gör men jag kommer nog att testa med någon av de billigare. Tror att mitt lilla Tamron 90/2,8 kan göra sig bra på Olympusen när det blir insektsjakt i vår.
 
utan AF, så funkar vilken adapter som helst (oelektronisk) med peaking och IBIS. Kan dessvärre inte rekommendera nån, då jag kör inte Canon. Kör en annan adapter utan elektronik och där funkar peaking och ibis (brännvidd måste ställas in såklart - de riktiga MM inte de "ekivalenta" men det vet du säkert redan)
 
Var försiktig bara med de allra billigaste adaptrarna. Har själv råkat ut för en adapter med metallspån i samt även en med små skruvar som ej var åtdragna ordentligt. Bägge hade kunnat förstöra objektivfattningen i kamerahuset.
 
Långt ifrån

utan AF, så funkar vilken adapter som helst (oelektronisk) med peaking och IBIS. Kan dessvärre inte rekommendera nån, då jag kör inte Canon. Kör en annan adapter utan elektronik och där funkar peaking och ibis (brännvidd måste ställas in såklart - de riktiga MM inte de "ekivalenta" men det vet du säkert redan)

Men det är långt ifrån alla utan elektronik som har inbyggd bländare så man kan blända ner.
 
Nu har jag inte MFT utan Sony E men väl Canon EF. Vill bara berätta att jag köpt ett par elektroniska adaptrar som inte varit senaste modell. Billiga. De sköter bländaren. Det är ett minimum och med det klarar man sig. De som inte är senaste sorten brukar ha problem med AF och blir billiga därför. Fotodiox och Metabones heter mina.
(om det lockar så finns på ebay "mft ef adapter electronic" från under 600, för mig okända märken)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.