Annons

Actionfotografering i taskigt ljus, utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Tja. Ska fota lite supermotard (motorcyklar) inomhus imorgon. Lokalen
är hyffsat mörk och blixt går ej att använda då det stör åkarna.

Jag har en d70 och tänkte använda ett 50mm 1,4. Hur mkt kan man dra upp isot utan att få för mycket brus?
Går väl att testa sig fram, men jag tror man måste ha in bilderna i datorn för att se hur det blev? Finns det andra inställningar man kan fibbla med? Antar att man får ha lite kortare slutartider än vanligt, eller?

Någon som har lite tips? :)

/Nybörjare

edit: Hittade en bild därifrån som nån annan tagit, så ser nu lokalen iaf

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=75995
 
Senast ändrad:
Dra upp iso-talet så mycket det krävs helt enkelt. Actionfotografering kräver korta slutartider. Har du en för lång slutartid så blir åkarna ändå oskarpa. Så i valet mellan en oskarp bild och en brusig bild skulle jag alltid ta den brusiga.
 
Jag har den senaste månaden fotat endel motard utomhus, men hur blir det i de sämre ljuset. Får man ha ännu kortare slutartider? Normalt sett kör jag runt 1/125, lite varierande.
 
Du vill nog helst vara under ISO800 med D70, gärna 5-600 om det går.
Fast nu så går det ju riktigt bra att tvätta bort ISObrus med programmet neat image, utan att tappa allt för mycke skärpa.
1/125 låter nog som lite suddiga motard foton, tror nog at d behövs lite kortare tider...:)

/Mats
 
Jag skulle köra panoreringar med långa slutartider 1/20-1/80 för att få lite fart-effekt. Gärna med ett enbenstativ. En 80-200/2.8 tele vore inte fel heller.
 
1/125 räcker bra för att få bra fartupplevelse tycker jag. Åtminstonde i bra ljus! Fått en bra bild med 1/30 nån gång, men det va nog mest tur ;)

Är nybörjare så jag börjar med ganska snabba tider! Men hur justeras tiderna efter ljuset. Längre eller kortare tider i sämre ljus?

Bifogar en bild med 1/125
 

Bilagor

  • knatte.jpg
    knatte.jpg
    38.9 KB · Visningar: 538
Hur stora ska bilderna bli?

Ska det bli fjuttiga 10x15 eller 20x30 (cm) tycker jag att det inte är nåt problem med iso 1600. Tycker man t.o.m. kan pressa ett eller så.
 
Jag ska egentligen bara knäppa lite för skojs skull, och skicka till polarna som kör. Räknar inte med att det blir såpass bra att det används iaf.

Men eftersom jag tydligen ska ta med blixt behöver jag nog inte så hög iso! :)

Hur ska man rikta blixten för att inte blända då? Jag tänker mig 90 grader åt sidan som föraren inte tittar åt (i kurvan) och snett uppåt.
Hehe, vill inte göra bort mig och blända alla förare
 
Senast ändrad:
Du behöver nog inte oroa dej över att du bländar dom. Jag har då aldrig varit med om att dom som jag har fotograferat med blixt har klagat över att dom blir bländade. Varken på snowobard eller skateboard osv....
 
Jag tyckte bilderna som du bifogade var bra i förhållande till ljuset i den lokalen.
Jag har själv försökt fotografera där och det var inte lätt. jag fick också köra 1/60 F 2,8 ISO 800 + hörselproppar:) på motard cyklarna. Prövade även att fotografera gocart där men det blev inte bra. Då använde jag 50 F 1,8
 
Tack! Ja det är väldigt svårt att få bra bilder där! Tom med bländare 1,4 måste jag ner till 1/60 för att få tillräckligt med ljus i bilderna. Jag körde dock ISO400. d70 verkar oerhört känslig mot brus när det kommer till högre isotal!

Körning på måndag. Ill be there!

Automatiken på min gamla SB-24 fungerar inte med min d70, av nån anledning. Får ställa allt manuellt tyvär! Kanske man brukar göra iof, har ingen erfarenhet av blixtar
 
Digitalarna behöver nyare blixtar för att automatiken ska fungera - antingen de äldre sb-50dx eller sb-80dx, eller de nyare sb-600 och sb-800.
 
Om du ändå "bara" ska använda bilderna för skojs skull och inte behöver kunna printa i superkvalité så är det ju bara att höja ISO till i alla fall 800, så får du ju 1/125. Testa också med ISO1600 och se hur det blir. Om du sedan minskar ner storleken på bilderna så försvinner ju mycket av bruset och det duger bra för datoranvändning.
Se till att panorera samtidigt på 1/125 så blir det nog rätt så schysst.

/Daniel
 
Jag provade lite med högre iso, men tyckte det blev ganska brusigt såfort man ökade! Ska prova nästa måndag iaf. Svårt att få bra skärpa med 1/60 när man är nybörjare!
 
ANNONS