Lumalinus
Aktiv medlem
Hej, det finns säkert många andra här som har lämnat in någon Nikonoptik för reparation.
Finns det någon maxtid som man ska behöva vänta innan Nikon har skickat reservdelar till verkstaden? I mitt fall så lämnade jag in min nikon 18-70 till en verkstad i mitten av februari. Efter 3-4 veckor hade de kollat på gluggen och konstaterat vad som måste bytas (linspaket och kanske något annat). Jag fick kostnadsuppskattning och tackade ja till reparation. Verkstaden kunde inte svara på hur lång tid nikon skulle ta på sig att leverera delarna, det kunde ta allt från ett par veckor till flera månader.. Tråkigt, tyckte jag, men vad ska man göra?
Strax efter talade jag med försäkringsbolaget och det stod klart att de står för lagningen minus självrisken. Det kändes ju bra, framförallt när det stod klart att jag istället kunde få ersättning för ett fabriksnytt objektiv eftersom det går att få för bara lite mer än den förväntade reparationskostnaden. Toppen!
Ringer tillbaka till verkstan för att avstyra lagningen. Men då går tydligen inte det, eftersom de redan har beställt delarna (vars leverenstid är helt okänd).
1. Uppenbarligen har Nikon en del att förbättra med sin reservdelsservice. Känner ni igen detta?
2. Kan man som konsument inte avstyra en lagning på detta vis, givetvis under förutsättning att man betalar undersökningskostnad?
Jag hoppas på svar från någon som är mer påläst än jag själv.
Tack på förhand
Linus
Finns det någon maxtid som man ska behöva vänta innan Nikon har skickat reservdelar till verkstaden? I mitt fall så lämnade jag in min nikon 18-70 till en verkstad i mitten av februari. Efter 3-4 veckor hade de kollat på gluggen och konstaterat vad som måste bytas (linspaket och kanske något annat). Jag fick kostnadsuppskattning och tackade ja till reparation. Verkstaden kunde inte svara på hur lång tid nikon skulle ta på sig att leverera delarna, det kunde ta allt från ett par veckor till flera månader.. Tråkigt, tyckte jag, men vad ska man göra?
Strax efter talade jag med försäkringsbolaget och det stod klart att de står för lagningen minus självrisken. Det kändes ju bra, framförallt när det stod klart att jag istället kunde få ersättning för ett fabriksnytt objektiv eftersom det går att få för bara lite mer än den förväntade reparationskostnaden. Toppen!
Ringer tillbaka till verkstan för att avstyra lagningen. Men då går tydligen inte det, eftersom de redan har beställt delarna (vars leverenstid är helt okänd).
1. Uppenbarligen har Nikon en del att förbättra med sin reservdelsservice. Känner ni igen detta?
2. Kan man som konsument inte avstyra en lagning på detta vis, givetvis under förutsättning att man betalar undersökningskostnad?
Jag hoppas på svar från någon som är mer påläst än jag själv.
Tack på förhand
Linus