Annons

Actionbilder med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

bgl

Aktiv medlem
Tog ett 70-tal actionbilder på hundar med 20D och EF-S 17-85 i RAW-format. AI-servo, seriebildstagning och mittersta fokuspunkten vald. Ingen av bilderna har acceptabel skärpa! Är autofokusen så långsam att det inte fungerar?
 
Jag körde med tidsautomatik med kortare tider än 1/250 sekund, vilket borde utesluta rörelseoskärpa, samt ISO 400.
 
froderberg skrev:
Jag har inte haft några problem med autofokusen på min 20D:

Bilderna är ju enligt dig själv tagna med:
Utrustning: Canon Eos 1D mark II!?!

1/250 räcker om man panorerar med kameran

Om kameran inte panorerar och hunden springer 30km/h så hinner hunden ca 2cm på 1/400s vilket borde ge viss oskärpa (beroende på förstoringsgraden)

Blir bilderna suddiga trots att du panorerar tillsammans med motivet?

Har du några exempelbilder?
 
Pott skrev:
Bilderna är ju enligt dig själv tagna med:
Utrustning: Canon Eos 1D mark II!?!

Jag plåtade parallellt med båda husen. Inte en enda oskarp bild i alla fall.

Den här är i tagen med 20Dn enligt filnamn och exif.
 

Bilagor

  • _mg_0444.jpg
    _mg_0444.jpg
    36.6 KB · Visningar: 949
Jag tycker också att det är svårt att få bra skärpa med servon på 20D. Plåtade mina hundar i fredags med full galopp mot mig och skärpan hamnar oftast strax bakom huvudet. Då använder jag centrumpunkten och ett 70-200/2,8L.

Man måste tydligen använda bländare 2,8 eller större öppning (mindre bländartal) för att den ska växla över till high-precision.

Se här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=309742

http://www.hundar.photojoe.se

//Joseph
 
Jag panorerade med kameran och tog flera serier med bilder i rad men ingen kommer i närheten av skärpan på bilderna av rallybil som Magnus Fröberg tog. Nog borde kameran hinna med en springande hund om den hinner med en rallybil. Kan ju tänkas att jag gör något fel också.

Har funderat på att köpa t.ex. 70-200/2.8L men om inte kameran klarar av actionbilder känns det inte så meningsfullt att investera i ett så pass dyrt objektiv.

Sen låter det lite oroväckande att kameran ev inte skulle "gå för fullt" om inte man har 2.8 eller större. Jag tyckte inte riktigt man utryckte det så i manualen, men det kanske var medvetet.

Har tyvärr inte bilderna med på jobbet men skall försöka lägga ut något exempel ikväll.
 
bgl skrev:
Sen låter det lite oroväckande att kameran ev inte skulle "gå för fullt" om inte man har 2.8 eller större. Jag tyckte inte riktigt man utryckte det så i manualen, men det kanske var medvetet.

Jag citerar 20D-manualen, sidan 68:

"Autofokusen i EOS 20D ger skärpa med hög precision med objektiv vars största bländaröppning är f/2,8 eller större."
 
R.T.F.M! ;)

Skämt åsido, se mitt tidigare inlägg. Det står även mer utförligt i manualen under det jag citerade.

Mvh,
Joseph
 
bgl skrev:
Nog borde kameran hinna med en springande hund om den hinner med en rallybil. Kan ju tänkas att jag gör något fel också.

Hög hastigheten hos motivet är inte en svårighet utan ojämn hastighet. En människa som springer rör sig mer ojämt i hastighet än en bil. Rör sig dessutom motivet inte rakt emot så blir det ännu svårare.

En hund är alltså svårare än en hund.

Motivets utseende spelar också roll liksom ljuset. AF-sensorn behöver lite kontrast och jämna ytor är svåra att fokusera mot. I svagt ljus försämras autofokusen.

Har funderat på att köpa t.ex. 70-200/2.8L men om inte kameran klarar av actionbilder känns det inte så meningsfullt att investera i ett så pass dyrt objektiv.

Sen låter det lite oroväckande att kameran ev inte skulle "gå för fullt" om inte man har 2.8 eller större. Jag tyckte inte riktigt man utryckte det så i manualen, men det kanske var medvetet.

Det är så på alla kameror att du behöver ljusstyrka 2,8 eller högre för att alla autofokusens sensorer ska kunna arbeta, Så det är inget unikt för 20D.

Jag har aldrig haft problem med autofokusen i 20D utan snarare upplevt den som bättre i svagt ljus än hos 1D mark II.

Men vilka objektiv man har spelar ju också in. Dels kan själva konstuktionen vara långsam och sen har ju också ljusstyrkan betydelse.

Jag föreslår att du lånar ett Canon eller Sigma 70-200 och testar. Om inte handlaren har så brukar FS-medlemmarna vara hjälpsamma. 70-200:eek:r är det inte direkt ont om...
 
En hund som springer i full fart har en ganska jämn hastighet, skulle tippa mellan 30-40 km/h, om det inte är en greyhound eller whippet.

Jag upplever dock iaf att 70-200/2,8L är snabbare än 70-200/4L, som jag hade tidigare, att följa fokus.

Mycket är också eget handhavandefel, har märkt att det är en del rörelseoskärpa på en del av mina bilder, så IS hade ju inte varit helt fel ibland.
 
Vad som är jämn fart är ju relativt. När det gäller för kameran att räkna ut var den ska placera ut ett kort skärpedjup på någon centimeter är väldigt små skillnader i fart mycket.

Men största anledningen till problem sitter oftast hos fotografen - det är helt enkelt en träningssak.
 
Men det är just det där när marken under hunden är knivskarp och huvudet är oskarpt som man undrar vart felet egentligen ligger...gluggen eller huset?
Man kanske skulle kontrollera/justera fokus på huset medan man fortfarande har garanti?

Canon själva säger att man inte kan förlita sig på EN signal från kameran utan att man behöver ställa fokus flera gånger. Det är ju iofs svårt när man kör med AI Servo. Då får man helt enkelt lita på att grejerna fungerar ihop.
 
Jag åker dit personligen istället, som CPS-medlem så går det undan. De brukar kunna göra det under en för- eller eftermiddag om man ringer och säger till nån dag i förväg. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.