Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter Digitalkamera/(Analog) optik

Produkter
(logga in för att koppla)

cyan

Aktiv medlem
Det finns manga olika adaptrar mellan en digitalkamera med en fattning och en annan fattning för att ansluta optik. Numer är det ju poppis att testa gammal manuell optik från gamla analoga tiden på digitalkameror som fått fokuspeaking för att lättare ställa skärpan.
Adaptrarna kan vara olika långa för olika fattningar. Exempelvís är M42 gängad adapter väldigt lång till en Samsung NX och säkert flertalet andra. Min NX/Minolta MD adapter är däremot rätt kort. På den tiden man använde mellanringar eller bälg för närbildsfotografering förlorade man ljus I "tunneln". Så borde det även vara med adaptrar.
Skall hem och testa utan adapter på samma brännvidd två objektiv och se skillnaden.
Någon annan som har mer erfarenhet av att använda adapter I denna form.
Jag tanker på de som inte har någon lins. Tar man andra konvertrar typ telekonverter som har linser så brukar 1,4X vara ett bländarstegs tap och 2x två bländarsteg.
 
Om du fokuserar på oändligheten så blir det ju rimligen lika ljusstarkt med adapter som när objektivet satt på sin ursprungliga kamera. I alla fall om du har en adapter utan glas i.
 
...På den tiden man använde mellanringar eller bälg för närbildsfotografering förlorade man ljus I tunneln...

Nej, bländartalet är brännvidden dividerat med ljusöppningens diameter och det ändras ju inte. Annat då än att effektiv bländare minskar litet med långt utdrag för makro etc. Ett 50/1,8 är alltid just 50/1,8 så långe det inte sitter optik i adaptern.

Jag har en del manuella Nikkor och Takumar som jag använt med adapter till Fuji X, bl a en tiltadapter som blivit en billig och bra lösning. Tiltobjektiv brukar ju vara dyra och är nog i de flesta fall ändå helmanuella.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.