Annons

Ackreditering. Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Har nyligen tagit upp mitt fotointresse igen och tänkte börja plåta konserter igen. Problemet är: hur kan jag lösa ackreditering när det ”bara” är min hobby? Man måste ju oftast lämna namn på företag man jobbar åt. Hur gör ni? Några tips?
Det råder dessutom fotoförbud om man inte har ackreditering så det är ett måste...

Jag brukade säga som det var, att jag inte hade något att fota för utan att jag gör det för att jag tycker det är roligt och för att jag vill lära mig något! Brukar oftast fungera!

Mvh Olle - Rockfoto.nu

Skivbolaget eller bokningsbolaget är lättast att vända sig till.

Om man inte får tag på någon därifrån kan man alltid prova med spelstället för att kanske genom dom få reda på vem man ska kontakta.

Mvh Olle

He he, kul att en rockfoto.nu-kille svarade. Jag trodde först att ni var en slags community som man kunde hänvisa till, men nu har jag läst på och insett att det går ju inte alls.
Well, jag får försöka säga som det är, problemet i detta fall är att det är en slags festival där man fyller i ett formulär för ackreditering. Svårt att motivera sin närvaro när man inte har någon tidning/företag/sajt att hänvisa till.

Okej, men är det inte bäst att du tar och ringer till pressansvarig på festivalen då? Om det inte går att fylla i det i formuläret.

Eller kanske försöka hitta någon internerzine eller likande som kan backa upp dig.

Mvh Olle

Det blev negativt besked för min del.
Inga ”privat-bruks-ackrediteringer” var svaret jag fick...

Nej, det ackrediteringar är ju i första hand till för att de som arbetar med det skall kunna göra sitt jobb och inte trängas med andra för att möjligen kunna få några bra bilder.

Allt eftersom fler och fler hobbyfotografer upptäcker detta så tror jag att det kommer att bli hårdare och hårdare att bli ackrediterad. Det ger ju trots allt inte arrangören någon, eller väldigt lite publicitet om man är där för nöjjes skull och inte är där för ett kommersiellt/redaktionellt ändamål.

Jag håller med om ackrediteringens syfte. Men man borde fortfarande ha möjligheten att ta med sig kameran om man köper sin biljett.
För tio år sedan ringde man bara och vips så var man på gästlistan också. Nu får man inte ens ta med sig kameran in...

Det är lite lustigt att jag blivit stoppad två gånger senaste månaden när jag tagit bilder inne på nattklubbar (inte i Sverige iofs). Hade jag haft en pocketkamera så hade ingen ens upptäckt mig. Har det generellt sett blivit svårare att fotografera?

Ja, det har generellt sett blivit svårare att fotografera skulle jag vilja påstå. Anledningen till att man numera inte får ta med sin stora fina digitalkamera är förmodligen att dessa ger så grymt bra kvalité jämförelssevis mot kompaktkamerorna..och speciellt då de äldre analoga.

stooss skrev:
Det blev negativt besked för min del.
Inga ”privat-bruks-ackrediteringer” var svaret jag fick...

Det är nog ganska vanligt:( Här har du en story..

Jag själv fick hålla på ca: 1-år innan jag fick komma in och fotografera Luleå Hockey med alla andra pressfotografer. Jag förklarade för ansvarig att jag aldrig fotograferat ishockey men trodde att det skulle vara OTROLIGT kul! Svaret var nej, nej det finns ingen plats osv. Jag höll dock kontakten och bedyrade att det skulle vara så otroligt roligt. Till sist fick jag ett meddelande att "denna vinter är du välkommen att fotografera, vi meddelar datum när vi kan ta emot dig" Någon månad senare fick jag meddelandet att om 3 veckor, det å det datumet är du välkommen! Jag fick utförliga instruktioner och blev kallad till pressansvarig innan match och fick en genomgång av arenan, hur saker fungerade där osv. DET VAR SKITKUL och mycket givande och Luleå Hockey var verkligen proffsiga!!!

Väl på plats med min utrustning undrade de andra fotograferna hur i hela friden jag lyckats komma dit. De förklarade att det nu för tiden har blitt ohyggligt svårt att komma in på sådana platser för sådana som mig. (glada frilansare/amatörer)
Fotograferna var åxå väldigt hjälpsamma och trevliga!

Förstasidebilden som blev publicerad av Roland S Lundström i en av tidningarna här uppe var en EXAKT kopia av min bild när pucken hänger i kryllan, Har aldrig varit så stolt inom mig själv som då:))) Här kan ni se min bild förresten.

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=584934

Slutsats : trägen vinner! Ibland iallafall:)

Lycka till med ditt fotograferande

/ Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar