ANNONS
Annons

Actionbilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
R.T.F.M! ;)

Skämt åsido, se mitt tidigare inlägg. Det står även mer utförligt i manualen under det jag citerade.

Mvh,
Joseph

Nån annan då? när är det livsviktigt att se till att "high precicion" läget är aktiverat?

Pratar vi motorsport eller hundar eller så?

MVH / Ken1

Kem skrev:
Nån annan då? när är det livsviktigt att se till att "high precicion" läget är aktiverat?

Detta är något som du automatiskt får med alla objektiv med 2,8 eller större bländare.

Livsviktigt vet jag inte om det är, det går att plåta rörliga motiv med bländare 4 eller 5,6 också om ljuset är bra.

Jag kör ofta min 120-300/2,8 med 1,4-konverter vid sport och har inga problem med att följa med skärpann, även om det kanske går ännu bättre med 2,8

Det är mest när det är riktigt, riktigt svag och kontrastfattigt ljus som det kan bli svårt att fokusera med ljussvagare objektiv. Då pratar jag alltså inte om rörliga motiv utan vilka motiv som helst.

Som i stearinljus (det går nog tyvärr inte att se att det bara är skärpa må det närmaste ögat)

Bilagor

• barnkör-_i4y2697.jpg
    barnkör-_i4y2697.jpg
    23.6 KB · Visningar: 487
Gah...jag hann inte redigera om mitt senaste inlägg där jag tänkte specificera mitt aktuella behov. Sorry Joseph det blev en lite kortfattad fråga:(

Tack Magnus för svar:)

Det jag tänkte var kortfattat så här.

Jag skall för första gången till sommaren fotografera barn utomhus med min nya kamera. (fotboll,allmänna lekar) och annat kring detta. Jag använder gärna mitt 28-135 IS USM till detta. Eftersom ljusstyrkan då inte drar igång HP läget kanske mitt val av optik blir annorlunda om nyttan finns?

Så tänkte jag:)

MVH / Ken1

Kem skrev:
Jag skall för första gången till sommaren fotografera barn utomhus med min nya kamera. (fotboll,allmänna lekar) och annat kring detta. Jag använder gärna mitt 28-135 IS USM till detta. Eftersom ljusstyrkan då inte drar igång HP läget kanske mitt val av optik blir annorlunda om nyttan finns?

Jag tror säkert att det kommer att gå fint. Sommarsol ger de bästa förutsättningarna.

Hur nära motivet spelar roll. Plåtar du bara ansiktet på personen är det svårt med autofokusen, men i halvbild eller helbild är det mycket, mycket lättare.

Alla bilder kommer inte att vara skarpa om leken är intensiv, men antagligen tillräckligt många. Det finns inga perfekta autofokussystem.

Nedanstående bild var otroligt svår att få autofokusen rätt på då jag tog bilden så tajt och att motorcyklarna rörde sig mig uppåt än framåt på den gropiga banan.

Bilagor

• motocross_i4y0907-sv.jpg
    motocross_i4y0907-sv.jpg
    34.1 KB · Visningar: 443
Så här nära är det alltid svårt med autofokusen.

Med små hundar tvingas man ju gå närmare och då ökar givetvis svårighetsgraden.

Bilagor

• maraton_i4y2436.jpg
    maraton_i4y2436.jpg
    30.7 KB · Visningar: 438
AI servo

Magnus - när du tagit dessa bilder där autofokus fungerat bra på rörliga motiv har du då använt dig av AI inställningen på 20D?

Re: AI servo

ArtFia skrev:
Magnus - när du tagit dessa bilder där autofokus fungerat bra på rörliga motiv har du då använt dig av AI inställningen på 20D?

Ja, man måste i stort sett alltid använda AI Servo. För att det ska gå smidigareställer många om CF4 så att autofokusen startas och stoppas med *-knappen. Många pressfotografer kör alltid så till allt, inte bara sport.

Jag har inga större problem med autofokusen på min 20D. Det är klart att man bommar någon gång i mellan åt men det är nog mest mitt fel och inte kamerans. Jag kör också på AI Servo.
Kör jag med mitt 70-200/2,8L så ska det vara riktigt dåligt väder för att få så pass dåliga tider som under 1/100s. Speedway bilden är tagen med 1/2000s f-number 7.1 iso 400, okej det var bra väder då.

Men jag tog en bild i E-DEP med mitt 17-40 1/8000s med iso 200 som inte blev så skarp. Borde inte den blivit skarp med den slutartiden?
Bilden i sig är bra ljusmässigt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=306046

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=307779

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=311347

Senast ändrad:
Ni som plåtar med 17-85 och 28-135 glömmer väl inte att stänga av IS-funktionen när ni panorerar och kör med AI-Servo va?

Den versionen av IS stödjer nämligen inte panoreringar och försöker alltså kompensera för rörelsen. Det kan vara ett skäl till att det blir suddigt.

Bilden är tagen med D20 på 1/200 bländare 5.6 och ISO 400 med EF-S 17-85. IS inkopplad och jag har panorerat, vilket ev kan orsaka oskärpa. Bilden är kraftigt beskuren (till ca 1/10) pga att jag inte kommer tillräckligt nära hunden med detta objektiv. Tycker inte skärpan är helt hundra på hunden.

Räcker EF 70-200 eller behöver man ha ännu längre objektiv för hundfoto.

Bilagor

• golden.jpg
    golden.jpg
    30.8 KB · Visningar: 250
Eftersom hundhuvudet måste vara väldigt litet på orginalbilden så tror jag att kameran missat huvudet och mätt på annan del av bilden istället.

Jag har läst att du bör ha alla fokuspunkter aktiva för att AI Servo ska fungera optimalt.

Eftersom jag inte har hunnit ta så många actionfoton med min 20D så har jag inte hunnit skaffa mig en egen uppfattning, men vad säger ni erfarna?

--jalle

Samma data som ovanstående bild men 1/320 s och bländare 6.3

Bilagor

• gul_lab.jpg
    gul_lab.jpg
    30.4 KB · Visningar: 222
På båda bilderna ligger fokuspunkten mitt i bröstet på hunden.

Jag har varit inne på att med EF-S 17-85 blir det ett för litet objekt för att kameran skall kunna få till fokus tillräckligt säkert vid hundfotografering.

bgl skrev:
På båda bilderna ligger fokuspunkten mitt i bröstet på hunden.

Jag har varit inne på att med EF-S 17-85 blir det ett för litet objekt för att kameran skall kunna få till fokus tillräckligt säkert vid hundfotografering.

Nej du behöver inte ett längre objektiv. Du behöver komma närmare motivet fysiskt.

JalleS skrev:

Eftersom jag inte har hunnit ta så många actionfoton med min 20D så har jag inte hunnit skaffa mig en egen uppfattning, men vad säger ni erfarna?

Det beror på motiv. Plåtar du fåglar så är det absolut en fördel men andra större motiv kan du klara dig med en punkt och kanske istället få större kontroll över var skärpan hamnar. Men vid otroligt snabba förlopp hinner man kanske det och då är det bättre att sikta brett.

När jag t ex plåtar bilar använder jag de övre fokuspunkterna för att få föraren skarp och inte fronten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar