Annons

Ack, ni visa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kråkvinkel

Medlem
Hej!

Går i tankarna på att byta upp mig till en K20D. Har skjutit med en gammal Nikon digital men en halvrisig glugg de senaste åren. Historiskt har jag fotat mest med en Asahi Pentax K1000 (nostalgi, någon?), och efter en hel del letande och funderande har jag fastnat K20D. Den enda Lins jag har till den gamla K1000 är en SMC Pentax 50 mm f/2 K-mount, som var standard på den kameran förr. Skulle jag kunna använda mig av den? Hur skulle jag i så fall arbeta med bländaren, är det med ringen eller med knappar/rattar på kameran? Brännvidden skulle bli... 75mm?

/A.
 
Hej!

Går i tankarna på att byta upp mig till en K20D. Har skjutit med en gammal Nikon digital men en halvrisig glugg de senaste åren. Historiskt har jag fotat mest med en Asahi Pentax K1000 (nostalgi, någon?), och efter en hel del letande och funderande har jag fastnat K20D. Den enda Lins jag har till den gamla K1000 är en SMC Pentax 50 mm f/2 K-mount, som var standard på den kameran förr. Skulle jag kunna använda mig av den? Hur skulle jag i så fall arbeta med bländaren, är det med ringen eller med knappar/rattar på kameran? Brännvidden skulle bli... 75mm?

/A.

Den kommer fungera fast med vissa begränsningar. Har själv kört med en K 135/f2.5 och det har fungerat fin fint. Kom ihåg att kitzoomen man får med K20D är riktigt bra så du kommer antagligen skjuta mest med den iaf!

Lycka till!
 
nu kommer jag säkerligen att få mothugg, men jag skulle säga att det skulle vara synd på kamerahuset att bara använda en gammal manuell glugg. inte för att det är något fel på din optik, den fungerar i manuellt läge på kameran och du sköter bländaren manuellt på bländarringen.

men du kommer att missa många av de, iaf i mina ögon, stora fördelarna med K10/K20, hyperprogrammet, Sv, Tav, o flera av den andra funktionerna som man får genom att använda modernare optik. sen är jag intesäker på att du år ut maximal skärpa/upplösning ur ditt gamla objektiv med en K20. i din sits hade jag köpt K20 i ett paket med något modernt, ljusstarkt AF-objektiv.
 
Hej!

Tack för de snabba svaren! Jag hade nog tänkt att köpa ett paket med en modern glugg också. Omväxling förnöjer, har jag hört! Jag känner att det skulle vara kul att ha med objektivet från Gamla Bettan i argumenten inför mitt nya inköp och hade lite förfrågningar bara. MMåste ju motivera sitt inköp för sambon också, man skulle ju önska att hon också hade en dyr hobby, men att sjunga i kör är inte så betungande för plånboken... Tänkte investera i en blixt också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.