Hej jag har använt detta program frånACDSee Pro #3 till nr #7 i många år och är verkligen nöjd med det, det enda som jag har funderingar på är ACD taggarna och om dom följer med vid ev. byta av program.
.
Vad jag förstår efter att ha satt mig in i det hela lite mer så ska ACDSee-metadatan följa med om du uppgraderar från t.ex. version 7 till 8 av ACDSee. ACDSee´s metadata ligger i en särskild katalog, så se till att göra back-up på den. Om man ser till att manuellt bädda in ACDSee´s metadata i själva filen så kommer metadatan alltid finnas kopplad till den här filen. Katalogen är då inte längre nödvändig för att du ska kunna se dina ACDSee metadata i ACDSee - däremot spelar den förstås en avgörande roll för snabbheten.
Ovan gäller endast så länge du använder programmet ACDSee. Skulle du få för dig att byta program till ett helt annat så kommer inte ACDSee´s metadata följa med. Detta oavsett om du har bäddat in metadatan i filen eller ej. Så ACDSee´s metadata kan helt enkelt bara ses i själva ACDSee!
För att vid byte från ett program till ett annat få med dig nyckelord och annan information som du har skrivit in så är det IPTC som gäller. IPTC-data bäddas automatiskt in i filen..likaså verkar gälla för satta betyg och markerade färger.
Jag har under den senaste veckan funderat en del på hur jag ska organisera mitt katalogiserande/taggande i ACDSee Pro. Mitt grundtänkt är att jag inte vill bli "beroende" av ett visst program, utan det ska vara lätt att kunna byta från ett program till ett annat i framtiden om jag skulle känna för det. Jag vill också kunna ha möjlighet att se helt färdigredigerade bilder direkt i Windows. Det här gör att ett "mapp-baserat" program i stället för ett "katalog-baserat" dito passar mig bäst känner jag.
Jag vill inte att all information om samtliga justeringar jag gjort på mina bilder ska finnas i någon särskild katalog, utan i stället vara direktkopplade till bilderna. Förutom att förstås spara alla RAW-filer så kommer jag även spara färdigredigerade TIFF-bilder samt storleksförändrade, uppskärpta och ramade JPG-bilder i en viss specifik storlek som passar för min hemsida och visning på min bildskärm. TIFF-bilder sparas för att jag lätt ska kunna plocka fram en färdigredigerad bild som snabbt går att storleksförändra för passande ändamål, lägga på skärpa och ram samt spara ner som en tillfällig JPG.
Med tanke på det jag skrev om ACDSee´s metadata och det faktum att jag inte vill känna mig för bunden till ett visst program så lär jag nog hålla mig till enbart IPTC-data, betyg och färgmarkeringar. Med IPTC-nyckelord, betyg samt färgmarkeringar som får symbolisera kategorier bör man klara sig ganska bra när man söker efter enskilda bilder, tycker jag. Samtidigt kan man också känna sig trygg med att alltid få taggningarna med sig så länge man bara har koll på var man har själva filerna/bilderna.
ACDSee´s egna metadata kommer jag nog inte använda mig alls av faktiskt. Inte heller kommer jag utnyttja dem möjligheter som finns att organisera bilder med hjälp av kategorier i ACDSee. Gör man det finns det risk för att man i framtiden kommer att känna sig onödigt bunden till programmet tror jag!