Annons

Actionfoto på vintern, får inte till det...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap180108

Avslutat medlemskap
Jag fotar till 95% snöskotrar in action så att säga.. Dock tycker jag mig aldrig lyckas så bra med mina foton av någon anledning.. Det blir fel exponering, kontrast och färger... Direkt ur kameran ser dom förjävliga ut och jag får trixa en hel del för att få dom OK för att lägga ut (främst facebook där jag driver en stor grupp med skoterintresserade deltagare).

Oftast är bilderna väldigt fattiga på färg, det är vit snö, och lite gröna träd typ.

Har ni några tips på inställningar eller vad jag gör för fel? Vill lära mig men vet ej hur.

Min utrustning:
Canon 70d
EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM (har även ett telezoom som jag ej använder)
Dörr UV 67mm Digital high grade
Blixt Dörr DAF 42 P (går knappt att använda då den är kass).
Photoshop CS5

För att ladda ner DNG-filerna högerklicka och spara som (på PC, vet ej hur man gör på MAC).
Exempel:

Bilder tagna i molnigt väder:
Original - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0603.dng
Efter behandling - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0603.jpg

Original - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0730.dng
Efter behandling - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0730.jpg

Bild tagen i strålande sol:
Original - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0467.dng
Efter behandling - http://www.gordalen.nu/foto/IMG_0467.jpg


Har tagit 20 000 bilder nu på skotrar de senaste 10 åren och väldigt få av dessa är bra :(
 
Tråkigt att komma till den insikten!

Jag skulle säga så här: Prova något helt nytt. Koppla på galenskaperna i hjärnan och gå lös. Prova att gå närmre alternativt längre ifrån!

Koppla på teleobjektivet, ställ dig rakt framför föraren på full zoom och rama in motorhuven och föraren när det skvätter lite snö, liksom isolera ditt objekt.

Eller göra precis tvärtom, sätt på vidvinkelobjektivet, sätt dig lågt och säg åt föraren att svänga förbi precis bredvid dig och knäpp av när snön skvätter osv.

När det kommer till att det är färglöst så är ju det det svåra. Snö och granar är ju ganska färglösa. Men detta kan man lösa! Gå ut en solig dag och fota föraren när han kör över ett krön, eller stå lågt och sikta uppåt när han åker förbi. På det viset får du med en vin blå himmel som du kan mörka ner och göra intensiv efteråt.

Som regel brukar man ju överexponera snöbilder 1 till 1 och ett halvt steg (ny mac, hittar inte halvtecknet). Detta gör man för att kameran strävar efter att göra bilden 18% grå eller något sådant, så för att få snön helt vit får man dra upp exponeringen!

Hoppas detta hjälpte lite! Råkade radera hela texten en gång =(

mvh
 
Bilderna är konsekvent underexponerade. Kameran blir lurad av den vita snön, och du måste kompensera i efterbehandlingen. Ställ in exponeringskompensationen på kameran på +1 eller nåt sånt )
 
Ett sätt att öka färgerna på skotern är att använda blixt. Det tillförda ljuset gör att färgerna framträder bättre. Prova med din "kassa" blixt och stillastående skoter för att se om du får ett resultat som mer liknar det du är ute efter.

Att ta actionfoto med blixt kräver både bra blixtar, bra placering (de skall varken ge fula slagskuggor eller synas i bild) och lite planerad körning (åkarna behöver köra där du placerat blixtarna).
 
Det jag tänker på när jag ser några av dina bilder är att du får med väldigt mycket mer än skotern du vill fota.
Det är ju en hel del skog bakom motivet som rör till det i bilden.
Försök isolera motivet (skotern) med en stor bländare inställt , helst 2,8 eller lägre om så är möjligt för då ökar du chansen att få bakgrunden oskarp.
Det är skotern du vill få fram i dina bilder. Försök att beskära bilderna tajtare men var försiktig så du inte tappar för mycket i kvalité då.
Vid användande av teleobjektiv är det också lättare att få oskarp bakgrund om så önskas.

Johan
 
Hejsan.

Jag lånade din bild i 2 minuter (hoppas det var ok) för att
se om det gick att redigera ytterligare, för den bilden tycker jag var bra ;-)

Jag beskar den också som jag hade gjort.
Denna bilden hade jag varit nöjd med ;-)

Plåta i raw, sedan har du stora möjligheter att "rädda" dina bilder,

MVH Julle.
 

Bilagor

  • IMG_0603B.jpg
    IMG_0603B.jpg
    97.9 KB · Visningar: 193
kan inte se orginalbilderna, de finns inte.

1. Men håller med föregående talare, överexponera ett steg när du fotar snö, eller sätt ljusmätningen på spot och mät på föraren.

2. Kolla vilka inställningar du har i kameran, det finns neutral, vivid etc som hanterar hur färgrika dina jpeg bilder blir direkt ur kameran, om du inte fotar i raw, du gör du den hanteringen på datorn.

Sedan är det ju så att den ena ser ut att vara taget i grått och mulet väder, då är det grått och mulet. På med en blixt, eller så får du nog dra lite i färgreglagen på photoshop? Eller vad du använder för program. Du kan säkert göra en inställning som du kan tillämpa på flera bilder.
 
Jag har bara kollat JPG-bilderna.

1) Instämmer i att du måste använda exponeringskompensation i vinterlandskap. Minst +1, troligen mer.

2) BIlden i solsken är bra.

3) Bilderna i mulet väder, tja, så blir det väl när ljuset är trist. Finns inte det rätta ljuset är det svårt att lyckas.

4) Vad är det för telezoom du har som du inte använder? Spontant tycke jag en brännvidd på 150-200 mm vore ändvändbart när du fotar skoter.
 
wow... tack för all respons..

DNG filerna kan ni öppna här kanske: http://www.gordalen.nu/foto/dng_filer.zip

Jag fotar i RAW och redigerar bilderna i Photoshop (efter att ha konverterat dom till DNG), får inte upp filerna i Photoshop CS 5 annars. Jag saknar dock inställningarna som jag hade förut när jag öppnade en RAW-fil.

Mitt zoom-objektiv är ett Tamron 70-300mm 1:4-5,6

Problemet med blixten förutom att det slukar batterier i minus 20 grader är att jag då endast har 1 chans att ta en bra bild.. Har dock lyckats någon gång och fått bra bilder.. problemet är reflexer osv på skotrar och kläder.

Ska tänka på att överexponera dom när jag är ute i skogen, låg ISO, kort slutartid och stor bländare som gäller då alltså.. Färghanteringen i kameran (AWB?) känner jag att jag ej har koll på..
 
Jag brukar ibland "förbereda" genom att spotmäta mitt i handflatan när jag fotar utomhus och då speciellt om det är väldigt soligt. Brukar exponera så att exponeringsmätaren ligger en eller ett par pinnar åt höger på mätaren (varierar beroende på hur pass soligt det är). Man får in snitsen efter ett tag.
 
Eftersom du fotar i RAW så behöver du egentligen inte bry dig om vitbalansen i kameran. Du justerar den i efterhand i datorn när du framkallar bilden.
 
Ska tänka på att överexponera dom när jag är ute i skogen, låg ISO, kort slutartid och stor bländare som gäller då alltså..


Ja, men detta sammanfattar också dina två problem.

1) Ljuset. När solen skiner i vinterlandskapet är det ju lugnt, men när solen går i moln blir det rätt mörkt här uppe i Sverige.

Då måste du höja ISO för att få korta tider vilket kommer att leda till mer brus.

2) Utrustningen. En stor bländare är att föredra för att kunna hålla tider korta och ISO nere men tyvärr är ju inget av dina objektiv speciellt ljusstarka, tvärtom. Det tråkiga är att en ljusstark zoom är väldigt dyr. Du kan fundera på ett fast ljusstarkt tele. T ex ett 85/1.8 är inte så jättedyrt.

För att motverka problemen så skulle kunna testa att när ljuset tryter panorera. Då kan du t ex använda en ganska lång slutartid, säg 1/125 och får du hyfsat lågt ISO. Du följer sedan skotern med kameran och använder AI Servo och seriebildstagning och smattrar av flera bilder i följd. Det ger lite andra typer bilder. Förutsätter förstås att du kan stå i "vinkel" mot skoterns körbana.
 
Det är lite svårt att få till det på vintern men som flera har sagt överexponera med ca +1. Du kan även dra på med mera kontrast i efterbehandlingen.
Jag var och fotade lite skoterkross förra veckan och lite av resultatet finns på min blogg.
http://skaugvold75.wordpress.com
 
Pröva även utan UV-filter. UV-filter försämrar alltid resultatet. Dyra filter - knappt märkbart, billiga filter - kan ödelägga bilder. Dörrs UV-filter är väl inte precis "top-of-the-line", även om de inte tillhör de allra billigaste.
Anders W
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.