Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Action/allround utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipSvensson

Ny medlem
Hej!

Har länge gått och funderat på ett inköp av en digital systemkamera. Dock har ekonomin inte varit min bäste vän under en lång tid, men nu har det äntligen klarnat upp och har en summa kring ungefär 6000:- som jag (förhoppningsvis) tänker lägga på ett kameraköp!

..Men här kommer mitt problem/ funderingar: Vilken kamera resp. kameratillbehör bör jag satsa på? Har testat ett par olika kamerormodeller (canon, pentax, nikon) och känner att jag attraheras mest av canons modeller.

Jag fotar mycket actionbilder, som snowboard, cykling, skateboarding. Så jag tänker mig en utrustning som är anpassad till det, men även en schysst allround kamera. Men vilken utrustning stämmer överens med detta? vilka objektiv bör man satsa på? övrig kamerautrustning?

Kan även tilläga att jag kollat annonsmarknaden, men då jag är ny på ämnet och orutinerad (som ni kanske märker) har jag svårt för att besluta om vad man bör satsa på. Så har DU något till salu som stämmer överens med det jag redogjort för, får du mer än gärna höra av dig!

Självklart vill jag att även du, som inte har något själv att erbjuda hör av dig, om du har något att tipsa om!!

Ber om ursäkt, ifall det här inlägget hamnade under fel kateogori.. Tack på förhand! / Filip Svensson

canon!

om det är som du säger att du vill lägga ca:6000:-
så skulle nog jag kolla annonserna efter en canon 40D med standard objektivet 28 - 85. då denna kamera ger många bilder per sekund och är överkomlig till detta pris!
eller kolla in 400d eller 450d då även dessa erbjuder många bilder per sekund!
efter som du pratar om att ta bilder på sporter så är bilder per sekund något du skall tänke lite extra mycket på.
du har sedan möjlighet att komma över objektiv från t ex sigma för billig peng som passar kameran.
hoppas detta hjälpte lite

Canon har ju en del modeller, om man inte har kanon stora händer fungerar 400D/450D riktigt bra. Annars kan kanske en begagnad 20D vara ngt i bra skick, med långt till nästa slutarbyte. Dock känns det lite små dyra, mest kanske för att den egna 40D gick på pytte lite över 6K, men en 20D för 3500 eller billigare är ok.

Objektiv skulle jag föreslå ngn vidvinkel 10-20 eller ngt ikring där, så ljusstarkt som du har råd med. Å sedan så ett 70-200 av ngn typ, kanske tamron. Så har du en riktigt fin väska, å du behöver ju givetvis inte köpa allt under samma dag, utan ta det lite då å då, när man kanske har några extra kronor på kontot...

Snabb autofokus skulle jag prioritera framför många "bilder per sekund". Hur som helst, men till många sporter är det förutsägbart så där fungerar ibland manuellfokus. Fast en grym AI Servo (följande autofokus) är riktigt härlig.

Systemkameror är naturligtvis utmärkta men då ska du vara beredd att gilla pilla i Photoshop också. Har du tittat på Långzoomarna? Förträffliga allroundkameror som ser ut som små systemkameror med oöverträffat zoomomfång. Med 6000 i fickan kan du välja den bästa och ändå få pengar över. För 6000 får du också Canons eller Nikons instegssystemare med kitobjektiv, men inte så mycket mer.

Hade själv tänkt lägga runt 7000 på en systemkamera för 6 månader sen. Köpte då en Canon 450D. Nu har jag lätt spenderat mer än 15.000, mjukvaror oräknade.

Jag tycker Nikon D80 kan vara värd för dig att titta på om du lutar åt Canon 400/450. Den är lite mer "redig". Annars är Canon 30/40D eller Nikon D200 mycket bra alternativ, då får du lite fler bps om det är viktigt för dig.

mvh

Fredrik

Systemkameror är naturligtvis utmärkta men då ska du vara beredd att gilla pilla i Photoshop också. Har du tittat på Långzoomarna? Förträffliga allroundkameror som ser ut som små systemkameror med oöverträffat zoomomfång. Med 6000 i fickan kan du välja den bästa och ändå få pengar över. För 6000 får du också Canons eller Nikons instegssystemare med kitobjektiv, men inte så mycket mer.

Hade själv tänkt lägga runt 7000 på en systemkamera för 6 månader sen. Köpte då en Canon 450D. Nu har jag lätt spenderat mer än 15.000, mjukvaror oräknade.

Jag vill varna för en långzoomare när vi pratar om fotografering av sport. Dels så är autofokus alldeles för långsamt, dels så är det ett jätte problem att zoomen är långsam plus att det inte går att zooma efter att man fokuserat. Vill man ändra zoom tar det flera sekunder innan en bild kan tas. Då är situationen över för länge sedan.

Annars gillar jag långzoomare vill jag tillägga.

För 6000 kr får du en Sony A200 med ett kitobjektiv + 70-200, Lätt. Nya alltså.

tack för alla tips:) har redan börjat kika runt lite.. tänkte ta i kontakt med scandinavianphoto och se om de har något schysst att erbjuda.. Släng mer än gärna in fler tips.

Hur låter det att satsa på ett canon eos 400d hus + ett begagnat Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro objektiv eller alt. EF 70-200mm f4l USM. Under vilka områden sträcker sig dessa objektiv? (sport, poträtt, natur?)

MVH / Filip.

ANNONS